WorkCycles

WorkCycles on vuonna 2003 perustettu yritys, joka valmistaa ja varustelee perhepyöriä, työkäyttöön sopivia kuljetuspyöriä sekä käsintehtyjä kaupunkipyöriä. Yritys sijaitsee Amsterdamissa, jota voidaan pitää kaupunkipyöräilyn maailmanlaajuisena pääkaupunkina. Pyörien korkean laadun ansiosta arviolta yli puolet tuotannosta rahdataan ympäri maailman. Esittelemme seuraavaksi muutaman perhekäyttöön sopivan mallin, mutta voit toki tiedustella meidän kauttamme kaikkia muitakin Workcyclesin pyöriä.

WorkCycles Kr8

Alkukesällä 2015 saimme ensimmäiset WorkCyclesin kaksipyöräiset Kr8 tavarafillarit. Mallia on kehitetty jo useampi vuosi, ja esimerkiksi Cargobikeen verrattuna siinä on useita pieniä parannuksia. Lisätietoja voi lukea suoraan WorkCyclesin blogisivuilta. Tämä on meillä nykyään varastotuotteena, joten pyrimme aina pitämään vähintään yhden pyörän valmiina nopeaan toimitukseen! Kustomoituja pyöriä joutuu odottelemaan yleensä pidempään, joskin voimme usein muokata melko kattavasti myös varastopyöriämme.

Kr8 lasten kera

Kr8 lasten kera

Kr8_large_varusteita

Lisävarusteista kuvassa pitkä F8-tavarateline ja laatikon peite.

img_5712

Kr8 sopii myös maalaismaisemaan. Tällä kelpaa kierrellä tiluksia ja poiketa rantaan uimaan lasten kanssa.

Cargobike

Huomio! Cargobiken osalta tämän sivun tiedot ovat vielä päivittämättä. Eli ennen Kr8:a Cargobike tuli meille suoraan Workcyclesiltä. Idea oli se, että kokoonpanoihin valittiin aina premium-luokan komponentit. Tällä hetkellä Cargobike tulee meille Bakfiets.nl valmistamana, mutta edelleen otamme Liikkuvan Laatikon myymiin pyöriin aina parhaat komponentit valikoimista, emmekä yleensä valitse valmiita listakokoonpanoja.
No mitkä sitten ovat Kr8:n ja Cargobiken erot? Tässä tärkeimmät:

  • Kr8:ssa on oikeastaan loputtomasti kustomointimahdollisuuksia. Runkoon kiinteästi hitsatut laserleikatut nimikyltit omilla teksteillä, RAL Classic värikartan +200 väriä, väriyhdistelmät ja moni muu detalji. Cargobikessä taasen on useampi vakiovärivaihtoehto, kun Kr8:ssa vakiovärit ovat musta ja harmaa. 
  • Kr8:n jalka nousee jousella ylös, Cargobikellä se pitää nostaa ylös itse.
  • Kr8:in saa ilman tarakkaa, tai lyhyellä Gr8 tai pitkällä Fr8 tavaratelineellä. Ja nämä tavaratelineet kestävät! Lastenistuimet tai jopa välillä aikuisen. Cargobike tulee telineellä tai ilman.
  • Pyörien laatikot ovat saman kokoiset, mutta Kr8:ssa levyt on kiinnitetty putkirunkoon, kun taas Cargobikessä laatikko on 100% puuta. Molemmissa on puolensa.
  • Kr8:ssa valojen johtojen vienti rungon sisällä, jossa ne ovat suojassa.
  • Kr8:ssa on escape hatch, joka helpottaa esim renkaiden vaihtoa. 
  • Kr8:n runko on kaksiosainen, liitos tehty laadukkaasti ja kestävästi. Cargobiken runko on yksiosainen. 
  • Runkogeometria on hyvin samankaltainen, mutta pieniä eroja löytyy. Kr8 säätyy hieman pienemmäksi/isommaksi hieman viistomman satulaputken ansiosta. 
  • Ja paljon muita pikkudetaljeja, mutta tuossa ehkäpä nuo tärkeimmät.
     

