Kustomointi on kivaa, ja Fr8/Gr8/Kr8:iin on saatavilla yksi aika uniikki mahdollisuus, eli rungossa oleva laserleikattu nimikyltti. Yleensä tuohon voi valita viisi merkkiä, ja kyltti on kiinteä osa takahaarukkaa, eli sitä ei oikein voron kannata sahata pois. Maalillakaan sitä ei oikein voi peittää. Kyltti on myös aika paljon isompi ja näkyvämpi yksilöintikeino kuin runkonumero.
Sopii hyvin vaikkapa pyörän omistajan nimeen, ja toimii hyvin myös firmoille ja junioreille, sekä yhteiskäytössä oleville pyörille. Lisävarusteena hinta 60€, ja lienee selvää, että sen saa vain ennakkoon tilattuihin pyöriin.
Pienen tauon jälkeen kuukauden sarjis, helmikuu 2014.
Piirtäjä Enni Bertling/Liikkuva Laatikko
Pyöräilytalvi on ollut tänä vuonna helppo. Vähäluminen, ja melko leuto. Mukavasti on noita tavarafillareitakin näkynyt liikkeessä. Tällä viikolla bongasin harmaan kaksipyöräisen Oulunkylässä, punaisella pyörälaukulla varustettuna. Lisäksi tavarafillarin jälkiä on ollut hauska bongailla. Kolmipyörä on helppo, mutta pitkän akselivälin cargobikenkin tunnistaa jäljistä. Etenkin kun edessä on lähes poikkeuksetta talvirenkaana Schwalben nastarengas..
Pääkaupunkiseudun alkutalvi oli leuto, ja vasta joulukuussa pakkaset kiristyivät noin -15°C asteeseen. Lasten kanssa talvipyöräily onnistuu hyvin, kun kiinnittää huomiota muutamiin asioihin:
Lapsille lämmintä vaatetta! Aikuinen polkee ja pysyy lämpimänä, mutta lapset istuvat paikoillaan.
Kuomu suojaa parhaiten viimalta, ja on suositeltava pidemmillä matkoilla.
Muista lasten kasvojen suojaus viimalta. Villainen kypärähuppu on hyvä, ja kasvojen viimaa vähentää syvä huppu ja (keino)turkisvuori. Iso karvalakkikin voi olla toimiva.
Kypärä on se hankalin vaate talvella, etenkin hupun kanssa. 1 v. kanssa meillä on usein käytössä RibCapin ”kypärä”pipo, joka sopii talvihaalarin hupun alle. Kyseisestä päähineestä olisi saatavilla vielä erityinen talvimalli. Samaa myssyä voi sitten käyttää myös pulkkamäessä, ja toiminee myös luistellessa.
Nastarenkaat kannattaa laittaa kaksipyöräisissä eteen ja taakse, kolmipyörissä riittää yleensä vain taakse.
Sähköapu auttaa talvellakin, mutta akku tulee ladata yli +10°C asteessa. Lisäksi kylmä laskee akun kapasiteettia, joten hankintavaiheessa kannattaa valita isompi akku, jos se on saatavilla. Tarvittaessa kovien pakkasten aikaan akun voi ottaa työpäivän ajaksi lämpimään. Tällöin se pysyy lämpimänä hyvinkin noin puolen tunnin ajan kovassakin pakkasessa.
Kolmipyörään mahtuu kaikki pulkat mukaan!
Huppu ja (keino)turkis hupun tai harvalakin reunassa suojaa viimalta. Valitettavasti lasten haalareissa huput ovat usein harmittavan pieniä. Aikuisten vaatteista kypärän päälle mahtuvia huppuja löytyy esimerkiksi kiipeilyyn tarkoitetuista takeista.
Kolmipyörä on vakain kulkuneuvo jäisillä teillä. Nastarengas takana on kuitenkin usein tarpeen.
Oikaisemassa Laajalahden ylitse Espoosta Helsinkiin.
Schwalbe Marathon Winter on hyvä rengas talvikäyttöön moniin tavarafillareihin.
Schwalbe Ice Spiker pro 2,1″. Äärimmäistä pitoa lasten kuljetukseen?
Ja pitihän näitä kokeilla, kun Helsinkiin dumppasi 20 senttiä lunta.
Ice Spiker -renkaat toimivat R&M Transportterissa lumisissa olosuhteissa hyvin. Mutta nämä pitävät asfaltilla kovaa ääntä. Yleiskäytössä Marathon winter toimii paremmin. Niillä viitsii ajaa myös kuivemmilla keleillä.
Laatikkofillarissa lasten syliin voi helposti laittaa viltin, mutta lastenistuimen kanssa ei. Pitkäperäpyörässä hieman suojaa saa polkijasta.
Aikuisten untuvaliivi on niin iso, että sen voi vetää helposti sekä lastenistuimen, että lapsen ylitse. Takkikin toimii, jos vetää hihat takin sisäpuolelle.
Transporter on pitkäperäpyörä sähköavustuksella. Liikkuvan Laatikon tämän hetken mallistosta se on ehkäpä nopein (pl. rekisteröitävät mallit) tavara/perhepyörä, ja yksi keveimmistä. Se sopiikin hyvin myös pidempään työmatka-ajoon, lasten- ja tavarankuljetuksen lisäksi.
Keveyden ansiosta myös pienempien kuljettajien on helppo käsitellä pyörää, ja kapeuden ja ketteryyden ansiosta sillä puikkelehtii helposti myös keskustan ruuhkassa. Pyörä on ajotuntumaltaan hyvin lähellä tavallista pyörää, joten sillä on mukava polkea myös ilman lastia. Jalannostokorkeus on melko matala, ehkä perinteisen naistenpyörän ja miestenpyörän väliltä, joten tämä saattaa olla sopiva vaihtoehto myös monille eläkeläisille.
