Riese & Müller Packster 60 Vario

Packster 60 on kyseisen mallin keskimmäinen versio. Packster 40 on lyhyt ja kapea, Packster 80 taasen jo hyvin suurilaatikkoinen malli. Kahden isoimman mallin laatikot ovat yhtä leveät, joten Packster 60 tarjoaa laatikon pituuteen nähden melko reilusti tilaa kahdelle lapselle. Hartiasuunnassa ei tule ahdasta leveiden penkkien ansiosta. Uusin vuosimalli 2020 tarjoaa uutena ominaisuutena esimerkiksi säädettävät matkustajien penkit. Penkeistä löytyy nyt selkänojan korkeuden pikasäätö, kuten myös kallistusmahdollisuus.
Kuvissa esiintyvässä Vario-mallissa on hihnaveto, joka on tasaisesti lisännyt suosiotaan jo useamman vuoden ajan. Paikallisen pyörähuollon mekaanikko tai sinä itse varmasti tulet kiittämään tätä valintaa tulevien vuosien aikana. Hihnavetoisen pyörän käyttö- ja huolto on paljon puhtaampaa kun ketjuja ei tarvitse voidella ja puhdistaa.
Pyörä löytyy meiltä koeajoon ja on myös tilattavissa kauttamme. Eri mallivaihtoehdot ja lisävarusteet löydät Riese&Müllerin sivujen kautta. Jos lähetät meille pyörän konfigurointikoodin niin tilaus etenee helpoiten, mutta toki autamme tarvittaessa aivan alusta alkaen. Toisinaan tätä pyörää löytyy toki meiltä myös heti ajoon, joten kannattaa kysyä löytyykö sopiva malli heti valmiina.

Sähköinen liikkuminen ja energiatehokkuus

Sähköinen liikkuminen on hyvä kehityssuunta, joka parantaa liikkumisen energiatehokkuutta kun riippuvuus öljystä vähenee. Tällä hetkellä suurin puhe ja hypetys tapahtuu sähköautojen ympärillä. Sitä on helppo edistää, osin sen takia että se on helppo selittää kansantajuisesti. Sähköauton periaate on yksinkertainen: energia varastoidaan akkuun, josta se johdetaan sähkömoottorille joka liikuttaa autoa. Aivan kuin lasten leluissa tai taskulampussa. Yksinkertaista ja ymmärrettävää. Viime päivinä mediassa muistutettiin myös siitä, että vetyautojakin on tulevaisuudessa. Tekniikka on pääosin sama kuin sähköautossa. Akku on pienempi, ja sitä ladataan polttokennolla. Polttokenno muuntaa esimerkiksi vedyn sisältämää energiaa sähköksi, joka saatetaan varastoida vielä akkuun tai superkapasitoriin ennen kuin se johdetaan sähkömoottorille. Mediassa on keskusteltu sähköautoista osin myös kriittiseen sävyyn. Esimerkiksi siitä, mistä saadaan riittävästi raaka-ainetta akkuja varten ja miten akkujen kierrätys hoidetaan? Laajamittaisessa liikenteen sähköistämisessä on haasteita, jos se tehdään käyttämällä suhteellisen raskaita ja suurikokoisia ajoneuvoja. Kaiken tämän hypen keskellä tuntuu siltä, että onko kukaan muistanut ajatella tätä asiaa hieman laajemmasta näkökulmasta. Eli miten ja minkälaisilla ajoneuvoilla (sähköinen) liikkuminen järjestelmänä kannattaa toteuttaa? Sähköauto ei ole ainoa mahdollisuus. Sähköpyörä on myös yksinkertainen ja helposti lähestyttävä sähköinen ajoneuvo. Seuraavissa kuvissa esitetään muutamia faktoja, joissa verrataan sähköpyörän ja -auton ominaisuuksia toisiinsa. Esimerkiksi se kannattaa ymmärtää, että samalla määrällä akkumateriaalia voi valmistaa liki kaksisataa sähköpyörän akkua, tai yhden sähköauton akun. Jos olemme huolissamme esimerkiksi akkumateriaalin riittävyydestä ja haluamme sähköistää kaupunkien liikennettä, niin resurssien käytön suhteen sähköistäminen kannattaa tehdä suurelta osin sähköpyörien avulla. Tai jos ollaan huolissaan energiankulutuksesta, niin sama asia. Tai jos mietitään katupölyn määrää ja nastarenkaiden vaikutusta, niin sähköpyörä on yhä ylivoimainen ratkaisu. Sähköpyörä tarjoaa myös ihmisen kokoista liikkumista, ilman ruuhkia. Ja terveyshyötyjä siinä ohessa. Eli vanha polttomoottoriauto kannattaa ensisijaisesta korvata sähköpyörällä kaupunkiliikenteessä, ja vasta sen jälkeen kannattaa miettiä sähköautoa vaihtoehtona.
(Esitys: Aalto Energy Breakfast: Electromobility Ecosystems -tapahtumasta 24.10.2019)

Päivitys 14.11.2019: Ensimmäisen vuorokauden aikana tämä artikkeli oli luettu Liikkuvan Laatikon facebooksivuilla yli 9000 kertaa. Koska aihe selvästi kiinnostaa, niin lisää vastaavia vertailuja voitte lukea esimerkiksi Sustainable energy -without the hot air -kirjasta sivulta 254 alkaen. Kirjalla on jo ikää kymmenisen vuotta, mutta fysiikan lait ovat onneksi pysyneet ennallaan. Tämä on ajankohtaista myös siksi, että eilen Hollannissa pienennettiin suurimpia nopeusrajoituksia 130 km/h ->100 km/h moottoriteillä. Se oli tehtävä päästöjen pienentämiseksi. Kuten edellä mainitussa kirjassa ja wikipediassa todetaan, ilmanvastus nousee toiseen potenssiin suhteessa nopeuteen. Tehonkulutus nousee jopa kolmanteen potenssiin suhteessa nopeuteen. Nopeammin ajaessa toki päästään perille lyhyemmässä ajassa, mutta fysiikan lakien mukaan ilmanvastuksesta johtuva energiankulutus nousee silti toiseen potenssiin suhteessa nopeuteen. Eli kaksinkertainen nopeus vaatii kahdeksankertaisen tehon ja nelinkertaisen energiamäärän. Toisin sanoen, Hollantilaisten päätös laskea maksiminopeuksia on tehokas keino pienentää liikenteen päästöjä. Eikä se edes vaadi mitään uutta tekniikkaa tai muutoksia liikennejärjestelmään. Jos, ja kun, Suomessa halutaan pudottaa liikenteen energiankulutusta niin myös täällä yksi keino on nopeuden rajoittaminen, myös moottoriteillä. Esimerkiksi Ruotsissa on jo yleisesti käytössä 110 km/h rajoitukset. Alhaisemmat nopeusrajoitukset ovat eduksi myös sähköautoille, koska niiden toimintasäde kasvaa.

