Muutamia aiemmin tuotuja ja itse tehtyjä pyöriä. Toin maahan ensimmäiset Babboen pyörät, kun tuote oli vielä ihan uusi.
Kuukauden sarjis, toukokuu 2013
Kuukauden sarjis, huhtikuu 2013
Muuten, tässä kuussa saapuvassa tilauksessa saattaa olla vielä muutama Fr8 tarjolla. Kaunis täysin vaalean siniseksi (RAL5012) maalattu pyörä, jossa myös vanteet ja tavaratelineet on maalattu samaan sävyyn. Lisäksi olisi vihreä pitkä cargobike, sekä mattamusta-hopea pitkä cargobike. Jos kiinnostaa, niin kannattaa olla yhteydessä.
Sähköavustus
Päivitystä: WorkCyclesin Cargobikeen (huom, ei Fr8 tai Gr8:iin) voi valita lisävarusteeksi sähköavustuksen. Se löytyy jo hinnastosta, mutta sinne ei ole vielä päivitetty isompaa akkua (+30% kapasiteettia) tai lcd-näyttöä (talutusapu, toimintasäde, lämpömittari, avustustason hienosäätö). Molemmat noista ovat valittavissa lisävarusteiksi, ja hintaa kummallakin on noin 120-130€. Liikkuvan Laatikon suositus on valita pakettiin isompi akku, sillä se lisää toimintasädettä. Tuo on hyvä lisä, etenkin jos pyörällä ajetaan pitkiä päivämatkoja, kylminä vuodenaikoina tai talvella.
Sähköavustuksesta yleisesti: Sähköavustus on pyörässä mukava asia. Se keventää ajamista huomattavasti. Tai jos ei kaipaa kevennystä, niin sähköavusteisella pyörällä ajaa samalla rasitustasolla pidempään, nopeammin tai isomman kuorman kanssa. Sähköavustuksen avulla pyörällä tulee myös lähdettyä liikenteeseen helpommin myös huonommalla ilmalla tai väsyneempänä. Kevyemmän polkemisen ansiosta sadevaatteet tai toppatakki ei hiosta niin paljoa, ja vaatetuksen säätely on helpompaa.
Myös urheilijat ajavat sähköpyörillä. Vaikkapa matkalla harjoituksiin saa hyvän alkulämmön päälle, rasittamatta itseään kuitenkaan liikaa. Jokapäiväisessä ajossa sähköpyörä keventää rasitusta sen verran, ettei joudu suurillakaan ajokilometreillä ylirasituksen puolelle. Liikunta säilyy riittävän kevyenä, eikä liian rasittavana. Sähköavustuksen voi halutessaan säätää myös pienelle, tai ottaa kokonaan pois päältä.
Sähköavustuksella ison kuorman kanssa ajaminen on helpompaa, ja liikenteeseen jaksaa keskittyä tarkemmin. Liikennevaloista tai muuten seisahduksista liikkeelle lähtö on kevyttä.
Sähköavustuksen hyviä puolia:
- Kevyemmin, pidemmälle tai nopeammin
- Helpottaa pukeutumista, koska tarvittaessa voi antaa sähkön viedä enemmän, jos meinaa tulla vaikkapa hiki.
- Kevyemmät ylämäet. Raskaasti lastattu tavarafillari liikkuu ja rullaa kevyesti tasamaalla. Lisäpainon huomaa kuitenkin ylämäessä, jolloin sähköavusta on paljon apua.
Huonot puolet:
- Lisähinta
- Lisääntynyt sähkötekniikka. Tavallinen polkupyörä on yksinkertaisen kaunista ja tehokasta tekniikkaa voimansiirron osalta. Sähkömoottori, akku ja kontrolleri tuovat väistämättä lisää tekniikkaa pyörään, vaikkakin korkealaatuiset sähköapujärjestelmät ovat kestäviä ja luotettavia. Sähköavustus lisääntyy kuitenkin pyörissä nopeasti, ja varaosia sekä huoltoa on nykyään saatavilla.