Pyörä sopii hyvin kahden lapsen kuljetukseen, tai isohkon tavaramäärän kuljetukseen. Taakse mahtuu esimerkiksi neljä tavallista pyörälaukkua, tai jättikokoiset pitkäperäpyörän laukut, jolloin voi kuljettaa myös kookkaampia tavaroita. Tavaratelineen kyljessä on myös valmiina korikoukut, joihin voi kiinnittää vaikka virvoitusjuomakorin.
Boschin sähköavustusjärjestelmä on ehkä parasta tämän hetken avustustekniikkaa. Sähköapu toimii kuin ajatus, ikäänkuin vahvistaen ajajan polkemista. Ei ryntäilyä, ei ylimääräistä nappien painelua. Ja voimaa riittää jyrkkiinkin mäkiin.
R&M Transporter lastenistuimella ja Clarijs XL laukulla
Lastenistuin ja laukku mahtuvat erittäin hyvin. Lapsen nenä ei ole kiinni vanhemman selässä (huomaa kuinka tavaratelineen alkupään ja satulaputken välissä on reilusti tilaa). XL laukkuun mahtuu paljon tavaraa, ja toinen hyvä laukkuvaihtoehto on Ortliebin Back-Rollerit, joiden päälle saa lisäksi Rack-Pack putkikassin kiinni tarvittaessa. Molempia saa Liikkuvasta Laatikosta.
Transporteria saa oranssina ja harmaana. Clarijksen laukkuja 17 eri värissä, joita voi yhdistellä laukuissa miten vain. Tässä musta päällinen ja oranssi laukku.
Lastenistuimessa vakiona heijastimet sivuilla ja takana, laukuissa takana ja edessä. Pyörän ledivalot edessä ja takana saavat virtansa isosta akusta, ja merkkinä on Busch&Muller.
Tavarateline on pitkä ja tukeva. Poikittais- ja pystytukia on riittävästi, jotta kuljetettavat tavarat saa kiinni, ja että ne eivät mene pinnojen väliin. Valmistaja lupaa kantavuudeksi 50 kg, mutta saattaapi tuo kestää enemmänkin. Paksut putket taitavat olla jopa 16 millisiä?
Takahaarukan sivuihin on lisätty levittimet, joita voi käyttää kuorman sitomiseen tai kuorman alareunan tukemiseen. Näppärä sitoo noiden varaan vaikka isot maalipurkit tai muuta raskasta tavaraa. Lisäksi ne suojaavat esim ketjunkiristäjää, jos vaikka sattuu kaatamaan pyörän.
Saksalaisen pyörän erityispiirteitä. Koukut kalja- tai muiden korien kiinnittämistä varten.
Ja kun lapsia tulee lisää, niin tavaratelineelle mahtuu ilman ongelmia kaksi isoa lastenistuinta.
Boschin sähköavustusjärjestelmä on tällä hetkellä ehkä parasta, mitä sähköpyöriin on saatavilla. Kuvassa Intuvia ajotietokone. Toimintasäde, kello, trippimittarit, keskinopeus, akun varaustaso, nopeus, valokytkin (juu, etu- ja takavalo menee yhdestä napista päälle helposti vaikka kesken ajon, samalla syttyy valot ajotietokoneeseen). Lisäksi löytyy USB-liitin esim kännykän, navigaattorin, ipadin yms latausta varten. Pyörään voi lisätä esimerkiksi Ortliebin etulaukun läpinäkyvällä kannella, johon saa navigointivälineet katseen ulottuville ja vedenkestävään suojaan.
Levyjarrut edessä ja takana. XT:n napa edessä. Ja etujousitus.
B&M E-LYT on ajovalona edessä. Riittävän kirkas, jotta pyörätiellä harhailevat jalankulkijat osaavat väistää ajoissa.
Boschin moottori- ja akkupaketti on siisti kokonaisuus. Akku on helppo irroittaa latausta varten, ja siinä on tukeva kantokahva. Akku on kevyt, ja sitä saa 300 Wh ja 400 Wh versioina.
Takanapa on Nuvinci 360 portaaton vaihteisto. Laaja välityssuhdealue takaa sen, että jyrkimmätkin mäet nousee ylös, ja alamäessä välitys riittää 50 km/h nopeuteen asti.
Ergonin kahvat ovat mukavat, ja vasemman käden peukulla voi valita avustustason. Info-napilla vaihdetaan ajotietokoneen tietojen välillä. Kello, keskinopeus jne.
Viiksitanko on aika leppoista. Vakiona ajoasento on ”rennon sporttinen”. Ei siis selkä suorana, muttei mikään makaavakaan asento. Tankoa ja kannatinta vaihtamalla ajoasennon saa myös muunlaiseksi.
Takatelineelle sopii hyvin esimerkiksi Bilbyn istuin tavaratelinekiinnityksellä. Saa meiltä. Pääntuki on riittävä, ja asento sopiva siihen, että esimerkiksi 9 kg ja 15kk ikäinen lapsi nukkuu mukavasti penkissä. Vastaavasti maksimipaino on 25 kg, ja ainakin reilun metrin mittainen mahtuu vielä mukavasti kyytiin.
-Pearl ligh grey RAL 9022/hopea (tai ainakin hyvin lähellä, voin koittaa tarkistaa tarvittaessa)
-Musta jet black RAL 9005, löytyy myös Massive Rack.