Y-trailer

Y-trailer! Mitä sinä tekisit pyörän peräkärryllä? Vuosien kuluessa omat ja asiakkaiden kokemukset ovat olleet erinomaisia tästä kärrystä. Sitä käytetään retkeilyssä, catering-palveluissa, kajakin kuljettamiseen, koiran kuljetukseen, leijalaudan ja tarvikkeiden kuljettamiseen sekä kaikkien muiden mahdollisten tavaroiden kuljettamiseen. Yleensä kärryä vedetään pyörällä, mutta se soveltuu talutuskahvalla myös muiden tavaroiden kuljettamiseen. Itse siirtelen sillä usein isoja ja raskaita laatikoilla pihamaalla tai varastossa. Syksyisin kärryn lavalla olevan laatikkoon voi kerätä omenat ja ne voi sillä suoraan hinata läheiselle mehupuristamolle.
Kohta meille saapuu uusi erä uusimpia kärryjä, joten sitä ennen siivoamme edellistä mallia tarjoushinnalla. Joten nyt voit valita joko edullisemman vanhemman mallin tai uuden päivitetyn mallin.

Edellinen malli: pieni 289€, iso 309€ Uudet kärryt: pieni 330, iso 360€
Vanhat mallit saatavilla kunnes loppuvat.

Tilaa sähköpostilla, viestillä tai vaikka Liikkuvan laatikon tilauslomakkeella: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfmBEXBSBpEeKmO6BHZdMPEQio7mwxBFF9R-LpWPTaCQI06Bw/viewform

Lisätietoja:
https://carryfreedom.com/#4

R&M Multicharger

Vihdoin! Uusi Riese&Müller Multicharger on saapunut. 🙂 Jos kaipaat hyvää sähköavusteista kaupunkipyörää yhden ison tai vaikka kahden pienen lapsen kuljettamiseen niin Multicharger vastaa hyvin tarpeeseen. Se on varustettu keskipitkällä/pitkällä takatavaratelineellä ja etutelineellä. Jos tälle pyörälle pitää antaa jokin luokitus, niin itse nimeän tämän pitkäperäpyöräksi. Tai keskimittaiseksi. Oli miten oli, niin tämän tyyppinen pyörä on siitä kiva, että se on erinomainen ajaa ilman lapsia, mutta kuormattunakin se kulkee vakaasti ja turvallisesti. Taakse mahtuu hyvin yksi lapsi ja pyörälaukut, jolloin arjen tavarat ja ruokaostokset saa kulkemaan kätevästi. Etutelineeltä löytyy tarvittaessa lisätilaa vielä yhdelle kassille tai repulle.

R&M Multicharger Vario varustettuna tupla-akulla (2x500Wh=1000Wh) ja hihnavedolla sekä lastenkuljetuspaketilla tavaratelineellä (pehmuste, jalkatapit, kiinnipitokahva).

Ympärivuotisesti pyörällä ajavat varmasti arvostavat normaalikokoisia renkaita (55-559=26″), jolloin pyörä kulkee lumessakin hyvin ja kunnon nastarenkaat mahtuvat pyörimään lokarien kanssa. Lisäksi menoa tasoittaa etujousitus ja jousitettu satulatolppa. Mukavuutta arkeen. Pyörä on myös varustettu kaikilla arjessa tarvittavilla varusteilla. Lokareilla, tehokkailla etu- ja takavaloilla ja tukevalla seisontajalalla. NuVincilla tai 8v. napavaihteella varustetuissa malleissa on tukeva tuplajalka, ketjuvaihteellisissa tukeva sivujalka.

Liikkuvan Laatikon koeajomalli (kuvissa) on varustettu portaattomalla NuVincin (Enviolo) vaihteella ja Gatesin hihnavedolla. Hihnaveto on monille vielä uusi tuttavuus, mutta asia johon kannattaa kiinnittää huomiota. Hihna ei vaadi voitelua (eikä rasvaista puhdistustyötä), on venymätön eikä likaa lahkeita tai sormia. Ketjuihin verrattuna sen huoltotarve on olematon. Hihnan ansiosta pyörän ulkoiset osat pysyvät käytännössä vapaana rasvasta, joten pyörän kanssa ei likaa itseään ja pyörän puhdistus on helppoa. Pyörää pestessä samalla harjalla ja vedellä voi pyyhkäistä puhtaaksi myös hihnan, jos siihen on likaa sattunut tarttumaan. Eli kaikenkaikkiaan sanoisin, että hihnavedot ovat tulevaisuuden vaihtoehto joka yleistyy pyörissä tulevina vuosina. Tällä hetkellä R&M:n valikoimissa hihnaveto on saatavilla NuVincin ja Rohloffin vaihteiden kanssa. Ei enää rasvaisia housunlahkeita, jos valitset hihnavedon.

Gatesin hihnaveto pitää pyörän, polkijan ja matkustajan puhtaana. Kuvassa näkyy myös takamatkustajan jalkatapit. Jalkatapit on nivelöity, eli ne taittuvat tarvittaessa ylös.