    Cargobike vanhankaupunginkoskella

    Cargobike vanhankaupunginkoskella

    img_1572

    Kuva vuodelta 2014, jolloin ensimmäiset Kr8:t saapuivat Suomeen (kaksi pyörää vasemmalla). Tällöin varastosta löytyi vielä Workcyclesin kasaamaa Cargobikeä (oikealla), nykyään Cargobiken rungolla varustetut pyörät tulevat meille Bakfiets.nl:n kautta. Eli näitä molempia malleja on saatavilla.

Huom, tämän sivun kuvien pyörissä saattaa olla lisävarusteita, erikoisvärejä ja muita muutoksia.
 
Cargobike tai uudempi Kr8 on moderni versio perinteisestä Long John -tyyppisestä pyörästä, joka on myös toiminut esikuvana monelle muulle pyörälle. Pitkä laatikkopyörä soveltuu erityisen hyvin yhden, kahden tai jopa kolmen lapsen kuljettamiseen. Myös perheen kauppareissut onnistuvat pyörällä hyvin tilavan ja helposti lastattavan suuren laatikon ansiosta. Cargobikestä on kaksi mallia, pitkä ja lyhyt, ja Kr8:a on vain pitkä malli.  Pidempi on tavaratilaltaan ehkäpä tilavin perhekäyttöön sopiva kaksipyöräinen tavarapyörä. Kaksipyöräisen pyörän etu kolmipyöräiseen verrattuna on nopeus ja hyvät ajo-ominaisuudet suuremmassa nopeudessa, koska pyörää voi kaarteissa kallistaa kuten tavallista polkupyörää.
Näiden pyörien runko kestää jopa vuosikymmenien käytön, ja osat ovat laadukkaita. Rullajarrut ja napavaihteet ovat malliston laadukkaammasta päästä, ja pienosissa on käytetty ruostumattomia osia aina kun se on mahdollista. Pyörä soveltuu perhekäytttöön erittäin hyvin. Esimerkiksi ketju on täysin koteloitu. Se pitää ketjut puhtaana ja hyvässä kunnossa, ja mikä tärkeintä, se suojaa pienten lasten vaatteita ja sormia likaisilta ketjuilta (Tätä ominaisuutta osaa kaivata siinä kohtaa, kun pesee tärpätillä ketjurasvoja pois isovanhempien hankkimasta uudesta vaaleasta haalarista). Pyörän lastaus on erittäin helppoa tukevan seisontatuen ansiosta. Lapset saa kiinni penkkiin ja turvavöihin, ja tämän jälkeen voi vielä viedä vaikkapa ostoskärryt takaisin kauppaan tai telineeseen. Kotipihalla pyörää voi myös käyttää kiipeilytelineenä, sillä tukevan jalan ansiosta lapset eivät pysty kaatamaan parkkeerattua pyörää.
Pyörän lisävarusteisiin voi myös valita laatikon peitteen tai kuomun. Ainakin jompikumpi on suositeltava laatikon, lasten ja tavaroiden kuivana pitämiseksi. Kesällä pärjää yleensä pelkällä peitteellä, mutta sadesäällä kuomu on toki kiva. Kuomu on myös lähes pakollinen varuste talvikäytössä tai kevään ja syksyn kylminä aikoina. Se suojaa lapset hyvin viimalta.
Kr8 musta-oranssi väritys ja kuomu. Kuomu on sateen lisäksi hyvä myös kylmällä säällä, jolloin se suojaa lapsia viimalta. Vuodesta 2016 alkaen Clarijksen kuomua saa myös vetoketjulla avattavilla ikkunoilla.