Huhtikuussa tilattu lisää Fr8:ja! Tulossa ainakin mustana, sesonkivärinä ja oletettavasti jälleen mukana myös jokin erikoisväri. Kannattaapi kysellä, jos et ehtinyt mukaan edelliseen tilaukseen.
Cargobiket, jotka ovat saapuneet: Valko-oranssi cargobike on viimeinen vapaa malli, muut ovat jo menneet. Tähän löytyy myös väriin sopivat peitteet, kuomut ja laukut.
Cargobike, Creme (ivory white)-runko ja lokarit, oranssit muut osat. Vielä tällä hetkellä löytyy myös mätsäävät peitteet, laukut ja kuomut. Joko kermanvalkoisena tai oranssina ja laukku valko-oranssina. Hieno paketti! Alkaen 2219€
Cargobikeä voi myös ennakkotilata. Kannattaapi toimia nopeasti, jos haluaa pyörän varmasti vaikkapa kesälomaksi ajoon.
Lisäksi olemme tilanneet uuttaKr8-mallia ennakkotilauksena. Tämä on aivan uusi malli, ja saamme sitä alkuun vain pienen erän. Alla mallit, jotka olen saanut tilattua ennakkoon. Arvioitu saapumisaika: Alkukesä.
Kr8:a olen tilannut ennakkoon seuraavat kokoonpanot:
Kr8, oranssi, ei takatarakkaa, Alkaen 2359€
Kr8, mattaharmaa, oranssi lyhyt tarakka ja lokarit. Alkaen 2404€
Kr8, bottle green, ei takatarakkaa. Alkaen 2359€
Huhtikuussa ennakkoon tilattuihin Cargobike tai Kr8-pyöriin laatikon peite kaupan päälle. Kaikissa näissä laatikkomalleissa vakiona Premium-vaihde, dynamokäyttöiset ledivalot edessä ja takana, penkki ja vyöt kahdelle lapselle yms.
Eli tuollaisia kokoonpanoja on jo tullut/on tulossa 95% varmuudella.
Clarijksen laukkujakin on varastossa nyt melko hyvin. Väriyhdistelmistä voi tehdä kuitenkin muutama miljoona eri yhdistelmää, joten jos haluat juuri tietyn, niin kysy ja varaa hyvissä ajoin.
Useimmat haluavat pyöränsä (Fr8/Gr8:ssa) muutamalla erityyppisellä lastenistuimella. Linkin listasta meiltä löytyy mm. lastensatula, BoBike Mini ja Maxi. Lisää malleja tullee kevään/kesän aikana.
Laatikkojen kokovertailu alkamassa. Takana kolmipyörä (leveämpi malli, dark metallic blue), keskellä lyhyt kaksipyöräinen Cargobike (kiiltävä musta, vaal. sin Clarijksen kuomulla ja XL-laukuilla), ja oikealla pitkä Cargobike (A-väri:Dark metallic blue, B-väri: Creme)
Päivitetty 2024: Lisätty uusia kuvia loppuun ja päivitetyt tekstinkohdat merkitty. En kuitenkaan ehtinyt päivittämään koko tekstiä. Lisäksi vuonna 2024 lisätty uusi artikkeli: Pitkäperäpyörien kokovertailu. Mutta muista nämä laatikkopyörän edut:
Laatikkopyörän painopiste matkustajien kanssa on hyvä. Painopiste on matalalla ja renkaiden välillä, joka tuo pyörälle hyvät ajo-ominaisuudet.
Laatikko on turvallisin matkustuspaikka lapsille. Laatikko suojaa lapsia. Laatikko on mekaanisesti luja, joissain malleissa myös rungon metallikehikon sisällä. Laatikko on myös matalalla, joten jos pyörällä kaatuu, niin jo pienen kallistuksen jälkeen laatikon alakulma ottaa maahan kiinni, jolloin kaatuminen saattaa pysähtyä jo siihen. Jos pyörä keikkaa kokonaan kyljelleen, niin muksahdus on silloin vain parinkymmenen sentin luokkaa. Lisäksi lapset ovat yleensä kiinni pehmustetulla penkillä ja turvavöissä. Asiakas joskus totesi minulle, että kaatui talvella laatikkopyörällä, mutta lapsi ei edes herännyt.
Laatikon päälle saa helposti sadesuojan, joka suojaa viimalta ja sateelta. Erittäin hyvä ympärivuotiseen ajoon. Mittasin joskus talvella ajossa lämpömittarilla laatikon ulko ja sisäpuolelta, ja sisällä on selvästi lämpimämpää. Lapsethan nukkuvat myös lasten vaunuissa talvella ulkona.
Pienille päiväunia nukkuville lapsille laatikollinen pyörä on hyvä. Laatikon sisällä voi nukkua mukavasti. Osassa malleista penkin saa kallistettua vaikka lapsi nukkuisi siinä, ja monissa malleissa voi päiväunia jatkaa myös laatikon pohjalla nukkuen, jos saavutaan vaikka kotipihaan tai puistoon.
Päivitetty 2016: Ensimmäistä tavarafillariaan hankkivien yleisin kysymys tuntuu olevan, että mikä tavarafillari olisi minulle/meidän perheelle sopivin. Fr8/Gr8:n ja laatikkofillarin välillä valinta on usein melko selkeä omien tarpeiden mukaan. Mutta jos on päätetty hankkiä juuri laatikkofillari, niin alkaa pohtiminen oikeastaan kolmen eri mallin välillä: Lyhyt vai pitkä kaksipyöräinen, vai kolmipyörä?