Premium-luokan takanavat
Seuraava teksti ja kuva koskettanee pääosin pyöränörttejä. Muille tämä ei välttämättä ole kovin kiinnostavaa. Lyhyesti kerrottuna: Premium-luokan takanavoissa käytetään neulalaakereita liukulaakerien sijasta myös vaihteen planeettapyörille. Lisäksi laakeripinnat on hiottu huippukuntoon lämpökasittelyn jälkeen.
Polkijalle tämä tarkoittaa kevyempää menoa ja takanavalle/pyörälle pidempää käyttöikää. Isot kuormat vaativat enemmän energiaa lastin liikuttamiseen, ja sen takia erityisesti tavarafillareissa kannattaa panostaa hyviin komponentteihin. Laadukkaassa tavarafillarissa on myös muita hienouksia, joita ei voi nähdä päältä päin. Mutta ne kyllä huomaa jokapäiväisessä käytössä, ja niistä on iloa vielä vuosien päästä.
Kuukauden sarjis, maaliskuu 2013
WorkCycles uutuudet Helmikuussa 2013 + Hinnastot päivitetty,
Hei!
WorkCyclesin uudet hinnastot saapuivat juuri. Ne on nyt päivitetty sivuille, ja niiden mukaan edetään. Cargobiken hinnat taisivat aikalailla säilyä, mutta Fr8 ja Gr8 mallien runkoihin tuli pieni korotus.
Mutta hinnastoissa oli myös uusia asioita! WorkCycles tarjoaa nyt Cargobikeä sähköavustuksella. Vielä en tiedä siitä paljoakaan, mutta edes jotain. Siinä on etupyörässä napamoottori ja Panasonicin 24V litium-ioni akku tarakalla. Valoja on kehitetty sen verran, että hintaan sisältyy 6V muuntaja antamaan virtaa valoille pyörän isosta akusta. Tämä takaa kirkkaat valot myös paikoillaan, eikä lampuista pääse ikinä patterit loppumaan. Yleensä nämä on mitoitettu toimimaan siten, että jos pyörän akku ei enää anna virtaa avustamiseen, niin valot pysyvät edelleen toiminnassa.
Gr8 ja Fr8 malleihin oli lisäksi tullut valikoimaan NuVinci vaihteet. Ne ovat olleet WorkCyclesillä testissä jo puolentoista vuoden ajan ilman ongelmia. Kyseessä on täysin portaaton vaihteisto (CVT, Continuously Variable Transmission), joka on mukava käyttää. Vaihteisto ei myöskään käytössä tarvitse juuri mitään säätöjä.
Kuukauden sarjis, helmikuu 2013
Load
Ensimmäinen täysjousitettu sähköavusteinen tavarankuljetuspyörä saatavilla maaliskuusta 2013 alkaen.
Load hybrid light Bosch 300 Wh, 9sp Shimano Deore, free of license 4.589,00 €
Load hybrid touring Bosch 400 Wh, 10sp Shimano Deore XT, free of license 5.099,00 €
Load hybrid NuVinci Bosch 400 Wh, NuVinci variable transmission, free of license 5.099,00 €
Ennakkotilauksia otetaan vastaan.
Ensimmäinen tilaus lähdössä 1.3.2013!
Hei!
Ensimmäisen WorkCyclesin kimppatilauksen tavoitepäivämäärä on 1. maaliskuuta. Tuolloin tilatut pyörät saapuvat sopivasti kevääksi! Eli ensisijaisesti tuossa tilauksessa tulee Cargobike-malleja (lyhyt tai pitkä). Pyydä hinnasto sähköpostilla hilivili ät hotmail piste com.
Jos jokin muu malli kiinnostaa, niin kysy! Kesän ajan kimppatilauksia pyritään laittamaan ehkä 1-2 kk välein. Kysynnästä riippuen. Mutta muista, että mitä pidemmälle kevät ehtiin, niin sitä pidemmät ovat pyörien toimitusajat… Ole ajoissa. 🙂