Ajoneuvojen energiankulutus

Usein kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Sen vuoksi alla esitetään hyvin yksinkertainen kuva eri ajoneuvojen energiatehokkuudesta. Siinä on kuvattu neljän eri ajoneuvon energiankulutus, joista kaksi on sähköpyöriä ja toiset kaksi autoja.

Ajoneuvon energiankulutus. Kuvaa saa käyttää ja lainata kaikissa yhteyksissä. Tekijäksi voi mainita viittauksissa: www.LiikkuvaLaatikko.fi

Käyttäjäkokemuksista ilmenee suunnilleen, että tavallinen sähköpyörä kuluttaa keskivertokäyttäjällä noin 700 Wh energiaa sataa kilometriä kohden. Saisin toki myös tarkat mittaustulokset ylös, jos kirjoittaisin ylös huollossa käyvien pyörien akkujen statistiikat. Mutta tämä arvio lienee tähän vertailuun aivan riittävän tarkka. Seuraavana listalla on nopea L1e-B luokkaan kuuluva mopoksi rekisteröity nopea sähköpolkupyörä.
Sitten tulee listalla sähköauto, jonka kulutuslukemia arvioitiin muutaman netistä nopeasti löytyneen lähteen avulla. Viimeisenä energiasyöppönä listalla on polttomoottorilla varustettu auto, Skoda Oktavia, joka sattumoisin oli myydyin auto Suomessa 2017. Tämän auton todellinen kulutustieto perustuu Spritmonitor -sivustolta löytyvään noin 3100 auton todelliseen kulutukseen.
Lyhyt kuvaaja esittää useimmille lukijoille shokeeraavan tiedon: Yksi polttomoottorilla varustettu auto kuluttaa liikkumiseen energiaa yhtä paljon kuin sata sähköpyörää. Toki nyt moni älähtää, että auto on nopeampi ja korkeampi kulutus johtuu siitä. Auto on toki maantiellä nopeampi (mutta kuluttaa silti paljon). Sen sijaan kaupungissa ero on jopa suurempi, koska kaupungissa auton keskikulutus nousee korkeammaksi kuin ilmoitetut ja tässä käytetyt kulutuksen keskiarvot.
Kaikessa ilmastonmuutoskeskustelussa ja energiankulutuskeskustelussa olisi hyvä muistaa, että yksittäisen kuluttajan jokapäiväisillä valinnoilla on merkitystä. Kuljetko sinä tänään työmatkasi energiasyöpöllä vai energiapihillä tavalla? Energiansäästöön ja ihmisten valintoihin pitäisi vaikuttaa myös poliittiselta tasolta. Kannattaa muistaa, että Ruotsissa otettiin käyttöön esimerkiksi tuki sähköpyörille, Suomessa sitä vasta harkittiin vuonna 2018. Jos jotain näin radikaalisti energiatehokkaampaa ratkaisua voidaan edistää, niin se on lähes aina erittäin kannattavaa myös kansantaloudelle. Tämän kuvan viesti kannattaa pitää mielessä.

Lähteet:

  • www.spritmonitor.de
  • https://www.talouselama.fi/uutiset/tahdotko-tietaa-paljonko-toiveidesi-auto-ihan-oikeasti-kuluttaa-katso-ja-pety/ba8b2471-4c34-323b-92fe-41f68ca60907
  • Bensiinin energiasisältönä käytetty noin 9 kWh/l (Wikipedia)
Podbiken vertailu

Podbiken sivuilla 28.5.2019 esitetty selkeä vertailu erilaisten henkilökohtaisten ajoneuvojen energiankulutuksesta tukee hyvin edellä esitettyä laskelmaa. Erityisesti kannattaa huomioida vielä se, että kevyet ajoneuvot eivät myöskään aiheuta katupölyä kuten raskaammat ajoneuvot. Usein ajoneuvojen päästöissä huomioidaan vain moottorin päästöt ja unohdetaan että renkaiden ja tien välinen kontakti aiheuttaa huomattavan paljon hiukkaspäästöjä. Esimerkiksi nastarenkailla varustettu henkilöauto kuluttaa tietä noin kahdeksan grammaa ajokilometriä kohden*. Tien pinnasta irtoava pöly aiheuttaa merkittävän haitan kaupungeissa etenkin keväällä ja kuivina talvipäivinä. Toinen asia on melukuormitus. Kevyillä sähkökäyttöisillä ajoneuvoilla ei myöskään synny havaittavaa melua.

*Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja, Nastarenkaiden kuluttavuus. 

Ajoneuvojen vertailua energiankulutuksen ja massan suhteen. Lähde: Podbike ja Velo-Promo-Biel
(https://www.podbike.com/vehicle-comparison-chart-one-person-commute/)