Kr8 musta-oranssi väritys ja kuomu. Kuomu on sateen lisäksi hyvä myös kylmällä säällä, jolloin se suojaa lapsia viimalta. Vuodesta 2016 alkaen Clarijksen kuomua saa myös vetoketjulla avattavilla ikkunoilla.

Näihin malleihin Liikkuva Laatikko pyrkii valitsemaan parhaan kokonaisuuden saatavilla olevista komponenteista, ja sopivien kumppanien yhteistyöllä niiden kustomointi on mahdollista. Esimerkiksi pyörän rungon (Kr8:ssa), lokarien ja kuomun värin voi itse valita. Myös pyörien yksityiskohtiin on kiinnitetty huomiota. Esimerkiksi etu- ja takavalot ovat ledilamppuja, ja ne toimivat automaattisesti pimeän tullen saaden voimansa napadynamosta, tai sähköavusteisissa malleissa pyörän isosta akusta. Tämä tuo turvallisuutta ja käyttömukavuutta, koska pimeän tullen ei tarvitse erikseen muistaa pysähtyä laittamaan valoja päälle. Vanteet, pinnat ja muut pyörän osat ovat erityisten tukevaa tekoa. Renkaat ovat pistosuojatut. Lukko on laadukas ja se on vakiona. Eli yleisesti ottaen, kaikki pyörän osat ovat vähän parempaa laatua verrattuna yleisimpiin muihin pyörämalleihin. Pyörä on tehty toimimaan.

Väriä varusteilla

Varustamme pyöriä erilaisilla peitteille, kuomuilla ja pyörälaukuilla, jotka saa halutessaan juuri halutussa värissä. Varastoimme toki myös muutamia perusvärejä, joten nopealla toimituksellakin löytyy aina joitain värejä myös vanhempiin pyöriin. Pyörälaukkuja meiltä saa monessa eri koossa, joten myös muihin kuin myymiimme pyöriin löytyy meiltä laadukkaita lisävarusteita, joilla arkipyöräilystä tulee helpompaa. Esimerkiksi Clarijksen laukut voi tilata tilauslomakkeella.
kuomun_varit
Clarijs värit
Kuomun, peitteiden ja laukkujen värivaihtoehtoja. Mainitse väritoiveet tilausta tehdessä. Huom! Alemman kuvan luonnonvalkoinen on nykyisin vaaleampi, kuten yläkuvassa.
Värien numerointi:
1. Apple Green
2. Dark Green
3. Royal Blue
4. Dark Blue
5. Purple
6. Ei saatavilla
7. Fuchsia Rose
8. Firetruck Red
9. Orange Holland
10. Dark Red
11. Chocolate Brown
12. Ivory
13. Corn Yellow
14. White
15. Light Gray
16. Silver Metallic
17. Black
18. Azure Blue
-Matt Black (saatavilla toisinaan)

 

Kaikki kuvat: Liikkuva Laatikko / WorkCycles. (Värikartat http://www.clarijscovers.com)
Lisää tietoja www.workcycles.com

Tavarafillarin Teppo on myös kirjoittanut tästä pyörämallista blogissaan.

