Pitkäperäpyörien kokovertailu

Pitkäperäpyöriä on monen kokoisia ja levyisiä, joten miten ne vertautuvat toisiinsa? Ja jos haluat mieluummin pyörän laatikolla, niin katso klassikkopostauksemme Laatikkopyörien kokovertailu. Keräsimme tähän vertailuun muutamia pyöriä jotka sattuivat olemaan ulkona. Unohdimme joukosta Workcyclesin Fr8:n ja Gr8:n, joka sopisi hyvin tähän samaan joukkoon.

Bicicapace e-Classic ja Heavy Duty rack. Ei vielä varsinainen pitkäperäpyörä, mutta paljon tukevampi kuin keskimääräinen tavaratelineellä varustettu polkupyörä. Sillä tämä tavarateline kestää lastenistuinten kiinnittämisen. Valmistajan testaamana 35 kg asti.
e-Classicin takatelineellä Laiskiainen. Toki tähän telineelle saa lastenistuimen (Maxi tai junior), tai sitten Bicicapacen Mini Child Packin, tai pelkän pehmusteen, jalkatapit tai mini foot boardit. Ja muista aina pinnasuojat lapsia kuljettaessasi!
Bicicapace e-Classic
Bicicapace e-Classicona. Tässä on sama takateline kuin Classicissa, mutta huomaa kuinka sen kiinnityspiste on siirrettu taaksepäin, ja pyörän takahaarukkaa on pidennetty. Tämä tekee sen, että takatelineellä on enemmän tilaa ja kasvaneen akselivälin ansiosta pyörä on hieman vakaampi ajattava. Kuvassa on paikoillaan lisävarusteena saatava Mini Child Pack, joka sisältää nuo levymäiset jalkatuet, pinnasuojat, istuinpehmusteet, sälkänojan ja kiinnipitotangon. Selkänojatyynyssä on lantiovyö ja tämä MCP on mallia avoin, ja saatavilla on myös suljettu jossa kaarissa ei ole aukkoja sivuilla.
Laiskiainen rentoutuu Classiconan kyydissä. Huomaa myös tukeva Classiconan oma seisontajalka. Jalka on tärkeä yksityiskohta tavarapyörissä, joka vaikuttaa lastattavuuteen, käyttöön ja myös turvallisuuteen kun lapset ovat kyydissä. Nykyinen jalkamalli on osoittautunut kestäväksi, toimivaksi ja yksinkertaiseksi.
Kiinnipitotanko lisää matkustajan mukavuutta. Kiinnipitotanko ei mahdu lyhyempään Classic-malliin.
Bicicapacen e-Justlong on isoin pitkäperäpyörä. Child packin sisään mahtuu tarvittaessa jopa kolme (pientä) lasta. Valmistajan antama takaosan maksimikuorma on 70 kg. Joskin on todettava, että itse teline kestää paljon enemmän, koska se on terästä ja osa runkoa. Maksimikuormaa rajoittaakin lähinnä ajo-ominaisuudet ja esimerkiksi takakiekon ja renkaan kestävyys. Takaosassa on myös paikoillaan sadesuoja, joka on kuvassa sivuilta avoin, mutta siihen saa myös sujettavat sivuikkunat. Ne voi asentaa molemmille tai vain toiselle puolelle. Jos molemmat ovat paikoillaan, niin sadesuojan saa auki kippaamalla sen taaksepäin auki.
Justlongissa takamatkustajalla on hulppeasti tilaa. Bicicapacelle ominainen iso etulaukku on erinomainen. Isoon 80L vetoiseen laukkuun mahtuu monta kassia säältä suojaan. Laukun takaosassa on tarviketaskut esimerkiksi lukolle, vaatteille tai juomapullolle johon haluaa päästä helposti käsiksi.
Justlongiin mahtuu kaveri tai kaksi mukaan. Huomioi, että jos takana ei ole matkustajia, niin tuosta sivuilta rullautuu auki kangaspohja, jolla takaosan saa suljettua tuosta jalkaluukkujen kohdalta. Silloin takana voi kuljettaa helposti pienempiä laukkuja, kasseja ja laatikoita. Kätevää! Childpakissä on myös tarranauhalla suljettava varustetasku, joka ei näy kuvassa.
Riese&Müllerin Multicharger Mixte on kuvassa varustettu Safety Bar Kitillä, joka sisältää taakse jalkatuet, pinnasuojat, turvakaaren ja pehmusteet. Edessä tässä pyörässä on pienempi vakiona mukaan tuleva teline. Lisävarusteena saa eteen isomman Cargo -etutelineen.
R&M Multicharger. Huomaa, että oikean puolen astinlautaa voi takana käyttää myös lastenpyörän hinaamiseen. Astinlaudan takaosasta aukeaa luukku, ja teleskooppisesti tukea voi pidentää. Silloin telineeseen menee kiinni lastenpyörän eturengas, joka kiinnittyy yläosastaan hihnalla joka näkyy laiskiaisen jalan takana. Kätevä yksityiskohta.
R&M Multicharger ja safety bar kit. Huomaa: Takaosassa on kaksi tankoa. Sisemmästä pidetään kiinni, ja ulompi suojaa lapsen sormia osumilta, seiniin, tolppiin ja ovenkarmeihin. Sisempi tanko on pehmustettu.
R&M Multitinker on melko uusi pitkäperäpyörämalli. Oikein hyvä sellainen. Kannattaa huomioida, että akku (625 Wh vuonna 2024) on rungon etuosassa luukun alla. Sen paikka on oikein hyvä, koska se siirtää painopistettä eteenpäin. Pitkäperäpyörissä on usein haasteena se, että painopiste tulee melko taakse jos lapset ovat takana matkustajina. Sen vuoksi on hyvä, että edes akku on edessä. Lisäksi kuvassa näkyy Cargo-etuteline, johon saa vaikka kassin, laukun tai korin kiinni.
R&M Multichargerin takaosan Safety bar kit näyttää samalta kuin Multichargerissa, mutta on noin kymmenen senttiä pidempi. Eli takana on tässä hieman enemmän tilaa kuin Multichargerissa. Multitinkerin jalkatuet ovat myös aina vakiovarusteena pyörässä, kun taas Multichargerissa ne ovat lisävaruste.
R&M Multitinkerissä on mukavasti tilaa takana kahdelle lapselle, tai yhdelle lapselle ja pyörälaukuille. Huoma myös säilytyslokero satulaputken takana alaosassa, siinä missä kuvassa on suunnilleen poljin. Tila on lukittavissa ja on yllättävän suuri sisältä. Sinne saa vaikka sadetakin tai -viitan, työkaluja tai retkitarvikkeita kyytiin.

