Sähköavusteisissa polkupyörissä yleinen moottorityyppi on napamoottori. Niitä on pyörissä ensiasennusmoottoreina, mutta erityisen suosittu tämä moottorityyppi on jälkiasenteisissa sarjoissa. Haluaisin muistuttaa tällä kirjoituksella yleisimmästä asennusvirheestä ensiasentajia, renkaanvaihtajia ja omatoimisia korjaajia:
Napamoottorin akselin läpi tulevan johdon tulee lähteä akselilta ensin alaspäin, ja vasta sitten ylöspäin etuhaarukkaa ylös. Tämä muodostaa niinsanotun tippamutkan. Tällöin sadevesi tippuu pois mutkan alimmasta kohdasta. Jos johto viedään ns. lyhintä reittiä suoraan navan sisään ilman tippamutkaa, valuu vesi johtoa pitkin suoraan onttoa akselia pitkin navan sisään. Vesihän ei tunnetusti tee hyvää sähkömoottorille. Yllättäen moottorit kestävät tätä melko hyvin, mutta pakkasen tullessa moottorin sisäosa jäätyy ja tällöin ainakin mekaaninen vaurio on todennäköinen. Jos huomaat pakkaspäivänä että moottori on jumissa, niin älä rytkäytä sitä väkisin pyörimään. Tuolloin voipi moottori hajota, jos jumin syy on jää. Lämmin ja kuiva paikka on tällöin paras ensiapu.
Toiseksi, lähes aina akselissa on hahlo, joka auttaa johtoa taipumaan johonkin suuntaan ja suojaa johtoa kolhuilta. Tämän hahlon voi asentaa yleensä vain alaspäin tai ylöspäin. Oikea suunta on alaspäin, jotta edellämainittu tippamutka muodostuu.
Kolmanneksi. Yleensä johdon, läpiviennin ja akselin pään suojana on joko muovinen tai metallinen hattu. Se kannattaa siinä pitää edellämainituista syistä. Jos tuo on päässyt hajoamaan tai katoamaan, kannattaa hankkia uusi.
Ja neljänneksi, paksua vaseliinia tai rasvaa voi laittaa siihen johdon ja akselin läpivientiin estämään veden pääsyä moottorille.