WorkCycles Fr8 ja Gr8

fr8-varusteita
WorkCyclesin Fr8 (ja Gr8) sarjan pyörät ovat WorkCyclesin suunnittelemia ja valmistamia tukevia tavarankuljetuspyöriä, ja sopivat erinomaisesti perhe- tai työkäyttöön. Niiden rakenne on modulaarinen, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että voit muokata niitä helposti tarpeen mukaan sekä tilatessa, että myöhemmin käyttötarpeen muuttuessa. Runkovaihtoehtoja on kolme. Yleisin on Fr8 unisex-mallinen runko, jonka matala jalannostokorkeus helpottaa lastatun pyörän kyytiin nousemista. Sen lisäksi pyörästä on saatavilla erityisen tukeva ristikkorakenteinen runko. Tämä sopii hyvin erittäin pitkille ajajille ja isoille kuormille. Näiden kahden malliversion lisäksi on saatavilla vielä Gr8 runko, joka on hieman pienempi ja kevyempi kuin Fr8.
Fr8/Gr8 pyörän runkojen geometrian yksi erityispiirre on erittäin viisto satulaputki. Sen ansiosta satulan etäisyys ohjaustangosta muuttuu samalla kun satulan korkeutta nostetaan tai lasketaan. Tämän ansiosta unisex-runko sopii 155-200 cm pitkille kuljettajille, ja ristikkorunko 175-220 cm pitkille. Pyörän suurin sallittu kokonaiskuorma on 250 kg.
Näiden runkojen päälle voi rakentaa useita erilaisia kokonaisuuksia. Taakse voi asentaa tavallisen tavaratelineen, tai erikoispitkän mallin. Pitkään malliin mahtuu esimerkikis kaksi lastenistuinta, lastenistuin ja pyörälaukku tai erittäin suuret pyörälaukut.
Pyörän keskiosaan, ohjaustangon taakse, voi asentaan lisäsatulan, joka on sopiva 3-5 vuotiaille lapsille. Tämä istuin sopii hyvin etenkin lyhyille matkoille. Ja lisäksi pyörän etuosaan on saatavilla kahta erikokoista tavaratelinettä. City-kokoiselle voi asentaa esimerkiksi keskikokoisen korin tai melko suuren laukun. Massiivisen kokoiselle isommalle telineelle mahtuu 600×400 mm kokoinen laatikko, eli esimerkiksi iso kaupan hedelmälaatikko. Painoa isompi teline kestää 95 kg. Lisäksi sen 60 cm leveä seisontatuki takaa erittäin hyvän tuen pyörälle lastaamisen ajaksi, josta on apua myös lasten kyytiin nostamisen aikana.
Lisävarusteita ja muita vaihtoehtoja on näiden lisäksi vielä lukuisia muita. Tarkista lisätiedot valmistajan sivuilta.
Pyörää on lisäksi saatavilla useita erilaisiavarusteluversioita moneen eri käyttöön. Tässä lyhyesti:
  • Perhemallit: Yksi aikuinen ja 1-3 lasta. Näiden lisäksi tavaraa mahtuu vielä ainakin etutelineelle. Laadukkaat LED valaisimet ja 3-8 vaihdetta. Erittäin kattava valikoima lisävarusteita saatavilla.
  • Lähettipyörä: Iso etutavarateline vakiona, LED valot ja 3-8 vaihdetta. Pääosin sama kuin perhemalli, mutta varusteltu valmiiksi tavarankuljetusta varten. Kuljettajan lisäksi kuormaa voi olla jopa 150 kg. Yritykset voivat maalauttaa pyörän haluttuun väriin, ja pyörään saa kiinni hyvin näkyvän mainoskyltin.
  • Teollisuusmalli: Tehty kestämään. Erityispaksut pinnat, vanteet ja puhkeamattomat renkaat. Kestävin ja siten turvallisin malli yhteiskäyttöön, josta on karsittu pois kaikki turha. Yksi vaihde. Tätä mallia on lisäksi vielä kaksi versiota. Karummassa mallissa ei ole valoja, eikä etujarruja. International-mallista ne löytyvät. Teollisuuslaitosten lisäksi tämä malli on omiaan esimerkiksi laina- tai vuokrakäytössä. Taloyhtiöt, opiskelija-asuntolat, hotellit… Yhteiskäytössä olevaan pyörään voi hankkia varusteena tukevan lukitusketjun, jonka Abloy-lukko on sarjoitettavissa esimerkiksi yleisavaimelle.
  • Yleisesti: Pyörä monenlaiseen käyttöön, joka sopii myös erityisen pitkille tai raskaille kuljettajille.
fr8-sin
Kuva 1: Unisex-runko, city-etutavarateline, pitkä takatavarateline.
fr8-or-massive
Kuva 2: Ristikkorunko, massiivinen etutavarateline, jossa on myös pyörän seisontatuki. Erittäin helppo ja tukeva lastata. Tähän etutelineelle voi tavaroiden sijasta asentaa myös laatikon tai häkin kotieläimelle.
fr8-pink-renk
Kuva 3: Pyörän voi tilata haluamaansa väriin maalattuna. Kaksi- tai useampivärinen maalaus onnistuu myös (RAL väreihin). Renkaissakin on värivaihtoehtoja, tällä hetkellä mustan lisäksi kermanvalkoinen ja ruskea, paksuja renkaita ei tällä hetkellä valitettavasti saa enää pinkkinä, kuten kuvan pyörässä. Kuvassa näkyy myös ohjaustangon taakse asennettu lisäistuin 3-5 vuotiaalle lapselle. Pyöristä kannattaa huomata myös se, että kaikissa malleissa ketju on täysin koteloitu. Tämä vähentää huoltotarvetta, sekä
lasten vaatteiden ja käsien pesutarvetta.
Lisää kuvia löytyy WorkCyclesin Flickr-sivulta.