Multichargerista on saatavilla kaksi eri versiota: Multicharger ja Multicharger Mixte matalammalla unisex-rungolla. Molemmissa on ensimmäinen akku rungon alaputken sisällä piilossa luukun takana. Korkeamman rungon saa lisäksi varustettua tupla-akulla, jolloin pyörään saa huikean 1000Wh akkukapasiteetin. Boschin sivuilta löytyy laskuri, jonka avulla voi arvioida pyörällä saavutettavaa ajomatkaa. Laskurissa voi muuttaa moottoreita, akkuja, ympäristöoloja jne, jolloin laskuria antaa mielestäni melko realistisen kuvan uuden pyörän ajomatkasta. Parhaimmissa olosuhteissa laskuri antaa tupla-akulliselle pyörälle jopa 240 km ajomatkoja kevyellä avustuksella, huonoimmissa mahdollisissa oloissakin suurimmalla avustuksella vielä 40 km. Pyörän mittari on älykäs, ja tarkkailee kulutusta reaaliajassa ja käyttää myös historiatietoa avuksi jäljellä olevan ajomatkan arvioimiseksi. Tällä pyörällä on ajettu vasta vähän, mutta silloinkin yleensä lapsi kyydissä. Ajon perusteella pyörä arvioi että tuollaista ajoa pienimmällä avustuksella pääsisi noin 160 km. Eli vaikkapa Ahvenanmaan pyöräretken ajaisi helposti jopa ilman latausta. Latauksesta puheenollen, Bosch tarjoaa nykyään kolmea laturia. 6A pikalaturi, 4A vakiolaturi ja 2A matkalaturi. Noista voi tarpeen mukaan valita sopivan. Tupla-akullisen pyörän mukana toimitettava laturi on 6A pikalaturi.

Load 75

Riese&Müller Load 75 on tämän kauden merkittävimpiä tavarafillariuutuuksia. Load 60 on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Se on erinomainen pyörä yhden ”ison” tai kahden pienen lapsen kuljettamiseen. Pyörä on myös erinomainen ajettava myös ilman matkustajia. Omassa käytössä se onkin ollut suosittu valinta esimerkiksi ajossa harrastuksiin tai vaikka ostoksille. Laatikkoon on helppo lastata tavarat ja ainakin yksi lapsi. Maininnan arvoista on pyörän täysjousitus jota myös matkustajat arvostavat kanttikiviä ylitettäessä. Erityistä on myös se, että tätä mallia saa myös nopeana 45 km/h mallina. Pyörän rajoituksena on ollut oikeastaan se, jos kyytiin tulee kaksi lasta. Meillä lapset ovat nyt yhteensä noin 55 kilon kokoiset ja lasten mahduttaminen Load 60:n laatikkoon vaatii jo hyvää sisarussopua. Tämän vuoksi usein kahden lapsen kanssa on otettu ajoon Cargobike tai Workcyclesin Kr8 jonka isompaan laatikkoon myös kaksi lasta mahtuu hyvin. Joka vuosi pyörään on tullut pieniä uudistuksia, mutta nyt se sai rinnalleen isomman mallin, Load 75:n.

Riese&Muller Load 75. Tässä on paikoillaan kuomu, joka on erittäin tilava.

Load 75:n merkittävin ero Load 60:een on siis isompi laatikko. Laatikon mittaa on kasvatettu 15 senttiä, ja samalla leveyttä on kasvatettu hieman. Sattumaa tai ei, niin nyt laatikko on samoissa mitoissa Workcycles Kr8:n tai Cargobiken kanssa. Kokemus on osoittanut, että tuo on aika hyvä koko esimerkiksi kahden lapsen kuljettamiseen. Tai jos mukana on yksi pieni, niin laatikon pohjalla mahtuu ottamaan vaikka päiväunet. Sekään ei liene sattumaa, että tämä pyörämalli julkaistiin samoihin aikoihin kun toinen yrityksen perustajista sai kolmannen lapsen. Tämän vuoksi Load 75:n on ensimmäinen R&M:n malli jossa on huomioitu jopa kolmen lapsen kuljettaminen laatikossa. Lisävarustelistalta on saatavilla penkit kolmelle lapselle. Tämä on vaatinut myös kuomun suunnittelua uudelleen. Load 60:n kuomu on suunniteltu aika siroksi, mutta vastaavasti sen alle mahtuu hyvin yleensä vain yksi lapsi (toki sitä voi pitää tuulilasiasennossa kahden lapsen kanssa). Load 75:n kuomu on kuitenkin suunniteltu isommaksi, ja sinne todella mahtuu jopa kolme lasta. Verrattuna Kr8:in tai Cargobiken kuomuun tämä kuomu on korkeampi, etenkin etuosasta. Load 75:n istuinpehmuste on suoraan laatikon pohjalla, joka takaa riittävän korkeuden kuomun alla myös pitkille lapsille kypärä päässä. Kuomun mukana tulee myös aurinkosuoja. Hyvä lisä esimerkiksi silloin jos lapsi nukahtaa pyörän kyytiin ottamaan päiväunet. Aurinkosuojan voi kiinnittää kuomun ulkopintaan haluttuun kohtaan ja vastaavasti muut luukut voi jättää auki jotta ilma vaihtuu. Ja suojaa voinee käyttää myös pyörän ulkosäilytyksessä pitämään ikkunat kuivana ja puhtaana. Kuomu on lisäksi muotoiltu siten, että se pitää kuljettajan alavartalon melko hyvin suojassa viimalta ja vedeltä.

Load 75:n kuomu on erittäin tilava.

Varuste ja lisävarustelista on vaikuttava. Laatikkoja saa eri korkuisia, lastenistuimilla tai ilman. Vaihdevaihtoehtoja on useita. Pyörässä on aina Boschin Performance sarjan moottori vähintään 500 Wh akun kanssa. Avustusjärjestelmän maksiminopeudeksi voi valita 25 km/h (polkupyörä) tai 45 km/h (rekisteröinti mopoksi) ja malliin on saatavilla myös tupla-akku, jolloin kapasiteetti on yhteensä 1000 Wh. Näinkin kookkaassa pyörässä mopomallina toimintasäde sähköllä on jopa yli 130 km pienellä avustuksella, ja noin 60 km isommalla avustuksella. Pyörämallit voi valita tavaratelineellä tai ilman, 45 km/h mallit tulevat aina tavaratelineellä varustettuna. Näissä nopeissa malleissa on myös jarruvalot ja töötti. Loadeissa on muuten myös ohjaustangon korkeuden ja kallistuksen pikasäätö, jonka avulla myös hyvinkin erimittaiset kuljettajat voivat nopeasti muuttaa ohjaamon mittoja.

Lopuksi vielä muutama kokovertailukuva Load 60:n ja Cargobiken kanssa.

Tällä hetkellä malli löytyy koeajoon Liikkuvasta Laatikosta muiden mallien ohella.

Tiede ja Liikkuva Laatikko?