Näistä pitkä Cargobike tai Workcyclesin Kr8 on kenties vielä vuonna 2016 yhä yleisin koko laatikkopyörissä. Sinne mahtuu esimerkiksi vauvan kaukalo ja yksi tai kaksi lasta sen lisäksi penkille istumaan. Tai pieni/keskikokoinen koira lasten kanssa. Tai paljon ostoksia. Ja lapset. Tai todella paljon ostoksia ilman lapsia. Vertailun vuoksi, pitkän Kr8:n tai Cargobiken kyytiin saa lastattua sellaisen täyden hypermarketostoskärryllisen tavaraa vaikka lasten synttäreitä varten, ainakin jos perällä on vielä pyörälaukut. Kaksi lasta ja potkupyörät. Lapsia ja tavaraa kierrätyspisteelle vietäväksi. Kierrätyspisteellä lapset voivat seistä penkillä, ja lajitella paperit ja lasit omiin lokeroihinsa.. Siihen saa myös lisäpenkin, johon voi istuttaa mukavasti kolmannen lapsen, tai kaverin. Malliin saa myös sadekuomun, mutta kolmas penkillä istuva ei tällöin meinaa mahtua kypärä päässä penkille, jos ei ole aivan erityisen pieni. Kolmas mahtuu toki tilapäisesti myös laatikon lattialle istumaan. Ja toki laatikon pohjalle mahtuu lapsi nukkumaan, tai kaksi pienempää lasta. Eli, kaikenkaikkiaan pitkä laatikkopyörä on perheen monikäyttöinen pyörä, joka on ollut kovin pidetty. Se on siis Liikkuvan Laatikon toistaiseksi eniten myyty malli, joita meiltä menee perheille sekä Workcyclesin Kr8:a, että Bakfiets.nl:n Cargobikeä.
Pitkä WorkCycles Cargobike. Se suosituin malli. Kuvassa kolmevuotias, noin metrin mittainen lapsi.
Pitkän Cargobiken pohjalla ottaa vaikka torkut.
Pitkä Cargobike. Jos lapset ovat jo isompia, niin penkin voi taittaa ylös ja pohjalle voi pistää istuinpehmusteen ja lantiovyön. Siten saa paljon lisää pääntilaa ja myös pyörän painopiste siirtyy alemmas joka parantaa ajo-ominaisuuksia.
Pitkään malliin mahtuu lisäpenkki, jolloin laatikkoon mahtuu kolmas lapsi turvavöihin kiinni. Tarvittaessa mahtuu myös kaksi pientä lasta.
Tässä vauvan kaukalo on asennettu korokkeen päälle, jolloin kaukalo nousee ylemmäs, ja samalla eteenpäin. Tällöin penkille mahtuu kaksi isoakin lasta. Useimpien kaukaloiden kanssa mahtuu vielä sadekuomu koko porukan päälle. Useimmat kaukalot voi kiinnittää myös suoraan pohjalle toiseen laitaan, jolloin penkille mahtuu hyvin yksi lapsi jalkoineen.
Lyhyt Cargobike on se ”harvinaisempi” malli. Ehkäpä tusinasta Cargobikejä aina muutama malli on lyhyitä? Mielestäni se on ehkä hieman aliarvostettu. Sen oleellisin rajoitus on ehkä se, että jos pyörän kyydillä on vauvan kaukalo, ei penkille mahdu istumaan toista ja kolmatta lasta. Mutta, pyörään voi toki laittaa isommalle lapselle lastenistuimen tavaratelineelle tarvittaessa, kunnes kaukaloikä loppuu. Jos lapsi tykkää nukkua laatikon pohjalla, niin tässä mallissa se ei pysty pötköttelemään ihan niin pitkänä kuin pidemmässä laatikossa. Mutta tuo nyt ei monia lapsia tunnu haittaavan. Hieman pienempää laatikon kokoa pystyy myös kompensoimaan laittamalla tarakalle XL-kokoiset pyörälaukut. Karkeasti arvioiden, lyhyt pyörä Clarijksen XL-laukuilla on tavaratilaltaan vastaava pitkän pyörän kanssa ilman laukkuja.Mutta mitkä hyödyt sitten ovat verrattuna pitkään malliin? Ennen kaikkea, pyörä tuntuu lähes tavalliselta pyörältä. Se on lyhyempi ja ketterämpi. Tämän huomaa etenkin keskustan ahtaissa paikoissa, pysähdyttäessä leveän tien keskisaarekkeelle, tai painettaessa liikennevalojen nappeja. Viimeksi mainitun lapset tekevät mielellään laatikossa istuen. Lyhyempi pyörä myös mahtuu helpommin pyörävarastoihin ja katoksiin. Ja jos pitkällä pyörällä tuntuu joskus hölmöltä ajella ilman lastia, niin tällä mallilla ajelee mielestäni ihan mukavasti myös tyhjänä.