Fr8 ja Gr8 erot

Fr8 on WorkCyclesin alkuperäinen tavarapyörä. Se on tehty isojen ja raskaiden taakkojen kuljettamiseen. Pyörän malli sopii kuitenkin myös jokapäiväiseen käyttöön, ja siitä on tarjolla myös hieman pienempi ja kevyempi runkomalli, eli Gr8. Se sopii hyvin hieman pienemmille kuljettajille ja kevyille kuormille.
Samaa:
  • Molempiin sopii city-etutavarateline, tai massiivinen etuteline.
  • Molempiin sopii lisäistuin lapselle ohjaustangon taakse, mutta Fr8:ssa sille on huomattavasti paremmin tilaa pidemmän rungon vuoksi. Gr8 on vakiokokoonpanossa ilman etusatulaa, ja Fr8:n vakiokokoonpanoissa on etusatula.
  • Molempiin saa taakse tavaratelineen. Fr8:ssa se on lähes poikkeuksetta pitkä. Gr8:ssa se voi olla pitkä tai lyhyt.
Erilaista:
  • Gr8 on hieman lyhyempi ja kevyempi, ja siitä on vain yhtä unisex runkomallia, joka sopii 160-195 cm pitkille kuljettajille.
  • Fr8 on hieman pidempi ja raskaampi. Sen unisex runkomalli sopii 160-200 cm pitkille kuljettajille ja ristikkorunko 175-210+ cm pitkille kuljettajille.
  • Suurten kuormien tai massiivisen etutavaratelineen kanssa Fr8 on vakaampi pidemmän rungon ja suuremman painon ansiosta.
  • Fr8:n pitkälle takatavaratelineelle mahtuu kaksi junior-istuinta. Gr8:n hieman lyhyemmälle tavaratelineelle vain yksi.
  • Gr8 varustetaan oletuksena mustilla, hieman kevyemmillä renkailla, kun taas Fr8:ssa rengasvärejä ja kantavuutta on enemmän.

 

Gr8_sinFr8 Vi
Kuvan sininen pyörä on Gr8 takatavaratelineellä ja city-etutelineellä varustettuna. Oikeanpuoleinen vihreä pyörä on Fr8 pitkällä takatavaratelineellä, city-etutelineellä sekä lastenistuimella varustettuna. Pieniä eroja on akselivälin pituudessa, sekä satula- ja emäputken kaltevuudessa.
Erittäin paljon lisää tietoa löytyy sivuilta:
Lisäksi, WorkCyclesin blogista löytyy erittäin kattava vertailu Fr8:sta ja Gr8:sta. Ja Tavarafillari.fi sivustolta löytyy ylistys raskaan sarjan mammiksille (Fr8 ja Gr8). Se on artikkeli, joka kannattaa lukea.