Kuomut, peitteet ja niiden asennus

Liikkuvan Laatikon Kr8/Cargobike ja Fr8/Gr8 varustellaan pääosin Clarijksen tuotteilla. Pienehkö hollantilaisyritys tekee peitteet, kuomut ja laukut pääosin kestävästä pressusta, samantyyppisestä kuin mitä käytetään esimerkiksi rekkojen vaunujen peitteissä. Kestää pitkään ulkokäyttöä, ei homehdu märissäkään olosuhteissa, ja on helppo pitää puhtaana jos vaikka ostokset vuotavat pyörälaukkuihin.

Kuomut ja peitteet pyrimme asentamaan asiakkaille paikoilleen, mutta seuraavassa kuomun asennusohjeet niitä varten, jotka hankkivat kuomunsa esimerkiksi jälkeenpäin toiseen kaupunkiin.

Tältä kuomu näyttää valmiina.Tältä kuomu näyttää valmiina.

1. Avaa kuomupaketti. Sisältä löytyy kaaret (latat), jotka on teipattu rullalle. Avaa teipit varovasti, koska kaaret ovat jännittyneet. Lisäksi mukana on pussi tarvikkeita.

2. Kokoa kuomu. Pitkä latta menee taakse poikittain, lyhyempi pitkittäin. Tarkista, että kaarien päissä on pienet valkoiset tulpat paikoillaan. Jos niitä ei ole, on kaaren pää turhan terävä ja se saattaa leikata kuomun tikkauksia. Jos tuollainen puuttuu, kysy meiltä tai käytä vaikkapa teippiä tai muuta luovaa ratkaisua. (Huom! Jos ja kun joskus poistat kaaret, katso että tulpat pysyvät paikoillaan. Jos eivät pysy, niin laita nuo kiinni pienellä tipalla liimaa.) 

Kun kaaret ovat paikoillaan, niin laita lopuksi paikoilleen mustat letkun pätkät poikittaisen kaaren päihin. Ne estävät kaarta sujahtamasta penkin ja laatikon väliin. Voit laittaa myös paksut kumilenkit paikoilleen kuomun purjerenkaisiin (kumilenkkejäkin saa meiltä, jos vanhat hajoavat).

Poikittainen latta saa lopuksi päihinsä kumiletkun pätkät.Poikittainen latta saa lopuksi päihinsä kumiletkun pätkät.

3. Kuomun kasaamisen jälkeen on parasta laittaa kiinni kuomun pitkittäiskaaren tukikappale. Eli se pieni puupala. Se tulee keskelle laatikon etureunaa, noin 2-3 sentin päähän laatikon yläreunasta. (Helpointahan tuo on, jos ruuvaa puupalan ruuvit muutaman millin ulkoneviksi, laittaa palikan oikeaan kohtaan, painaa lujaa kiinni, jolloin ruuvit jättävät vanerin pintaan jäljet, ottaa palikan pois, poraa pienet alkureiät, laittaa tipan liimaa koloihin, ja ruuvaa palikan kiinni. Kaikki ok?)

Pitkittäisen kaaren tukipala laatikon etuosassa.
Pitkittäisen kaaren tukipala laatikon etuosassa.

4. Kun kuomu on kasassa, ja palikka paikoillaan laatikon etuosassa, niin kuomua voi jo sovitella paikoilleen. Sitten on aika laittaa ns. sienet kiinni laatikon kylkeen. Kuomun kumilenkit kiinnittyvät noihin. Katso paikat allaolevista kuvista. Suosittelen pienen alkureiän poraamista (noin 1,5-2 mm terällä), ja liimatipan laittamista reikään ennen ruuvin ruuvaamista. Älä kierrä ruuvia liian lujaa, sillä ruuvi on melko pieni, ja vaneri ohutta. (Jos nyt kuitenkin olet kiertänyt liian kovaa, ja ruuvi ns. korkkaa kierteet, niin ota ruuvi pois, hae tulitikun pätkä, laita väliin vedenkestävää puulimaa, laita tikku reikään ja ruuvaa ruuvi taas kiinni. Anna kuivua ja kovettua seuraavaan päivään. Tämä toimii yleensä.)

Kuomun sienet laatikon etuosassa.Kuomun sienet laatikon etuosassa. Etäisyys noin 5 senttiä reunasta, ja noin 19 senttiä laatikon alaosasta.

Kuomun sienet laatikon etuosassa. Kuminauhat jokseenkin alaspäin, vähän viistosti sisään.Kuomun sienet laatikon etuosassa. Kuminauhat jokseenkin alaspäin, vähän viistosti sisään.

Kuomun sienet laatikon takaosassa.Kuomun sienet laatikon takaosassa. Tässä tatit kasvavat noin 25 sentin korkeudessa laatikon alareunasta, ja 17 sentin päässä toisistaan. Symmetrisesti keskilinjalla.