Kaksipyöräisen laatikkopyörän etuihin kuuluu kuitenkin myös lyhyessä mallissa matala painopiste isolla lastilla ajettaessa, sekä super-tukeva seisontatuki. Lyhyempää mallia onkin mennyt myös perheisiin, joissa lapset ovat jo melko isoja, ja kulkevat vanhempien pyörän kyydissä harvakseltaan. Mutta sen sijaan pyörällä hoidetaan kauppareissut ja satunnaiset kuskaamiset, sekä työmatkat. Talviajossa lyhyt pyörä on myös pitkää näppärämpi, sillä etupyörällä on tyhjänä ajettaessa enemmän painoa, ja pito siten parempi. Ja kyllä lyhyeen malliinkin mahtuu tarvittaessa paljon tavaraa. Laatikon kylkiin voi kiinnittää kuormansidontalenkit, jolloin hihnoilla laatikon tavarakuorman voi ylipakata laitoja korkeammaksi. Uudemmista malleista Riese&Mullerin Load (60) vastaa laatikon pituudeltaan likimain Cargobiken lyhyttä mallia, mutta Loadin laatikko on hieman kapeampi. Cargobikeen mahtuu hyvin kaksi päiväkoti/eskari-ikäistä, mutta Loadiin menee mukavasti pidemmille matkoille vain kaksi pienempää lasta. Päivitys 2024: Nykyään on toki myös pidempi Load 75, joka tarjoaa lisätilaa verrattuna lyhyempään malliin.
Lyhyt Cargobike. Penkin alle mahtuu kaksi pientä kauppakassia, ja jalkojen eteen/alle yksi iso. XL-pyörälaukkuihin menee kaksi isoa kauppakassia. XL-laukkujen koosta kertonee se, että taakse mahtuu 16 kpl 1,5 litran juomapulloa, ja vähän päälle.
Kyllähän täällä pohjallakin voi torkut ottaa, mutta ei siellä enää kolmivuotias makaamaan mahdu.
Kolmipyöriä on kahta mallia. Leveää ja kapeaa. Seuraavassa kuvat ja kokemukset koskevat leveää mallia. Edellisiin pyöriin verrattuna kolmipyörän laatikko on massiivisen kokoinen. Vakiona siinä on penkit ja turvavyöt neljälle lapselle. Molemmat penkit ovat saranoituja, ja kun ne nostaa ylös, korkeiden laitojen sisään voi pakata todella paljon tavaraa. 60 senttiä leveitä muuttolaatikoita täynnä omenia, kanistereita mehua varten, suuret määrät pahvia kierrätyspisteelle, mitä vain mieleen tulee. Mielestäni tänne mahtuu kyytiin enemmän tavaraa kuin farmariautoon. Koska kattoa ei ole, niin isot ja korkeat tavarat saa tarvittaessa mahtumaan kyytiin. Jos menemme lasten kanssa vaikkapa metsään koiran kanssa, niin nelijalkaiset tuntuvat viihtyvän tässä pyörämallissa kaksipyöräisiä paremmin. Lieneekö syynä kallistelemattomuus tai korkeat laidat? Lisäksi, koiran, lasten tai potkupyöräilijöiden ulkoiluttaminen onnistuu tällä mallilla hyvin. Sillä voi madella kävelyvauhtia, ja pysähtyminen onnistuu satulassa istuen. Isojen kuormien lastaus ja ajaminen lastissa on helppoa kolmen pyörän ansiosta. Pyörän heikkous on hitaus, eli sillä ei matka etene niin nopeasti kuin kaksipyöräisillä malleilla. Mutta lyhyillä matkoilla tästä pyörästä rupeaa tulemaan perheen suosikki leppoisan ajamisen ansiosta. Ja nopeuteen toki auttaisi sähköavustus, jota tässä koeajomallissa ei ole. Sähköversiossa on moottorit molemmissa etupyörissä, joten neljän lapsen kanssa matka taittuu myös loskassa. Kuomuista on huomioitava, että esimerkiksi preeriakuomun alle mahtuu neljä lasta talvivaatteissa istumaan. Talvi- ja syysajossa mukava lisä on kaksi ajovaloa edessä, ja yksi takana. Toimivat tietysti napadynamolla, jolloin valot voi jättää aina päälle. Näistä valoista ja heijastimista on saatu kehuja myös autokuskeilta ja muilta tielläliikkujilta. Pyörä on myös suhteellisen lyhyt, joka on etu käsittelyn kannalta kaupunkien keskustoissa. Lisäksi, lastattuna pyörällä voi tehdä paikoillaan ns. kottikärrykäännöksen, eli nostaa tarakasta perän ylös, ja kääntää pyörän paikoillaan. Painohan on pääosin renkaiden päällä.
Bakfiets.nl Trike, leveä malli.
Etupenkeille mahtuu kaksi lasta lisää. Hyvä puoli tässä on myös se, että mahdollisesti kinastelevat sisarukset saa tarvittaessa eri penkkiriveille istumaan. Ja keskustelu kuskin kanssa on helppoa.
Täällä nukkuu vaikka kokonainen päiväkotiryhmällinen lapsia.
Ja kuva ylhäältä. Lyhyt ja pitkä cargobike ovat kyllä yhtä leveitä, vaikka kuvassa saattaa näyttää toisin. Kolmipyörä on kuitenkin levein. Kapeaa kolmipyörää kankkivat lähinnä ne, joiden tulee saada mahtumaan pyörä kapeasta portista esimerkiksi sisäpihalle.
Workcyclesin Kr8, samaa kokoluokkaa vanhemman Cargobiken kanssa. Cargobikeä saa nykyään ainoastaan Bakfiets.nl tuotemerkillä. Sekä Workcyclesiä että Bakfiets.nl pyöriä saa meidän kauttamme. Laatikon kooltaan Kr8 ja Cargobike ovat identtiset, mutta yksityiskohdissa on eroa.
Takana Riese&Müller Load 60, edessä Workcyclesin uusi Kr8, joka vastaa laatikon koolta Bakfiets.nl:n pitkää Cargobikeä. Laatikon koossa on huomattava ero, huomaa myös, että Loadissa lapset istuvat laatikon pohjalla olevalla pehmusteella, Kr8:ssa on penkki.