Mitä yhteistä on tieteellä ja Liikkuvan Laatikon toiminnalla? Miksi asiakaskuntamme on keskivertokansalaista koulutetumpaa? Onko vain sattumaa, että moni perheellinen yliopistolla työskentelevä henkilö kulkee työmatkansa perhepyörällä? Tähän voi toki olla monia syitä, mutta se lienee totta että perhepyörän hankkinut ymmärtää tämän liikkumismuodon erinomaisen hyötysuhteen. Perhefillarin vaikutus esimerkiksi ilmastonmuutokseen on positiivinen verrattuna moniin muihin kulkumuotoihin, kuten yksityisautoiluun. Aika on nykyihmisen arvokkain valuutta, ja ajankäyttö usein tehostuu kun liikkumiseen käytetään (sähköavusteista) pyörää. Pyörä on yleensä nopein kulkumuoto kaupunkialueella, etenkin kun huomioidaan nopea liikkeellelähtö ja pyörän pysäköintiin vaadittava minimaalinen aika. Toki taloudellisesti moni alkuun miettii perhepyörän hankintahintaa, mutta lyhyen harkinnan jälkeen ymmärtää sen, että esimerkiksi henkilöautoon verrattuna perhepyörän käyttökustannukset ovat olemattomat. Pyörästä ei yleensä makseta erillisiä vakuutusmaksuja, eikä myöskään polttoaineveroja, eikä polttoainekuluja. Varaosat ja huolto maksavat myöskin vain murto-osan henkilöautoihin verrattuna. 

Oleellista on kuitenkin usein myös elämänlaadun paraneminen. LOHAS oli kuuma aihe muutama vuosi sitten, eli Lifestyle of Health and Sustainability. Tälle ryhmälle tärkeää on terveys ja kuluttamisen (eettinen) kestävyys. Pyörällä liikkuen toteutuu molemmat asiat. Nuoret perheelliset ihmiset ovat usein keskellä ruuhkavuosia, ja monille vanhemmille ei valitettavasti jää paljoakaan omaa aikaa liikunnalle ja harrastuksille. Perhepyörä tarjoaakin arkeen hetken omaa aikaa pyörän päällä. Polkupyörä on siitä jännä liikkumisväline, että se tuottaa monille onnen tunteita liikunnan ja liikkumisen vapauden kautta. Polkupyörä tarjoaa vapauden ruuhkista, ja mahdollistaa vapaat reitinvalinnat puistojen ja ulkoilualueiden kautta. Tämä vapaus on jotain aivan muuta kuin passiivinen istuminen henkilöauton ratissa kehätien ruuhkassa. Pyörällä liikkuminen poistaa arjen stressiä, kun moni kömpelömpi liikkumismuoto taas lisää stressitasoja. 

Perhepyörällä liikkuen siis stressi vähenee, luonto kiittää ja rahat säästyvät samalla kun kunto kasvaa tai vähintään pysyy ennallaan lapsiperheen lisääntyneistä kiireistä huolimatta. Joten ei liene ihme, että moni koulutettu nuori perhe on viime vuosien aikana ollut edelläkävijöiden joukossa hankkimassa perhepyörää. 

No mutta entäs se tieteellinen osuus tähän blogikirjoitukseen? Perhepyörien käyttöä on toki tutkittu myös tieteellisesti. Esimerkiksi  ”The impact of cargo bikes on the travel patterns of women”  (Urban, Planning and Transport Research, vol 6, 2018) esittelee tutkimuksen tuloksina esimerkiksi sen, että kun perhepyörä hankittiin, niin siitä tuli pääasiallinen liikkumisväline entisen auton sijasta. Yli puolet haastatelluista totesi, että voisivat luopua/luopuivat auton käytöstä yleisimmillä matkoillaan. Tämä tarkoittaa sitä, että jos se onnistuu Yhdysvalloissa, niin myös Suomessa moni lapsiperhe voi luopua ainakin toisen (tai ensimmäisen) auton omistuksesta hankkimalla perhepyörän. Ylipäätään Suomen kaupungeissa on lähtökohtaisesti paremmat edellytykset pyörän käytölle kuin Yhdysvalloissa, jossa mainittu tutkimus oli tehty. Jos oheisen tutkimuksen aihe kiinnostaa, niin se on saatavilla avoimesti alla olevan linkin kautta.   

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21650020.2018.1553628?fbclid=IwAR0yh-VcKfJZpVrYmFgjW5LVA9hXVpkhHv5ZnlGLPt_2oHPMwm3Y8UDF-ww&

Frakin pitkän takaosan halkio on alunperin tehty ratsastuksen vuoksi. Monissa vanhemmissa frakeissa on napit ja napinlävet liepeissä. Ne ovat sitä varten, että liepeet saa nostettua ylös kun ryhdytään töihin joissa liepeet voisivat olla tiellä tai likaantua. Polkupyörän satulassa halkiolle ei sinänsä ole käyttöä, mutta liepeet voi kiinnittää napeilla ylös jotta ne eivät hulmua valtoimenaan.

Bikepacking Finland

 

Bikepacking, kuuminta hottia harrastepyöräilyn puolella juuri nyt. Vaikka ensin luulisi että tällä ei ole mitään tekemistä perhepyöräilyn kanssa, niin itseasiassa bikepacking ja perheretkeily sopivat hyvin yhteen. Meidän perheessä juniorit on helpompi houkutella retkille pyörän päällä kuin jalkapatikassa. Pyörällä voi toki retkeillä asfalttiteitä ja hiekkateitä pitkin kuten on tehty iät ja ajat, mutta nykyiset retkivarusteet pakkautuvat niin pieneen, että ne saa myös maastopyörän kyytiin. Maastopyörä taas mahdollistaa pienetkin polut ja mielenkiintoiset reitit.
Eli bikepacking yhdistää retkeilyn ja pyöräilyn, yleensä polkuja ja pieniä metsäteitä pitkin.  Jos asia on entuudestaan tuttu tai uusi ja kiinnostava asia, niin kannattaa liittyä Bikepacking Finland ryhmään facebookissa. Perustin sen juuri hetki sitten. Käytin ryhmässä englanninkielistä nimeä, jotta muista maista myös löydettäisiin hienoille reiteille.