Kuomun sienet laatikon takaosassa. Kumilenkit noin 45´asteen kulmassa.

Kuomun sienet laatikon takaosassa. Kumilenkit ovat noin 45´asteen kulmassa, jolloin ne vetävät kuomun sivuja laatikkoa vasten. Tuon keskikohdanhan voi rullailla ylös, jolloin lasten kanssa on helpompi jutella ajaessa.

Valmis!! Ja eikun ajoon! Kuomu pitää lapset ja lastin kuivana myös kovimmissakin sateissa. Ainoa ongelma on kova pakkanen. Pressu kestää, mutta ikkunamuovit haurastuvat. Etenkin, jos pakkasta on yli -10´C, niin ole ikkunoille hellä, ja vältä teräviä taitoksia. Silloin saat pidemmän käyttöiän kuomullesi.

Peitteet

Jos asennat itse nepparikiinnitteisen peitteen esimerkiksi Kr8/Cargobike:en, niin nepparien toinen puoli ruuvataan kiinni laatikkoon. Jälleen pieni alkureikä ja liimatippa takaa hyvän lopputuloksen kuten kuomun kanssa. Huomaa kuitenkin, että on tärkeää että et yritä kiristää peitettä liikaa nepparien avulla. Jätä pressukangas aavistuksen löysälle, etenkin jos asennat peitteen lämpimässä. Tämä on tärkeää jotta saat nepparit helposti kiinni myös talvipakkasilla.

Kysyttävää, ongelmia? Meiltä löytyy välineet myös kuomujen takuukorjauksiin ja huoltoon. Teollisuuskoneella, sopivalla neulalla sekä langalla myös paksun kuomukankaan, pyörälaukkujen ja muiden tarvikkeiden ompelu onnistuu.

Teollisuuskoneella hommat hoituu.

Teollisuuskoneella hommat hoituvat ripeästi. Ei taida löytyä ihan jokaisesta pyöräliikkeestä, saati sitten nettikaupasta? Hyvää kannattaa korjata, huonoa ei usein edes pysty. Me emme myy kertakäyttötuotteita.

Kuukauden sarjis, kesäkuu 2013

Kesäkuu ja helteet, kuukauden sarjiksen aika!

2013 kesäkuun sarjis, piirtäjä Enni Bertling.

2013 kesäkuun sarjis, piirtäjä Enni Bertling.

Hei, pari pitkää cargobikeä saatavilla suoraan varastosta, muutamia eri värejä kuomuun ja peitteeseen löytyy myös. Soittele tai kirjoita ja kysy lisää.

Aikaisempia pyöriä

Muutamia aiemmin tuotuja ja itse tehtyjä pyöriä. Toin maahan ensimmäiset Babboen pyörät, kun tuote oli vielä ihan uusi.

Pari tavarapyörää ja yksi itse tehty (rungosta kiitokset Santulle)

Pari tavarapyörää ja yksi itse tehty (rungosta kiitokset Santulle)

Kuukauden sarjis, huhtikuu 2013

Huhtikuu 2013

Huhtikuu 2013

Muuten, tässä kuussa saapuvassa tilauksessa saattaa olla vielä muutama Fr8 tarjolla. Kaunis täysin vaalean siniseksi (RAL5012) maalattu pyörä, jossa myös vanteet ja tavaratelineet on maalattu samaan sävyyn. Lisäksi olisi vihreä pitkä cargobike, sekä mattamusta-hopea pitkä cargobike. Jos kiinnostaa, niin kannattaa olla yhteydessä.

Sähköavustus

Päivitystä: WorkCyclesin Cargobikeen (huom, ei Fr8 tai Gr8:iin) voi valita lisävarusteeksi sähköavustuksen. Se löytyy jo hinnastosta, mutta sinne ei ole vielä päivitetty isompaa akkua (+30% kapasiteettia) tai lcd-näyttöä (talutusapu, toimintasäde, lämpömittari, avustustason hienosäätö). Molemmat noista ovat valittavissa lisävarusteiksi, ja hintaa kummallakin on noin 120-130€. Liikkuvan Laatikon suositus on valita pakettiin isompi akku, sillä se lisää toimintasädettä. Tuo on hyvä lisä, etenkin jos pyörällä ajetaan pitkiä päivämatkoja, kylminä vuodenaikoina tai talvella.