Ja sitten seuraavaksi mukana myös Riese&Müllerin Packster. Kannattaa huomioida, että Packsteria saa nykyään jopa kolmessa eri pituudessa, 40, 60 ja 80 cm laatikoilla. (2024 päivitys: Packster 60/80 on nykyään korvannut Transporter 65/85. Lyhin Packster 40 on poistunut, mutta kaudelle 2024 tulee täysin uudistettu Carrie tilalle.
Etummaisena Bakfiets.nl Cargobike (Workcycles Kr8 on samankokoinen), keskellä Riese&Muller Packster 60, takimmaisena Riese&Muller Load 60.
Vasemmalla Bakfiets.nl Cargobike (Workcycles Kr8 on samankokoinen), keskellä Riese&Muller Packster 60, oikealla Riese&Muller Load 60. Vaikka Packsterin ja Loadin laatikoissa ei ole pituuden puolesta merkittävää eroa, niin laatikon leveydessä on. Tömä vaikuttaa siihen, että esimerkiksi 5 ja 7 v. lapset eivät oikein mahdu Loadiin, mutta Paksteriin mahtuvat, kuten myös Cargobikeen/Kr8:iin. Toki, näistä Load 60 on näppärin ajettava, ja on mielestäni hyvin lähellä tavallista polkupyörää. Kaksi- tai kolmilapsisissa perheissä kannattaa huomioida, että jos laatikko on melko täynnä lapsista, niin Workcyclesin Kr8:in pitkä tarakka on paras (kestää noin 50 kg), sitten tulee Cargobike ja Packster (max 20/25 kg), ja täysjousitetussa Loadissa on heikoin tavarateline (noin 15/20 kg). Huomioi myös, että kuvassa Cargobiken penkin alle mahtuu pari kassia, Packsterissa ja Loadissa lapset istuvat lattialla olevassa pehmusteessa. Samaa ratkaisua tosin suosittelen usein myös noin 125+cm lapsille cargobikessä/Kr8:ssa. Tällöin kuomun alle saa lisää päätilaa kypärän kanssa, ja painopiste on alempana.
Packster kuomu edestäpäin. 2024 päivitys: Packster poistunut, uudistettu vastaava kokoluokka tilavammalla kuomulla on Transporter 65.
Packsterin kuomu sivulta, yksi viisivuotias kyydissä. Kr8/Cargobiken kuomu on tilavampi ja pidempi. Jälkimmäisiin saa nykyään myös extrakorkeaa kuomua.
Packsteri kuomu ”tuulisuoja”-asennossa. Kyydissä 5 ja 7 v. lapset.
2024 kommentit: Kuvassa keskellä vanhempi Load 75 korkeilla sivulaidoilla ja vanhalla penkillä. Loadissa lasten istuinpehmike on suoraan laatikon pohjalla. Cargobikessä ja Kr8:ssa on saranoitu istuin.
Load 60, 75 ja Cargobike/Kr8. Kaksi vasenta on uudistettu muutamaan kertaan, oikeanpuoleinen Cargobike on saanut myös pieniä parannuksia.
Cargobike ja Load 75 kuomulla
R&M Load 75 vasemmalla, Cargobike oikealla. Huomio muuten detaljina se, että Cargobikeen on lisätty laatikon alareunaan heijastinteippiä, sitä saa meiltä.
2024 päivitys
Alkuperäinen blogiteksti oli jo vuodelta 2013, ja sitä oli päivitetty muutamaan kertaan. Mutta olisiko aika tehdä katsaus myös muutamaan uudempaan malliin? Cargobike on pysynyt vuosikaudet pääosin samanlaisena, joskin siinäkin on pieniä päivityksiä. Joten kaikki mallit ovat kehittyneet, uudistuneet tai sitten on tullut kokonaan uusia malleja, Kuten Riese & Mülleri Packster 70.
Yhteenveto
Trikeen saa lastata eteen 100 kg.
Cargobikeen 80 kg.
Loadiin 65/70 kg
Carrieen 80 kg
Packster 70:een 70 kg
Transporter-malleihin 100kg
Tarakka kestää Bakfietsin ja Workcyclesin pyörissä valmistajan mukaan 25/50 kg, mutta eipä se aikuisen alla satunnaisessa käytössä notku. R&M:n pyörissä vaihtelee mallin mukaan. Packster-mallissa telineen kesto on 27 kg, mutta jos lisävarusteista on valinnut täysjousituksen, niin vain 15 kg, joka on sama kuin Loadilla. Eli täysjousitetussa malleissa ei saa kuljettaa lasta takana. Transporter mallissa on telineellä merkintä 20 kg, joten valmistajan mukaan max 15 kg lapsi. Ja uudella tulevalla Carrie mallilla on taas takatarakalla 27 kg raja.
Päivitys 2024: Uuden tieliikennelain mukaan perhepyörään saa ottaa niin monta matkustajaa kuin mille valmistaja on pyörän tehnyt. (Vanhentunut tileiikennelaki sanoi, että kaksipyörällä saa kuljettaa kahta lasta, mutta tuo rajoitus on siis nyt jo poistunut). Mutta lisäpenkin avulla pitkässä Cargobikessä on siis laatikossa istuimet ja vyöt kolmelle. Ja neljännen lapsen saa tarvittaessa tilapäisajoon tarakalle.
Kolmipyörällä saa lain mukaan kuljettaa niin montaa, kuin siinä on paikat. Bakfietsin Trikeen mahtuu siis neljä, ja tarakalle menisi vielä yksi.
