Y-frame trailer

Y-Frame peräkärry

Y-frame trailer eli Y-kärry on polkupyörän tavarankuljetuskärryistä yksinkertaisin, ajattomin, kevyin ja monikäyttöisin. Se on voittanut toistaiseksi kaikki vertailut, joihin se on osallistunut. Testeissä on kehuttu muun muassa hinta-laatusuhdetta, ja kärryn sopivuutta moniin eri käyttötarkoituksiin. Kärryn lisäksi vakiotoimituksessa tulee mukana yksi vetokoukkuosa pyörään kiinnitettäväksi, hihna kuorman kiinnitykseen ja kiinnikeosat haluamaasi laatikkoa varten. Kärryjä on kahta kokoa. Pieni yleisimpiin kuljetustarpeisiin, ja iso suuria tavaroita varten. Jälkimmäisellä kuljettaa esimerkiksi tiskikoneen tai vastaavan. Kärryn vakioaisa ja pyörät ovat pikakiinnitteisiä, jolloin kärryn pakkaa noin kymmenessä sekunnissa pieneen pakettiin säilytystä varten.

Y-kärry-small

Y-kärry, pienempi malli. Tyylikäs ja yksinkertainen kärry sopii kaikkiin pyöriin.

 

 

Kärryn lisävarusteet

Y-kärryyn on kattava valikoima eri lisävarusteita. Vakioaisan lisäksi on saatavilla kolmea erimittaista vetoaisaa jopa kuuden metrin mittaisten kuormien kuljettamiseen, taittuvia laatikoita, Ortliebin vedenpitäviä laukkuja, vetokoukkuja toisia pyöriä varten, kärryn talutuskahva ja niin edelleen. Kärryn kaikki osat ovat myös saatavilla varaosina. Joissain perheissä on jo olemassa lastenkuljetuskärry, jota varten pyörissä on valmiit kiinnikkeet. Y-traileriin on valmiina saatavilla Weber-vetoaisa. Tämä ei ole kuitenkaan Suomessa kovin yleinen, mutta suositun Chariotin kärryn kiinnike on kuulemma helppo vaihtaa Y-trailerin aisaan. Molempien kärryjen vetoaisa on hyvin samankaltainen. Toinen vaihtoehto on laittaa Y-trailerin vetokoukku pyörään toiselle puolelle kuin lastenkuljetuskärryn kiinnike, Y-trailerin vetoaisan voi vaihtaa kummalle puolelle tahansa.

Fr8 fillari isomman Y-kärryn lavalla. Tässä on lisävarusteista käytössä Loooong-vetoaisa, ja siitä noin kolmasosa käytössä. Tällöin saa helposti noin parimetriset kuormat kyytiin, mutta aisan voi jatkaa myös kolmemetriseksi, jolloin mukana kulkee vaikka kuuden metrin mittainen kajakki tai pitkät kakkosneloset.

Fr8 fillari isomman Y-kärryn lavalla. Tässä on lisävarusteena Loooong-vetoaisa, ja siitä noin kolmasosa käytössä. Tällöin saa helposti noin parimetriset kuormat kyytiin, mutta aisan voi jatkaa myös kolmemetriseksi, jolloin mukana kulkee vaikka kuuden metrin mittainen kajakki tai pitkät kakkosneloset.

 

 

Y-trailer large ja Loooong-vetoaisa. Kyydissä yli 5 m pitkiä pattinkeja. Vetopyöränä Gr8

Y-trailer large ja Loooong-vetoaisa. Kyydissä yli 5 m pitkiä pattinkeja. Vetopyöränä on Gr8.

Y-trailerin isomman mallin kyytiin mahtuu kokoontaittuva laatikko, jonka tilavuus on noin 170L.

Y-trailerin isomman mallin kyytiin mahtuu kokoontaittuva laatikko, jonka tilavuus on noin 170L.

 

 

 

 

Y-trailer ja Cargobike–pyöräilyn rekkasarjaa? Tässä ollaan matkalla mehuasemalle, mukana kaksi lasta, 60 kiloa omenaa, kolme kanisteria, lasten lelut, vaihtovaatteet ja potta. Lisäksi paketti postiin toimitettavaksi. Kuormaa on noin 100 kiloa. Pyörän valmistajan antama kantavuus on 80 kiloa laatikolle, ja 25/50 kiloa tavaratelineelle. Kärryn kantavuuden laki rajoittaa 50 kiloon, vaikka valmistajan mukaan kantavuutta on 90 kiloa. Kärryssä on paikoillaan leveämpi akseli, noin 80 cm, ja lain mukaan suurin sallittu leveys on 125 senttiä.

Y-trailer ja Cargobike – pyöräilyn rekkasarjaa? Tässä ollaan matkalla mehuasemalle, mukana kaksi lasta, 60 kiloa omenaa, kolme kanisteria, lasten lelut, vaihtovaatteet ja muuta tarviketta. Lisäksi paketti postiin toimitettavaksi. Kuormaa on noin 100 kiloa.
Pyörän valmistajan antama kantavuus on 80 kiloa laatikolle, ja 25/50 kiloa tavaratelineelle. Kärryn kantavuuden laki rajoittaa 50 kiloon, vaikka valmistajan mukaan kantavuutta on 90 kiloa. Kärryssä on paikoillaan leveämpi akseli, noin 80 cm, ja lain mukaan suurin sallittu leveys on 125 senttiä. Hyvillä jarruilla varustettuna pyörää on helppo hallita, ja tässä tapauksessa sähköavustuksella kuormaa on vielä kevyt liikuttaa. Vaikka ansivaikutelma saattaa vaikuttaa isolta, on yhdistelmä autoa näppärämpi ja ketterämpi. Pituutta on noin 3,5 m, mutta leveyttä on vain noin 80 senttiä. Kärryyn on kiinnitetty lisävarusteena saatava talutuskahva. Kahvan avulla kärryn voi työntää vaikka markettiin sisälle, ja se pitää kärryn pystyssä ja paikoillaan.

Lisätietoa Y-kärrystä

Tekniset tiedot

Trailer science

Y-kärryn mainoslehtinen

Lollypop-kytkin ja vetokoukku

Kärryyn sopivien laatikoiden ja laukkujen kokotietoja

Tilauslomake

Yksi vastaus artikkeliin ”Y-frame trailer

  1. Matti Mauramo

    Hei,
    Olen käyttänyt isompaa Y-kärryä viikoittain nyt puolisen vuotta ja ollut siihen erittäin tyytyväinen. Kärryn kiinnitysmekanismi on yksinkertainen ja rakenne riittävän kevyt, jotta sitä on helppo säilyttää ja käyttää ahtaasta kerrostalon pyörävarastosta. Kokoontaittuva laatikko on samoin näppärä ja kompakti, joskin sen muoviset saranat tuskin kestävät kovin montaa vuotta – ainoa miinus koko kärry-laatikko-systeemissä.

    Tähän isompaan kokoon olen myös ollut tyytyväinen. Kyytiin mahtuu heittämällä lapsiperheen viikon ruokaostokset, siis kassitolkulla tavaraa. Ilman laatikkoa kärryn lavalla voisi hyvin vetää isompiakin esineitä.

    Itse olen vetänyt kärryä kaupunkikäyttöön virittämälläni sinkulalla. Usein täyden kärryn lisäksi mukana on ollut vielä laskenistuin kyytiläisineen. Kevyesti isoilla pyörillä liikkuva kärry toimii näinkin, mutta ehkäpä joku cc-tyyppinen vaihteellinen pyörä olisi parempi erityisesti liikkeelle lähdettäessä sekä ylämäessä.

Kommentointi on suljettu.