Suomi on täynnä toinen toistaan hienompia maastopyöräretkeilyyn, eli Bikepackingiin, sopivia reittejä. Muutama vuosikymmen sitten Suomessa oli myös paljon pitkiä vaellusreittejä. Pirkan taival, Ilvesreitti, UKK-reitti muutamia mainitakseni. Valitettavasti 2000-luvulla pitkien reittien suosio on laskenut. Ilmeisesti ”kiireisillä” ihmisillä ei ole aikaa nykyään käyttää viikkoja näiden reittien kävelemiseen. Kuitenkin, maastopyörällä pitkätkin reitit taittuvat nopeammin ja pidemmätkään hiekkatietaipaleet eivät ehdi kyllästyttämään. Suomen metsistä löytyy luonnostaan paljon polkuja ja tukkiteitä, joita yhdistelemällä voi tehdä mielenkiintoisia reittejä. Viime vuosien aikana on myös kansallispuistoihin auennut muutamia maastopyöräreittejä ja myös kunnat ovat tehneet ja merkinneet niitä. Esimerkiksi Mäntyharju-Repovesi -reitti on hyvä esimerkki. Pyörällä kulkien voi myös yhdistää useita retkeilyalueita tai vaikka kansallispuistoja samalle retkelle. Pyörä mahdollistaa myös pidemmätkin siirtymiset bussipysäkeiltä tai juna-asemilta halutulle retkeilyalueelle.

Joten jos kiinnostaa, liity fb:ssä Bikepacking Finland ryhmään ja jaa omat reittiehdotukset ja kokemukset!

Liikkuvan Laatikon kautta saa toki perhepyörien lisäksi myös Bikepackingiin sopivat pyörät ja tarvikkeet! Sivustoilla ei ole linkkejä tai tietoa läheskään kaikista meiltä saatavista pyöristä, mutta kysymällä selviää. Esimerkiksi Bombtrackin seikkailupyörä Beyond ADV löytyy meiltä koeajoon L-kokoisena, ja toki lapsille myös lähes kaikki Frogin runkokoot ovat koeajettavissa. Laukkuja meidän kauttamme saa esimerkiksi Ortliebin ja Savotan valikoimista. Ja kyllä, Savotan Molle-kiinnitteiset laukut ovat muuten yllättävän näppäriä myös pyöriin kiinnitettynä. 🙂

Ajoneuvojen energiankulutus

Usein kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Sen vuoksi alla esitetään hyvin yksinkertainen kuva eri ajoneuvojen energiatehokkuudesta. Siinä on kuvattu neljän eri ajoneuvon energiankulutus, joista kaksi on sähköpyöriä ja toiset kaksi autoja.

Ajoneuvon energiankulutus. Kuvaa saa käyttää ja lainata kaikissa yhteyksissä. Tekijäksi voi mainita viittauksissa: www.LiikkuvaLaatikko.fi

Käyttäjäkokemuksista ilmenee suunnilleen, että tavallinen sähköpyörä kuluttaa keskivertokäyttäjällä noin 700 Wh energiaa sataa kilometriä kohden. Saisin toki myös tarkat mittaustulokset ylös, jos kirjoittaisin ylös huollossa käyvien pyörien akkujen statistiikat. Mutta tämä arvio lienee tähän vertailuun aivan riittävän tarkka. Seuraavana listalla on nopea L1e-B luokkaan kuuluva mopoksi rekisteröity nopea sähköpolkupyörä.
Sitten tulee listalla sähköauto, jonka kulutuslukemia arvioitiin muutaman netistä nopeasti löytyneen lähteen avulla. Viimeisenä energiasyöppönä listalla on polttomoottorilla varustettu auto, Skoda Oktavia, joka sattumoisin oli myydyin auto Suomessa 2017. Tämän auton todellinen kulutustieto perustuu Spritmonitor -sivustolta löytyvään noin 3100 auton todelliseen kulutukseen.
Lyhyt kuvaaja esittää useimmille lukijoille shokeeraavan tiedon: Yksi polttomoottorilla varustettu auto kuluttaa liikkumiseen energiaa yhtä paljon kuin sata sähköpyörää. Toki nyt moni älähtää, että auto on nopeampi ja korkeampi kulutus johtuu siitä. Auto on toki maantiellä nopeampi (mutta kuluttaa silti paljon). Sen sijaan kaupungissa ero on jopa suurempi, koska kaupungissa auton keskikulutus nousee korkeammaksi kuin ilmoitetut ja tässä käytetyt kulutuksen keskiarvot.
Kaikessa ilmastonmuutoskeskustelussa ja energiankulutuskeskustelussa olisi hyvä muistaa, että yksittäisen kuluttajan jokapäiväisillä valinnoilla on merkitystä. Kuljetko sinä tänään työmatkasi energiasyöpöllä vai energiapihillä tavalla? Energiansäästöön ja ihmisten valintoihin pitäisi vaikuttaa myös poliittiselta tasolta. Kannattaa muistaa, että Ruotsissa otettiin käyttöön esimerkiksi tuki sähköpyörille, Suomessa sitä vasta harkittiin vuonna 2018. Jos jotain näin radikaalisti energiatehokkaampaa ratkaisua voidaan edistää, niin se on lähes aina erittäin kannattavaa myös kansantaloudelle. Tämän kuvan viesti kannattaa pitää mielessä.

Lähteet:

  • www.spritmonitor.de
  • https://www.talouselama.fi/uutiset/tahdotko-tietaa-paljonko-toiveidesi-auto-ihan-oikeasti-kuluttaa-katso-ja-pety/ba8b2471-4c34-323b-92fe-41f68ca60907
  • Bensiinin energiasisältönä käytetty noin 9 kWh/l (Wikipedia)
Podbiken vertailu

Podbiken sivuilla 28.5.2019 esitetty selkeä vertailu erilaisten henkilökohtaisten ajoneuvojen energiankulutuksesta tukee hyvin edellä esitettyä laskelmaa. Erityisesti kannattaa huomioida vielä se, että kevyet ajoneuvot eivät myöskään aiheuta katupölyä kuten raskaammat ajoneuvot. Usein ajoneuvojen päästöissä huomioidaan vain moottorin päästöt ja unohdetaan että renkaiden ja tien välinen kontakti aiheuttaa huomattavan paljon hiukkaspäästöjä. Esimerkiksi nastarenkailla varustettu henkilöauto kuluttaa tietä noin kahdeksan grammaa ajokilometriä kohden*. Tien pinnasta irtoava pöly aiheuttaa merkittävän haitan kaupungeissa etenkin keväällä ja kuivina talvipäivinä. Toinen asia on melukuormitus. Kevyillä sähkökäyttöisillä ajoneuvoilla ei myöskään synny havaittavaa melua.

*Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja, Nastarenkaiden kuluttavuus. 

Ajoneuvojen vertailua energiankulutuksen ja massan suhteen. Lähde: Podbike ja Velo-Promo-Biel
(https://www.podbike.com/vehicle-comparison-chart-one-person-commute/)

Perhepyörän ja sähköpyörän etuja

Perhepyörän ja sähköpyörän edut ymmärtää parhaiten vasta sitten kun on käyttänyt pyörää hetken aikaa. Niille jotka eivät ole vielä perhepyörää käyttäneet, on apua seuraavista asioista:

Arjen kätevyys ja helppous arjessa ja lomalla:

  • Päiväkodista lapsia hakiessa kuraisenkin taaperon nostaa huoletta pyörän kyytiin, toisin kuin auton tai bussin penkille. Tarvittaessa pyörän istuimet on helppo huuhdella vedellä ja suurimmat kurat ovatkin jo pudonneet ennen kotiovelle saapumista.
  • Pyörällä lasten vienti päiväkotiin ja jatkaminen töihin käy helposti. Kotimatkalla tavarafillariin on helppo lastata ruokaostokset ja paketit.
  • Oma kulkuväline on aina valmiina ajoon, bussien aikatauluista ei tarvitse huolehtia.

Pysäköinti:

  • Ovelta ovelle liikkumista, ei parkkipaikkojen etsimistä. Pyörän saa aina ajettua sellaiseen paikkaan, josta on helppo jatkaa matkaa lasten kanssa. Ei pysäköintialueilla harhailua.
  • Ei stressiä autojen ja ovien kolhimisista, kuten usein tapahtuu henkilöautojen kanssa.
  • Säilytys sisätiloissa onnistuu helpommin ja edullisemmin kuin auton kanssa. Useimmat ajavat pyörällä ympäri vuoden, mutta jos käytät pyörää vain kesäisin, niin pyörälle löytyy yleensä jokin suojaisa talvisäilytyspaikka. Jotkut kolmekymppiset yhä haaveilevat teinikesien villeistä mopoajeluista ja harkitsevat vielä aikuisena skootterin hankkimisesta. Eipä kannata, sillä (nopean) sähköpyörän talvisäilytys on paljon helpompaa, koska se mahtuu tarvittaessa pyörävarastoon jossa skootterien säilytys on kiellettyä. Ja hei, kukaan ei kaipaa ainakaan niitä pakokaasun tuoksuisia vaatteita joita polttomoottorit aiheuttavat.

Kustannukset:

  • Perhepyörä tai sähköpyörä on edullinen hankintahinnassa verrattuna henkilöautoon, eikä siinä tule yllättäviä erityisen suuria menoeriä kuten joskus esimerkiksi auton moottorin hajotessa. Yksittäiset pyörän osat ovat suhteellisen edullisia auton osiin ja huoltoon verrattuna.
  • Ei kuukausittaisia käyttökuluja, kuten bussilippujen ja matkakorttien kanssa.
  • Pyörät kuluttavat julkista infrastruktuuria paljon vähemmän kuin muu ajoneuvoliikenne, joten pyöräily tulee yhteiskunnalle edulliseksi. Sen hyöty-kustannussuhde on huomattavan korkea. Lähde: Pyöräilyn hyödyt ja kustannukset Helsingissä
  • Polkupyörä ei vaadi ajokorttia. Nopea sähköpyörä vaatii, mutta tällöin riittää mopokortti.

Elämänlaadun paraneminen

  • Arkiliikunta tekee hyvää, meille kaikille.
  • Pyöräilyn positiiviset vaikutukset ilmanlaatuun, meluun, kaupunkikuvaan ja liikenteen tilantarpeeseen hyödyttävät meitä kaikkia.
  • Lapset oppivat liikkumista niitä väyliä pitkin, joita he itse tulevat käyttämään lähivuosina. Henkilöauton kyydissä kuljettaminen on lapsen kannalta passiivista ja se ei opeta lasta liikkumaan itsenäisesti.
  • Aikuisen ja lapsen yhdessä liikkuminen on mahdollista myös lapsen polkiessa omalla pyörällä. Aikuinen voi polkea yleensä samoja reittejä lapsen kanssa, jolloin lapsi oppii aikuiselta ja saa itsekin liikuntaa. Pienemmät pyörät on yleensä mahdollista nostaa perhepyörän kyytiin (esimerkiksi) laatikkoon, jos lapsi ei jaksa polkea koko matkaa.
  • Sosiaalista liikkumista. Tavarafillari on kätevin keino liikkua leikkipuistoon tai leikkipuistojen välillä. Pääkaupunkiseudulla pyörällä on helppoa vierailla päivän aikana vaikka useammassa leikkipuistossa. Pyörän voi eväineen jättää puiston laitaan, ja sinne on helppo laittaa myös lelut mukaan matkaan.
  • Pyörällä voi ajaa suoraan luontoon. Pääkaupunkiseudulla keskuspuisto ja muut viheralueet ovat helposti saavutettavissa pyörällä. Kesällä lukuisat uimarannat kutsuvat luokseen ja esimerkiksi Suomenlinnaan pyörän voi helposti ottaa lauttaan mukaan jos mukana on vaikka kylmälaukku tai pikniktarvikkeet isollekin kaveriporukalle.

Ympäristö

  • Polkupyörän energiatehokkuus on erinomainen verrattuna muihin liikkumismuotoihin. Jopa sähköavusteisen polkupyörän energiatehokkuus on erittäin korkea verrattuna muihin liikkumismuotoihin. Tavarankuljetuksessa ison nelipyöräisen ja sähköavusteisen tavarankuljetuspolkupyörän energiankulutus on vain 6% pienen energiankulutuksesta, ja sen valmistamiseen tarvitaan vain 7% resursseja verrattuna pieneen sähköpakettiautoon.   Lähteet: Bicycle performance, Velove. Saksassa DHL Express on alkanut käyttää pyöriä pakettien toimitukseen myös sen takia, että niiden avulla pakettien jako ahtaissa kaupunginosissa on nopeampaa.
  • Polkupyörä tuottaa elinkaarensa aikana vähemmän jätettä kuin raskaammat ajoneuvot. Esimerkiksi tavarafillarin renkaat painavat yhteensä noin kilon, henkilöauton renkaat painavat usein 30-40 kg. Auton öljynvaihto tuottaa usein 4-5L jäteöljyä, polkupyörän ketjun ja vaihteiston voitelu vaatii vain millilitroja. Nimeltä mainitsemattoman sähköauton akusto painaa 540 kg, sähköpyörän akku kuorineen vain muutaman kilon. Kennomäärässä mitattuna yhden ison sähköpyöräakun kennoista voisi valmistaa liki 240 sähköpyörän akkua.