Sähköavustuksesta yleisesti: Sähköavustus on pyörässä mukava asia. Se keventää ajamista huomattavasti. Tai jos ei kaipaa kevennystä, niin sähköavusteisella pyörällä ajaa samalla rasitustasolla pidempään, nopeammin tai isomman kuorman kanssa. Sähköavustuksen avulla pyörällä tulee myös lähdettyä liikenteeseen helpommin myös huonommalla ilmalla tai väsyneempänä. Kevyemmän polkemisen ansiosta sadevaatteet tai toppatakki ei hiosta niin paljoa, ja vaatetuksen säätely on helpompaa.
Myös urheilijat ajavat sähköpyörillä. Vaikkapa matkalla harjoituksiin saa hyvän alkulämmön päälle, rasittamatta itseään kuitenkaan liikaa. Jokapäiväisessä ajossa sähköpyörä keventää rasitusta sen verran, ettei joudu suurillakaan ajokilometreillä ylirasituksen puolelle. Liikunta säilyy riittävän kevyenä, eikä liian rasittavana. Sähköavustuksen voi halutessaan säätää myös pienelle, tai ottaa kokonaan pois päältä.
Sähköavustuksella ison kuorman kanssa ajaminen on helpompaa, ja liikenteeseen jaksaa keskittyä tarkemmin. Liikennevaloista tai muuten seisahduksista liikkeelle lähtö on kevyttä.

 

Sähköavustuksen hyviä puolia:

  • Kevyemmin, pidemmälle tai nopeammin
  • Helpottaa pukeutumista, koska tarvittaessa voi antaa sähkön viedä enemmän, jos meinaa tulla vaikkapa hiki.
  • Kevyemmät ylämäet. Raskaasti lastattu tavarafillari liikkuu ja rullaa kevyesti tasamaalla. Lisäpainon huomaa kuitenkin ylämäessä, jolloin sähköavusta on paljon apua.

Huonot puolet:

  • Lisähinta
  • Lisääntynyt sähkötekniikka. Tavallinen polkupyörä on yksinkertaisen kaunista ja tehokasta tekniikkaa voimansiirron osalta. Sähkömoottori, akku ja kontrolleri tuovat väistämättä lisää tekniikkaa pyörään, vaikkakin korkealaatuiset sähköapujärjestelmät ovat kestäviä ja luotettavia. Sähköavustus lisääntyy kuitenkin pyörissä nopeasti, ja varaosia sekä huoltoa on nykyään saatavilla.

Premium-luokan takanavat

Seuraava teksti ja kuva koskettanee pääosin pyöränörttejä. Muille tämä ei välttämättä ole kovin kiinnostavaa. Lyhyesti kerrottuna: Premium-luokan takanavoissa käytetään neulalaakereita liukulaakerien sijasta myös vaihteen planeettapyörille. Lisäksi laakeripinnat on hiottu huippukuntoon lämpökasittelyn jälkeen.

Polkijalle tämä tarkoittaa kevyempää menoa ja takanavalle/pyörälle pidempää käyttöikää. Isot kuormat vaativat enemmän energiaa lastin liikuttamiseen, ja sen takia erityisesti tavarafillareissa kannattaa panostaa hyviin komponentteihin. Laadukkaassa tavarafillarissa on myös muita hienouksia, joita ei voi nähdä päältä päin. Mutta ne kyllä huomaa jokapäiväisessä käytössä, ja niistä on iloa vielä vuosien päästä.

Standard vs. premium navat

Standard vs. premium navat. Kannattaa huomata hyvä hyötysuhde viitos- ja ykkösvaihteilla. Jos ne sopivat haluttuun vauhtiin, niin näillä vaihteilla pyörä liikkuu mahdollisimman kevyesti.

WorkCycles uutuudet Helmikuussa 2013 + Hinnastot päivitetty,

Hei!

WorkCyclesin uudet hinnastot saapuivat juuri. Ne on nyt päivitetty sivuille, ja niiden mukaan edetään. Cargobiken hinnat taisivat aikalailla säilyä, mutta Fr8 ja Gr8 mallien runkoihin tuli pieni korotus.

Mutta hinnastoissa oli myös uusia asioita! WorkCycles tarjoaa nyt Cargobikeä sähköavustuksella. Vielä en tiedä siitä paljoakaan, mutta edes jotain. Siinä on etupyörässä napamoottori ja Panasonicin 24V litium-ioni akku tarakalla. Valoja on kehitetty sen verran, että hintaan sisältyy 6V muuntaja antamaan virtaa valoille pyörän isosta akusta. Tämä takaa kirkkaat valot myös paikoillaan, eikä lampuista pääse ikinä patterit loppumaan. Yleensä nämä on mitoitettu toimimaan siten, että jos pyörän akku ei enää anna virtaa avustamiseen, niin valot pysyvät edelleen toiminnassa.

Gr8 ja Fr8 malleihin oli lisäksi tullut valikoimaan NuVinci vaihteet. Ne ovat olleet WorkCyclesillä testissä jo puolentoista vuoden ajan ilman ongelmia. Kyseessä on täysin portaaton vaihteisto (CVT, Continuously Variable Transmission), joka on mukava käyttää. Vaihteisto ei myöskään käytössä tarvitse juuri mitään säätöjä.