Ison kuorman kanssa Kr8:n tai Cargobiken seisontatuelta saaminen ja pyörän paikoillaan käsittely vaatii enemmän voimaa, kuin kolmipyörän kanssa. Normaali äiti/isä kyllä pärjää, mutta useamman lapsen kanssa kolmipyörän kanssa liikkeelle lähtö on helpompaa. Liikkeellä molemmat pyörät ovat helppoja käsitellä. Kolmipyörän kanssa ei kuitenkaan saa ajaa liian lujaa kaarteeseen, koska se ei kallistu kuten tavallinen pyörä. Tähän kuitenkin tottuu. Päivitys 2024: Jalkoihinkin on tullut kehitystä. Esimerkiksi R&M Packster 70:n jalka on jo saman tyylinen kuin esimerkiksi moottoripyörissä. Niissäkin jopa parisataakiloisen pyörän saa tuplajalan päälle jos tarpeen.
Kaksipyörällä voi ajaa poluilla ja urissa, kolmipyörällä ei. Kolmipyörällä on myös tukalaa ajaa viistoja pintoja pitkin.
Alussa esitellyt mallit ovat WorkCyclesin spekseillä kasattuja. Niissä on siis rungossa korkealaatuinen monikerroksinen maalaus (rungolla 10 v. takuu), lokareissa, muttereissa yms on käytetty ruostumatonta terästä, komponentit on valittu malliston parhaasta päästä luotettavuutta korostaen, ja niissä on kiinnitetty huomiota yksityiskohtiin. Täysin koteloidut ketjut, dynamokäyttöiset valot edessä ja takana (napadynamo ja ledivalot), tukevat seisontatuet ja moni muu asia takaa huolettoman arkikäytön. Yksikään esittelyn pyöristä ei esimerkiksi kaadu, jos lapsi kiipeää sen kyytiin itse. Suojattujen ketjujen, rattaiden ja jarrujen väliin ei pysty (ainakaan helposti) laittamaan pieniä sormia, eivätkä lapset ja aikuiset pysty tuhrimään itseään öljyyn. Renkaat ovat pistosuojattu, ja niin edelleen. Päivitys 2024: Jossain vaiheessa myös Bakfiets päivitti mallinsa kansainvälisille markkinoille sopiviksi. Siitä lienee osaltaan pitkä kiitos Workcyclesille, joka näytti tietä tässä asiassa.
Useimmat Liikkuvan Laatikon kasaamat ja toimittamat pyörät on kustomoitu asiakkaan toiveiden mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että ennakkoon tilattuun pyörään voi valita haluamansa värin rungolle, peitteille ja laukuille. Lisäksi pyörään asennetaan halutut lastenistuimet ja muut mahdolliset tarvikkeet valmiiksi. Lukkoketjut, suojapeitteet ja muut tarvikkeet saa yleensä mukaan samalla kertaa. Kustomoinnista johtuen tilauspyörissä on melko hidas toimitusaika (noin 3 kk), joten ole ajoissa, kiitos. Tai tiedustele mitä varastosta sattuisi löytymään.
Kaipaatko tarkempia mittoja? Joistain pyöristä minulla on kyllä monisivuisia esitteitä mitoista yms, mutta tästä blogista tulisi kirja, jos koittaisin lisätä ne kaikki tähän. Kysy meiltä.
Löytyikö sopiva pyörä? Kiva jos löytyi. Jos taas haluat katsoa vielä lisävaihtoehtoja, niin katso myös vuonna 2024 lisätty uusi artikkeli: Pitkäperäpyörien kokovertailu.
Hahaa, viikonloppuna vietettiin omia häitä, ja hauskaa oli! Kirkosta juhlapaikalle siirryttiin tavarafillarilla. Kyllä, lakerikengillä ja puku päällä on ihan ok polkea. Ei, ei tullut hiki, koska pyörässä on sähköapu eikä ollut kiirettä. Juu, takaisinkin poljettiin..
Laukkuja ovat muutamat kyselleet. Valitettavasti Clarijksen XL-koon laukkuja on vain yksi vaalean sininen -UNI malli, joka on keskeltä tavallista leveämpi ja varustettu neliöllä leikkauksella esim. GMG lastenistuimen kiinnittämistä varten. M-kokoisia laukkuja on muutama pirteä ja monivärinen, kuten myös S-kokoisia esim lastenpyöriin tai pienempään kuljetustarpeeseen. Hinnat noin 60€/kpl.
Ja lukitusketjuja löytyy 80-140 senttisiä 8-10mm paksuina. Paksuja löytyy lukolla tai ilman, ohuemmat ilman lukkoa. Hinnat noin 25-80€. Postikulut 8€.
Ketjuista on lisää tietoa myös Tavarafillarin blogissa.
Liikkuvan Laatikon Kr8/Cargobike ja Fr8/Gr8 varustellaan pääosin Clarijksen tuotteilla. Pienehkö hollantilaisyritys tekee peitteet, kuomut ja laukut pääosin kestävästä pressusta, samantyyppisestä kuin mitä käytetään esimerkiksi rekkojen vaunujen peitteissä. Kestää pitkään ulkokäyttöä, ei homehdu märissäkään olosuhteissa, ja on helppo pitää puhtaana jos vaikka ostokset vuotavat pyörälaukkuihin.
Kuomut ja peitteet pyrimme asentamaan asiakkaille paikoilleen, mutta seuraavassa kuomun asennusohjeet niitä varten, jotka hankkivat kuomunsa esimerkiksi jälkeenpäin toiseen kaupunkiin.
Tältä kuomu näyttää valmiina.