Mitä enemmän asiaa miettii, sitä enemmän tulee mieleen hyviä asioita perhepyörän kannalta. Tähänkään listaan ei edes löytynyt vielä kaikkia asioita. Mitä sinulle tulisi vielä mieleen?

Taivaskallion huipulla Helsingin näköaloja katsomassa. Muita polkupyörällä saavutettavia näköalapaikkoja on muun muassa Paloheinän huippu, Malminkartanon huippu ja Vuosaarenhuippu. Kaikkien näiden laelle asti ei ehkä kannata yrittää ajaa, mutta aivan viereen pääsee kyllä. Ja yksi klassikko on vielä pakko mainita: Linnanmäki. 🙂

Perhepyörän arkea: Yksi lapsi ajaa omalla pyörällä, pienempi lapsi on kyydissä potkupyörän kanssa. Ja koirakin mahtuu vielä mukaan retkelle. Eväät, lelut ja tarvikkeet on pakattu pyörälaukkuihin.

Lastenistuimet polkupyörään

Tässä alkuun lyhyesti, päivitetään myöhemmin lisää!

Polkupyörän lastenistuimien sopivuus mietityttää monia, ja mekin vastailemme usein näihin kysymyksiin. Pyrin tässä kirjoituksessa vastaamaan ainakin yleisimpiin kysymyksiin. Ja luonnollisesti me myös myymme näitä istuimia. Kysy lisää, jos ja kun et löydä kaikkea tietoa näiltä sivuilta.

Etuistuimet

  • Mini-koon kuppipenkit eteen: Nämä penkit kiinnittyvät yleensä ohjainkannattimeen polkijan ja ohjaustangon väliin. Tyypillisesti istuimet ovat 9kk-3v. ikäisille ja max 15 kg painoisille sopivia. Pyörältä vaaditaan riittävää rungon pituutta, jotta istuimelle on riittävästi tilaa. Esimerkiksi Workcycles Fr8:ssa on riittävästi tilaa, kuten myös monissa perinteisissä pyörissä joissa on pysty ajoasento ja taaksepäin kaartuva ohjaustanko. Maastopyöriin, hybrideihin ja suoratankoisiin tai kippurasarvisiin pyöriin nämä eivät yleensä sovi. Istuimet kiinnittyvät yleensä perinteiseen ohjainkannattimeen (jota voi säätää tarvittaessa ylemmäs). Lapsen matkustusmukavuutta lisää istuimen etupuolelle kiinnitettävät tuulilasit.
    • Bobike Mini
    • Qibbel Mini, tähän löytyy myös Aheadset-laakereille/ohjainkannattimille sopiva adapteri. Eli sellaiseen kannattimeen, joita käytetään yleisesti maastopyörissä.
  • Etusatulat
    • Workcycles Fr8 etusatula. Sopii tyypillesesti 3-7 vuoden ikäiselle matkustajalle. Istuin kyllä kestää vaikka aikuisen, joten käyttöiän määrittelee se, milloin lapsi kykenee istumaan penkillä tukevasti ja käyttöikä loppuu yleensä kun hän ei enää mahdu istumaan edessä tai jos polkija ei näe lapsen ylitse. Yksinkertainen, kestävä ja lapsen kanssa on helppo keskustella ajaessa. Tämä on myös erinomainen paikka lapselle opetella liikenteen sääntöjä ja ylipäätään liikkumista pyörällä.
    • Runkoon kiinnitettävät satulat. Hollannissa yleisiä, Suomessa toistaiseksi melko harvinaisia. Nämä satulat kiinnitetään yleisimmin perinteiseen teräsrakenteiseen runkoon. Miesten pyörissä satula kiinnittyy suoraan vaakaputken päälle, ja jalkatapit rungon viistoputkeen. Meiltä löytyy yleensä muutamaa eri mallia perinteiseen miestenpyörään ja ns. mummopyörään. Tukevuudeltaan eivät ole vastaavia kuin aiemmin mainittu Fr8 etusatula. Sopivat kuitenkin lyhyille matkoille ja rauhalliseen ajoon.

Takaistuimet

Takatavaratelineelle (tarakka, ritsi, pakkari jne..) tai kuljettajan taakse asennettavia penkkejä löytyy pääosin (ainakin) kolmea eri tyyppiä:

  • Mini-koon kuppipenkit eteen: Nämä penkit kiinnittyvät yleensä ohjainkannattimeen polkijan ja ohjaustangon väliin. Tyypillisesti istuimet ovat 9kk-3v. ikäisille ja max 15 kg painoisille sopivia. Pyörältä vaaditaan riittävää rungon pituutta, jotta istuimelle on riittävästi tilaa. Esimerkiksi Workcycles Fr8:ssa on riittävästi tilaa, kuten myös monissa perinteisissä pyörissä joissa on pysty ajoasento ja taaksepäin kaartuva ohjaustanko. Maastopyöriin, hybrideihin ja suoratankoisiin tai kippurasarvisiin pyöriin nämä eivät yleensä sovi. Istuimet kiinnittyvät yleensä perinteiseen ohjainkannattimeen (jota voi säätää tarvittaessa ylemmäs). Lapsen matkustusmukavuutta lisää istuimen etupuolelle kiinnitettävät tuulilasit.
    • Bobike Mini
    • Qibbel Mini, tähän löytyy myös Aheadset-laakereille/ohjainkannattimille sopiva adapteri. Eli sellaiseen kannattimeen, joita käytetään yleisesti maastopyörissä.
  • Maxi-koon kuppipenkit taakse: Eli tämä on se yleisin malli, jolla tyypillisesti kuljetetaan yli vuoden vanhaa lasta. Näissä penkeissä yleisin painoraja on max. 25 kg (koska testausmenetelmät määrittelevät tämän). Istuimia on kiinnitykseltään kahta päätyyppiä. Tarakkakiinnitteiset ja runkokiinnitteiset. Me suosimme tarakkakiinnitteistä aina kun se on mahdollista. Eli mahdollista se on silloin, kun tavarateline on varmasti riittävän kestävä. Esimerkiksi Fr8:n pitkälle telineelle voi huoletta jopa 50 kg kuorman, jolloin teline on riittävän tukeva ja siten turvallinen istuimen kiinnittämiseen. Kiinnitys tukevalle ja kiinteälle telineelle on yksinkertainen ja takaa parhaan ajettavuuden, koska istuin ja lapsi eivät pääse heilumaan pyörän runkoon nähden. Eli Workcyclesin pyörissä tarakat ovat riittävän kestäviä, mutta niin ei toki kaikissa pyörissä ole. Yleensä uutena tavaratelineissä on kestävyysmerkintä. Useimmiten joko 15 kg tai 25 kg. Muitakin toki löytyy. Vain 25 kg merkintä tai sitä korkeampi on riittävä. Näissä telineissä tarakkaputken paksuun on suunnilleen aikuisen sormen paksuista putkea. Jos putken tai tangon vahvuus on noin lyijykynän paksuinen tai ohuempi, niin teline ei ole riittävän kestävä lastenistuimelle. Yksi testi on myös se, että kestääkö teline aikuisen kuljettamista lyhyen matkaa? Tai jaksaako aikuinen heilutella käsivoimin telinettä sivusuunnassa? Jos teline selvästi heiluu tai joustaa, se ei ole sopiva telinekiinnitteiselle istuimelle.
    • Qibbel Rear: Isoin kuppipenkkimme. Sopii isoille/pitkille lapsille ja talvihaalareihin. Penkissä on kallistusmahdollisuus.
    • Bobike Maxi Classic: Tukeva tarakka/runkokiinnike, jota varten Workcyclesin tavaratelineissä on valmiiksi kiinnitysmahdollisuus. Jos haluat takaistuimen kanssa pyörälaukut, niin tämä istuin on valintasi. Pitkälle Fr8:n telineelle istuimen kanssa mahtuu Clarijksen L-koon pyörälaukut.
    • Bobike Maxi One: kiinnittyy suoraan telineeseen.
  • Junior-koon penkit taakse: Isomman lapsen kuljettamiseen sopivat istuimet. Kestävyys yleensä max 35 kg. Yleensä varustettu jalkatapeille ja ohuella lantiovyöllä. Lapsen pitää osata istua hyvin, istuimeen ei voi nukahtaa, ja istuin ei tarjoa yleensä sivuttaistukea. Lantiovyö on hyvä pitää kiinni, tai toisinaan polkijan istuimen putkeen voi kiinnittää ohjaustangon takamatkustajan kiinnipitämistä varten. Huomaa erityisesti, että Junior penkkien mukana ei toimiteta pinnasuojia, joten muista tilata ne meiltä erikseen jos pyörässäsi ei niitä vielä ole. Pinnasuojat tarvitaan lähes kaikissa pyörissä, sillä ne estävät jalan laittamisen pinnojen väliin.
    • Qibbel Junior 6+, kiinnittyy tavaratelineeseen. Tämän penkin kanssa voi käyttää Clarijs XLU pyörälaukkuja. On kuitenkin huomioitava, että pyörälaukku saattaa peittää ainakin osittain jalkatapit. Tällöin jalkoja voi pitää laukuissa jos ne ovat tyhjät, tai jos laukut ovat täynnä, niin ne tarjoavat tukea matkustajan jaloille.
    • Bobike Junior, kiinnittyy runkoon. Sopii myös pyörään jossa ei ole telinettä ollenkaan. Asennus vaatii monissa pyörissä huolellisuutta, etenkin jos takahaarukan putket ovat ohuet.
    •  Istuinpehmusteet, selkänojat ja jalkatapit: Sopivat isompien lasten kuljettamiseen. Esimerkiksi Workcyclesin pitkällä tarakalla myös iso yli 35 kiloinen lapsi voi matkustaa mukavasti paksun istuinpehmikkeen päällä. Kantavuus menee tällöin tavaratelineen mukaan.
    • Pinnasuojat: Näitä meillä on yleensä ainakin kahta mallia hyllyssä valmiina. ”Mummoverkko”, eli muovinen verkkomainen suoja, jonka saa yleensä kiinni pyörään kuin pyörään, kunhan siinä on valmiiksi takalokari. Peruskiinnikkeet tulevat mukana, mutta verkon kiinnitystä on helppo parannella erikoistapauksissa vaikka nippusiteillä. Edullinen, noin 8-10€. Toinen malli on umpinainen ja tukevampi Yeppien tai muun valmistajan malli, joka suojaa myös takapyörän roiskeilta verkkoa paremmin. Ulkonäkö on myös hieman modernimpi ja vauhdikkaampi. Tätä käytetään esimerkiksi Workcyclesin pyörissä. Hinta noin 20€.

 

Muuta:

  • Workcyclesin erinomainen pika-opas löytyy täältä: http://www.workcycles.com/images/stories/WorkCyclesChildSeatFittingGuide.pdf
  • Suomen tämänhetkinen (5/2018) laki toteaa:

    Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257
    42 §

    «Henkilökuljetus» «polkupyörällä» ja kevyellä sähköajoneuvolla (30.12.2015/1612)

    1. «Polkupyörällä» tai kevyellä sähköajoneuvolla ei saa kuljettaa useampia henkilöitä kuin mille se on rakennettu. Polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon kuljettajan sekä matkustajan ja tavaran yhteenlaskettu massa ei saa ylittää 250 kilogrammaa. (30.12.2015/1612)

    2. Kaksipyöräisellä «polkupyörällä» saa viisitoista vuotta täyttänyt henkilö kuljettaa yhtä enintään kymmenvuotiasta lasta ja kahdeksantoista vuotta täyttänyt henkilö kahta enintään kuusivuotiasta lasta. Lapsen kuljettaminen on kuitenkin sallittua vain, jos polkupyörässä on lasta varten sopiva istuin ja tarkoituksenmukaiset jalkojen suojukset. Kuljetettaessa kahta lasta tulee polkupyörässä olla kaksi erillistä jarrulaitetta.