Transporter on pitkäperäpyörä sähköavustuksella. Liikkuvan Laatikon tämän hetken mallistosta se on ehkäpä nopein (pl. rekisteröitävät mallit) tavara/perhepyörä, ja yksi keveimmistä. Se sopiikin hyvin myös pidempään työmatka-ajoon, lasten- ja tavarankuljetuksen lisäksi.
Keveyden ansiosta myös pienempien kuljettajien on helppo käsitellä pyörää, ja kapeuden ja ketteryyden ansiosta sillä puikkelehtii helposti myös keskustan ruuhkassa. Pyörä on ajotuntumaltaan hyvin lähellä tavallista pyörää, joten sillä on mukava polkea myös ilman lastia. Jalannostokorkeus on melko matala, ehkä perinteisen naistenpyörän ja miestenpyörän väliltä, joten tämä saattaa olla sopiva vaihtoehto myös monille eläkeläisille.
Pyörä sopii hyvin kahden lapsen kuljetukseen, tai isohkon tavaramäärän kuljetukseen. Taakse mahtuu esimerkiksi neljä tavallista pyörälaukkua, tai jättikokoiset pitkäperäpyörän laukut, jolloin voi kuljettaa myös kookkaampia tavaroita. Tavaratelineen kyljessä on myös valmiina korikoukut, joihin voi kiinnittää vaikka virvoitusjuomakorin.
Boschin sähköavustusjärjestelmä on ehkä parasta tämän hetken avustustekniikkaa. Sähköapu toimii kuin ajatus, ikäänkuin vahvistaen ajajan polkemista. Ei ryntäilyä, ei ylimääräistä nappien painelua. Ja voimaa riittää jyrkkiinkin mäkiin.
Lisätietoja alla olevista kuvista, tai:
https://liikkuvalaatikko.fi/riese-muller/
http://en.r-m.de/bike/transporter-hybrid/
http://www.bosch-ebike.de/en/home/home.html
R&M Transporter ilman lisävarusteita
R&M Transporter lastenistuimella ja Clarijs XL laukulla
Lastenistuin ja laukku mahtuvat erittäin hyvin. Lapsen nenä ei ole kiinni vanhemman selässä (huomaa kuinka tavaratelineen alkupään ja satulaputken välissä on reilusti tilaa). XL laukkuun mahtuu paljon tavaraa, ja toinen hyvä laukkuvaihtoehto on Ortliebin Back-Rollerit, joiden päälle saa lisäksi Rack-Pack putkikassin kiinni tarvittaessa. Molempia saa Liikkuvasta Laatikosta.
Transporteria saa oranssina ja harmaana. Clarijksen laukkuja 17 eri värissä, joita voi yhdistellä laukuissa miten vain. Tässä musta päällinen ja oranssi laukku.
Lastenistuimessa vakiona heijastimet sivuilla ja takana, laukuissa takana ja edessä. Pyörän ledivalot edessä ja takana saavat virtansa isosta akusta, ja merkkinä on Busch&Muller.
Tavarateline on pitkä ja tukeva. Poikittais- ja pystytukia on riittävästi, jotta kuljetettavat tavarat saa kiinni, ja että ne eivät mene pinnojen väliin. Valmistaja lupaa kantavuudeksi 50 kg, mutta saattaapi tuo kestää enemmänkin. Paksut putket taitavat olla jopa 16 millisiä?
Takahaarukan sivuihin on lisätty levittimet, joita voi käyttää kuorman sitomiseen tai kuorman alareunan tukemiseen. Näppärä sitoo noiden varaan vaikka isot maalipurkit tai muuta raskasta tavaraa. Lisäksi ne suojaavat esim ketjunkiristäjää, jos vaikka sattuu kaatamaan pyörän.
Saksalaisen pyörän erityispiirteitä. Koukut kalja- tai muiden korien kiinnittämistä varten.
Ja kun lapsia tulee lisää, niin tavaratelineelle mahtuu ilman ongelmia kaksi isoa lastenistuinta.
Boschin sähköavustusjärjestelmä on tällä hetkellä ehkä parasta, mitä sähköpyöriin on saatavilla. Kuvassa Intuvia ajotietokone. Toimintasäde, kello, trippimittarit, keskinopeus, akun varaustaso, nopeus, valokytkin (juu, etu- ja takavalo menee yhdestä napista päälle helposti vaikka kesken ajon, samalla syttyy valot ajotietokoneeseen). Lisäksi löytyy USB-liitin esim kännykän, navigaattorin, ipadin yms latausta varten. Pyörään voi lisätä esimerkiksi Ortliebin etulaukun läpinäkyvällä kannella, johon saa navigointivälineet katseen ulottuville ja vedenkestävään suojaan.
Levyjarrut edessä ja takana. XT:n napa edessä. Ja etujousitus.
B&M E-LYT on ajovalona edessä. Riittävän kirkas, jotta pyörätiellä harhailevat jalankulkijat osaavat väistää ajoissa.
Boschin moottori- ja akkupaketti on siisti kokonaisuus. Akku on helppo irroittaa latausta varten, ja siinä on tukeva kantokahva. Akku on kevyt, ja sitä saa 300 Wh ja 400 Wh versioina.
Takanapa on Nuvinci 360 portaaton vaihteisto. Laaja välityssuhdealue takaa sen, että jyrkimmätkin mäet nousee ylös, ja alamäessä välitys riittää 50 km/h nopeuteen asti.
Ergonin kahvat ovat mukavat, ja vasemman käden peukulla voi valita avustustason. Info-napilla vaihdetaan ajotietokoneen tietojen välillä. Kello, keskinopeus jne.
Viiksitanko on aika leppoista. Vakiona ajoasento on ”rennon sporttinen”. Ei siis selkä suorana, muttei mikään makaavakaan asento. Tankoa ja kannatinta vaihtamalla ajoasennon saa myös muunlaiseksi.
Takatelineelle sopii hyvin esimerkiksi Bilbyn istuin tavaratelinekiinnityksellä. Saa meiltä. Pääntuki on riittävä, ja asento sopiva siihen, että esimerkiksi 9 kg ja 15kk ikäinen lapsi nukkuu mukavasti penkissä. Vastaavasti maksimipaino on 25 kg, ja ainakin reilun metrin mittainen mahtuu vielä mukavasti kyytiin.