1. Avaa kuomupaketti. Sisältä löytyy kaaret (latat), jotka on teipattu rullalle. Avaa teipit varovasti, koska kaaret ovat jännittyneet. Lisäksi mukana on pussi tarvikkeita.
2. Kokoa kuomu. Pitkä latta menee taakse poikittain, lyhyempi pitkittäin. Tarkista, että kaarien päissä on pienet valkoiset tulpat paikoillaan. Jos niitä ei ole, on kaaren pää turhan terävä ja se saattaa leikata kuomun tikkauksia. Jos tuollainen puuttuu, kysy meiltä tai käytä vaikkapa teippiä tai muuta luovaa ratkaisua. (Huom! Jos ja kun joskus poistat kaaret, katso että tulpat pysyvät paikoillaan. Jos eivät pysy, niin laita nuo kiinni pienellä tipalla liimaa.)
Kun kaaret ovat paikoillaan, niin laita lopuksi paikoilleen mustat letkun pätkät poikittaisen kaaren päihin. Ne estävät kaarta sujahtamasta penkin ja laatikon väliin. Voit laittaa myös paksut kumilenkit paikoilleen kuomun purjerenkaisiin (kumilenkkejäkin saa meiltä, jos vanhat hajoavat).
Poikittainen latta saa lopuksi päihinsä kumiletkun pätkät.
3. Kuomun kasaamisen jälkeen on parasta laittaa kiinni kuomun pitkittäiskaaren tukikappale. Eli se pieni puupala. Se tulee keskelle laatikon etureunaa, noin 2-3 sentin päähän laatikon yläreunasta. (Helpointahan tuo on, jos ruuvaa puupalan ruuvit muutaman millin ulkoneviksi, laittaa palikan oikeaan kohtaan, painaa lujaa kiinni, jolloin ruuvit jättävät vanerin pintaan jäljet, ottaa palikan pois, poraa pienet alkureiät, laittaa tipan liimaa koloihin, ja ruuvaa palikan kiinni. Kaikki ok?)
Pitkittäisen kaaren tukipala laatikon etuosassa.
4. Kun kuomu on kasassa, ja palikka paikoillaan laatikon etuosassa, niin kuomua voi jo sovitella paikoilleen. Sitten on aika laittaa ns. sienet kiinni laatikon kylkeen. Kuomun kumilenkit kiinnittyvät noihin. Katso paikat allaolevista kuvista. Suosittelen pienen alkureiän poraamista (noin 1,5-2 mm terällä), ja liimatipan laittamista reikään ennen ruuvin ruuvaamista. Älä kierrä ruuvia liian lujaa, sillä ruuvi on melko pieni, ja vaneri ohutta. (Jos nyt kuitenkin olet kiertänyt liian kovaa, ja ruuvi ns. korkkaa kierteet, niin ota ruuvi pois, hae tulitikun pätkä, laita väliin vedenkestävää puulimaa, laita tikku reikään ja ruuvaa ruuvi taas kiinni. Anna kuivua ja kovettua seuraavaan päivään. Tämä toimii yleensä.)
Kuomun sienet laatikon etuosassa. Etäisyys noin 5 senttiä reunasta, ja noin 19 senttiä laatikon alaosasta.
Kuomun sienet laatikon etuosassa. Kuminauhat jokseenkin alaspäin, vähän viistosti sisään.
Kuomun sienet laatikon takaosassa. Tässä tatit kasvavat noin 25 sentin korkeudessa laatikon alareunasta, ja 17 sentin päässä toisistaan. Symmetrisesti keskilinjalla.
Kuomun sienet laatikon takaosassa. Kumilenkit ovat noin 45´asteen kulmassa, jolloin ne vetävät kuomun sivuja laatikkoa vasten. Tuon keskikohdanhan voi rullailla ylös, jolloin lasten kanssa on helpompi jutella ajaessa.
Valmis!! Ja eikun ajoon! Kuomu pitää lapset ja lastin kuivana myös kovimmissakin sateissa. Ainoa ongelma on kova pakkanen. Pressu kestää, mutta ikkunamuovit haurastuvat. Etenkin, jos pakkasta on yli -10´C, niin ole ikkunoille hellä, ja vältä teräviä taitoksia. Silloin saat pidemmän käyttöiän kuomullesi.
Peitteet
Jos asennat itse nepparikiinnitteisen peitteen esimerkiksi Kr8/Cargobike:en, niin nepparien toinen puoli ruuvataan kiinni laatikkoon. Jälleen pieni alkureikä ja liimatippa takaa hyvän lopputuloksen kuten kuomun kanssa. Huomaa kuitenkin, että on tärkeää että et yritä kiristää peitettä liikaa nepparien avulla. Jätä pressukangas aavistuksen löysälle, etenkin jos asennat peitteen lämpimässä. Tämä on tärkeää jotta saat nepparit helposti kiinni myös talvipakkasilla.
Kysyttävää, ongelmia? Meiltä löytyy välineet myös kuomujen takuukorjauksiin ja huoltoon. Teollisuuskoneella, sopivalla neulalla sekä langalla myös paksun kuomukankaan, pyörälaukkujen ja muiden tarvikkeiden ompelu onnistuu.
Teollisuuskoneella hommat hoituvat ripeästi. Ei taida löytyä ihan jokaisesta pyöräliikkeestä, saati sitten nettikaupasta? Hyvää kannattaa korjata, huonoa ei usein edes pysty. Me emme myy kertakäyttötuotteita.
Hei, pari pitkää cargobikeä saatavilla suoraan varastosta, muutamia eri värejä kuomuun ja peitteeseen löytyy myös. Soittele tai kirjoita ja kysy lisää.