Miksi valita pyöräksi pitkäperäpyörä?

Moni miettii valintaa pitkäperäpyörän ja laatikkopyörän välillä. Molemmissa on omat hyvät puolensa. Usein ajatellaan, että pitkäperäpyörä on jotenkin pienempi ja mahtuu paremmin esimerkiksi pyörävarastoon. Tämä on osin totta, mutta jos pyörän varustelee lastenistuimilla ja lastenkuljetuskehikolla, niin ne kasvattavat pitkäperäpyörän kokoa. Pitkäperäpyörä on usein sopiva isompien lasten kuljettamiseen, jotka osaavat jo istua tukevasti polkijan takana. Siellä on hyvin tilaa jaloille ja matkustaja istuu aika korkealla, joka voi olla matkustajille mukavaa. Toisaalta, laatikkopyörässä matkustajat istuvat matalalla ja lähempänä pyörän keskikohtaa, joka parantaa pyörän ajettavuutta. Pitkäperäpyörissä painopiste matkustajien kanssa on usein aika takana ja melko korkealla, joka vaikuttaa jonkin verran ajettavuuteen, ainakin jos itse polkija on kovin kevyt. Yksi näkökulma pyörävalinnan näkökulmaan on se, että jos lapsi nukkuu vielä paljon päiväunia, on laatikkopyörä helpompi valinta. Laatikossa voi nukkua vaikka pitkältään, kun taas pyörän lastenistuimella nukutaan istualtaan, joka ei kenties ole kovin optimaalista parhaissakaan lastenistuimissa. Sen sijaan jotkut koululaiset saattavat taas matkustaa mieluummin tavaratelineellä polkijan takana, koska se on kuulemma tyylikkäämpää. Joskin, laatikkopyörän kyydissä matkustaminen voi taas olla rennompaa isommillekin matkustajille, koska siellä ei tarvitse pitää käsillä kiinni ja voi touhuta omiaan matkalla johonkin tai sieltä takaisin.

Laatikkopyöriin saa laatikon päälle kuomut matkustajan suojaksi. Samalla tavoin nykyään myös joidenkin pitkäperäpyörien, kuten Justlongin, takaosiin saa erilaisia sääsuojia. Keskustelu polkijan ja matkustajan välillä on pyörissä hieman erilaista. Vanhemman näkökulmasta laatikkopyörässä lapsen näkee edessään, pitkäperäpyörässä taas lapsi matkustaa takana. Molemmissa keskustelu onnistuu matkan aikana.

Rengaskoko aiheuttaa usein keskustelua. Joissain pitkäperäpyörissä kuten R&M Multichargerissa on edessä ja takana isot 26″ renkaat. Ne tuovat monelle tutun ajotuntuman, ja iso rengas nousee helpommin esimerkiksi kanttikivien ylitse ja toimii vakaammin pehmeillä ajo-alustoilla kuten lumessa. Toisaalta, monissa pitkäperäpyörissä ja laatikkopyörissä vähintään edessä on pienempi 20″ rengas/kiekko. Sen etu on se, että etenkin takana tavarateline ja sen myötä painopiste saadaan alemmas, joka on hyvä asia ajettavuuden kannalta. Kantavuuden vuoksi näissä käytetään yleensä melko leveitä renkaita, sillä iso ilmatila tuo lisää vaimennusta ja tuo yleensä kiekolle lisää lujuutta, koska ei ole vaarana että esimerkiksi terävä kanttikivi löisi niin helposti renkaan läpi vanteelle asti. Nykyään molempiin kokoihin saa myös hyviä nastarenkaita. Joskin 26″ kokoon on toistaiseksi laajempi valikoima.

Takana isompiin kuuluva pitkäperäpyörä, Eli Bicicapacen Justlong. Ja edessä R&M Carrie, joka on laatikkopyöristä pienimpiä. Molempien pituus noin kaksi metriä.

Katso myös Laatikkopyörien kokovertailu.