Riese & Müller

Saksalainen Riese & Müller valmistaa erinomaisia sähköavusteisia tavarapyöriä, sekä retkipyöriä, kaupunkipyöriä ja maastopyöriä. Mallisto on moderni ja innovatiivinen ja kaikki pyörät on varustettu sähköavustuksella (pl. taittopyörät). Saksalaisena yrityksenä he tekevät myös tiivistä yhteistyötä Boschin kanssa, jolloin R&M:n pyöristä löytyy yleensä aina uusimmat (ja hienoimmat) sähköavustetut järjestelmät. Tyypillistä Riese & Müllerin pyörille on myös jousitus. Lähes kaikissa pyörissä on jousitus edessä ja monissa sen lisäksi myös takana.

Hienoa on myös se, että näitä pyöriä saa myös HS (high speed) -malleina jotka kulkevat 45 km/h ja ne tulee rekisteröidä mopoiksi. Voit lukea lisää blogista: https://liikkuvalaatikko.fi/nopeat-sahkopyorat/

Riese & Müller Load – Täysjousitettu sähköavusteinen tavarapyörä

Ei liene liiottelua kuvailla Riese & Müllerin keväällä 2013 markkinoille tullutta Load-pyörää edistykselliseksi. Sähköavustus, kuormapyörään suunniteltu jousitus edessä ja takana, tehokkaat valaisimet, hyvä säädettävyys erikokoisille kuljettajille (1,5 m – 1.95 m), tehokkaat levyjarrut ovat vakiovarusteita ja halutessaan pyörään voi valita monia vaihdevaihtoehtoja kuten portaattoman vaihteiston hihnavedolla. Pyörän kantavuus on  200 kg, ja itse pyörä painaa 29 kg. Tukeva runko on valmistettu alumiinista.
Moni ajattelee, että täysjousitus olisi turha tämäntyyppisessä polkupyörässä, sillä aiemmin täysjoustopyörät ovat olleet lähinnä maastopyöriä. Mutta kun tarkemmin miettii, niin esimerkiksi itse ajan vuosittain pelkästään työmatkoilla pääkaupunkiseudulla yli 20 000 kanttikiven ylitse. Pidemmän päälle nuo rasittavat pyörää ja sen kuljettajaa. Jousitus tuo lisää mukavuutta matkantekoon. Ja mahdollisille pienille matkustajille jousitus tuo erityisesti mukavuutta. Penkissä tai kantokopassa kiinni oleva lapsi säästyy tärinältä ja kolauksilta jousituksen ansiosta, ja hauraammat tavarat ja ruokaostokset selviävät ehjänä kotiin, työpaikalle tai asiakkaan luokse. Nyt useamman vuoden ajon jälkeen täysjousitusta tavarapyörässä on oppinut arvostamaan.
Erittäin laadukkaana ja vahvana pidetty Boschin keskiöön sijoitettu moottori tekee matkanteosta kevyttä. Keskiömoottori on luotettava ja kestävä. Se sopii hyvin tavarapyörään, koska takapyörälle menevä voima kulkee vaihteiston kautta, jolloin suuri vääntövoima on käytössä heti liikkeelle lähtiessä ja jyrkissäkin mäissä. Keskiömoottorin etuna on myös se, että etu ja takavanne ovat täysin tavallisia, jolloin niiden huoltaminen ja vaihtaminen on yhtä helppoa kuin missä tahansa tavallisessa pyörässä. Vuodelle 2020 Loadiin tulee uusin Boschin Gen 4 moottori ja saatavilla on myös Rohloff-vaihteisto hihnavedolla. Lyhyesti sanottuna: Paras tavarapyörä jolla olen ajanut, ja kilometrejä on tullut toistaiseksi noin 10 000 km kyseisellä mallilla. Eri R&M malleilla meidän perhe on ajellut yli 30 000 kilometriä, joten omaa kokemustakin näistä on.

Vuoden 2020 Loadissa on uusi Boschin Gen 4 moottori, jota on kehitetty myös tavarapyörät huomioiden. Moottorin avulla saadaan esimerkiksi nopeisiin 45 km/h malleihin lisää vääntöä. Kuvassa on lyhyempi Load 60. Pidempi Load 75 vastaa laatikon kooltaan esimerkiksi perinteistä pitkää tavarafillaria. Mutta tässäpä onkin täysjousitus, joten pienten matkustajien mukavuus on taattu.

Multicharger

Multicharger on Riese&Müllerin nykyinen pitkäperäpyörä. Edeltävällä Transporter mallilla ajoimme itsekin useamman vuoden, joten odotukset uudesta mallista olivat toki kovat. Ja hyvä pyörä Multicharger on, joten odotus kannatti. Tukeva ja jäykkä runko on yhdistetty 60 kg kantavaan pitkähköön takatelineeseen jolla voi kuljettaa yhtä isoa tai kahta pientä lasta. Varusteluvaihtoehtoja on useita, ketjuvaihteella, napavaihteella (Enviolo tai Rohloff) ja hihnavedolla. Tämäkin pyörä on saatavilla nopeana 45 km/h mallina.

Kuvassa on matalampi runkovaihtoehto Multichargerista. Kaudelle 2020 takaosan kuljetusvaihtoehdot ovat parantuneet. Kuvassa on lastenkuljetuskehikko, jalkasuojat ja kuormatasot joiden erikoisominaisuutena on toisen pyörän hinausominaisuus.

Packster

Packster on Loadiin verrattuna hieman pelkistetympi, mutta se on saatavilla usealla eri laatikon koolla (40, 60, 80). Erittäin pienestä ja ketterästä yhden lapsen (tai muutaman kassin) laatikosta todella isoon laatikkoon.

Riese&Müller Packster. Kuvan pyörässä hihnaveto ja tupla-akku, jolloin 1000Wh akulla voi ajaa todella pitkiä matkoja, tai vastaavasti lataustarve on harvemmin.

2016-load-lime-ja-cyan

Load-mallistossa on useita eri varustelutasoja sekä värejä

2016-load-hs

HS-mallit kulkevat 45 km/h ja ne tulee rekisteröidä mopoiksi. Voit lukea lisää blogista: https://liikkuvalaatikko.fi/nopeat-sahkopyorat/

2016-load-perhe

Loadin lapsipenkissä on vyöt kahdelle tai yhdelle lapselle. Lasten on hyvä olla kyydissä jousituksen ja tukevan rungon ansiosta. Vauvan kaukalo on helppo kiinnittää tavaratilaan.

2016-load-kuomu

Lapsia varten Loadiin saa myös sadekuomun, joka suojaa myös viimalta. Lisävarustevalikoima on muutoinkin kattava, esimerkiksi tavarateline ja erilaisia sivulaitoja ja laatikoita on saatavilla tavarankuljetusta varten.

Lisää ajantasaista tietoa hintoineen löytyy Riese & Müllerin kotisivuilta. Voit tarkastella myös kokoonpanoja lisävarusteineen ja hintoineen. Kun löydät sopivan kokonaisuuden, niin lähetä kokoonpanon koodi meille (tai soita) niin laitetaan pyörä tilaukseen ja voit hakea sen meiltä muutamien viikkojen jälkeen valmiina ajoon. R&M:n pyörät valmistetaan tilauksesta, jolloin saat juuri halutun kokoonpanon. Toki meiltä usein löytyy myös malleja heti valmiina ajoon, jos vakiokokoonpano on se mitä haluat.