Tiede ja Liikkuva Laatikko?

Mitä yhteistä on tieteellä ja Liikkuvan Laatikon toiminnalla? Miksi asiakaskuntamme on keskivertokansalaista koulutetumpaa? Onko vain sattumaa, että moni perheellinen yliopistolla työskentelevä henkilö kulkee työmatkansa perhepyörällä? Tähän voi toki olla monia syitä, mutta se lienee totta että perhepyörän hankkinut ymmärtää tämän liikkumismuodon erinomaisen hyötysuhteen. Perhefillarin vaikutus esimerkiksi ilmastonmuutokseen on positiivinen verrattuna moniin muihin kulkumuotoihin, kuten yksityisautoiluun. Aika on nykyihmisen arvokkain valuutta, ja ajankäyttö usein tehostuu kun liikkumiseen käytetään (sähköavusteista) pyörää. Pyörä on yleensä nopein kulkumuoto kaupunkialueella, etenkin kun huomioidaan nopea liikkeellelähtö ja pyörän pysäköintiin vaadittava minimaalinen aika. Toki taloudellisesti moni alkuun miettii perhepyörän hankintahintaa, mutta lyhyen harkinnan jälkeen ymmärtää sen, että esimerkiksi henkilöautoon verrattuna perhepyörän käyttökustannukset ovat olemattomat. Pyörästä ei yleensä makseta erillisiä vakuutusmaksuja, eikä myöskään polttoaineveroja, eikä polttoainekuluja. Varaosat ja huolto maksavat myöskin vain murto-osan henkilöautoihin verrattuna. 

Oleellista on kuitenkin usein myös elämänlaadun paraneminen. LOHAS oli kuuma aihe muutama vuosi sitten, eli Lifestyle of Health and Sustainability. Tälle ryhmälle tärkeää on terveys ja kuluttamisen (eettinen) kestävyys. Pyörällä liikkuen toteutuu molemmat asiat. Nuoret perheelliset ihmiset ovat usein keskellä ruuhkavuosia, ja monille vanhemmille ei valitettavasti jää paljoakaan omaa aikaa liikunnalle ja harrastuksille. Perhepyörä tarjoaakin arkeen hetken omaa aikaa pyörän päällä. Polkupyörä on siitä jännä liikkumisväline, että se tuottaa monille onnen tunteita liikunnan ja liikkumisen vapauden kautta. Polkupyörä tarjoaa vapauden ruuhkista, ja mahdollistaa vapaat reitinvalinnat puistojen ja ulkoilualueiden kautta. Tämä vapaus on jotain aivan muuta kuin passiivinen istuminen henkilöauton ratissa kehätien ruuhkassa. Pyörällä liikkuminen poistaa arjen stressiä, kun moni kömpelömpi liikkumismuoto taas lisää stressitasoja. 

Perhepyörällä liikkuen siis stressi vähenee, luonto kiittää ja rahat säästyvät samalla kun kunto kasvaa tai vähintään pysyy ennallaan lapsiperheen lisääntyneistä kiireistä huolimatta. Joten ei liene ihme, että moni koulutettu nuori perhe on viime vuosien aikana ollut edelläkävijöiden joukossa hankkimassa perhepyörää. 

No mutta entäs se tieteellinen osuus tähän blogikirjoitukseen? Perhepyörien käyttöä on toki tutkittu myös tieteellisesti. Esimerkiksi  ”The impact of cargo bikes on the travel patterns of women”  (Urban, Planning and Transport Research, vol 6, 2018) esittelee tutkimuksen tuloksina esimerkiksi sen, että kun perhepyörä hankittiin, niin siitä tuli pääasiallinen liikkumisväline entisen auton sijasta. Yli puolet haastatelluista totesi, että voisivat luopua/luopuivat auton käytöstä yleisimmillä matkoillaan. Tämä tarkoittaa sitä, että jos se onnistuu Yhdysvalloissa, niin myös Suomessa moni lapsiperhe voi luopua ainakin toisen (tai ensimmäisen) auton omistuksesta hankkimalla perhepyörän. Ylipäätään Suomen kaupungeissa on lähtökohtaisesti paremmat edellytykset pyörän käytölle kuin Yhdysvalloissa, jossa mainittu tutkimus oli tehty. Jos oheisen tutkimuksen aihe kiinnostaa, niin se on saatavilla avoimesti alla olevan linkin kautta.   

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21650020.2018.1553628?fbclid=IwAR0yh-VcKfJZpVrYmFgjW5LVA9hXVpkhHv5ZnlGLPt_2oHPMwm3Y8UDF-ww&

Frakin pitkän takaosan halkio on alunperin tehty ratsastuksen vuoksi. Monissa vanhemmissa frakeissa on napit ja napinlävet liepeissä. Ne ovat sitä varten, että liepeet saa nostettua ylös kun ryhdytään töihin joissa liepeet voisivat olla tiellä tai likaantua. Polkupyörän satulassa halkiolle ei sinänsä ole käyttöä, mutta liepeet voi kiinnittää napeilla ylös jotta ne eivät hulmua valtoimenaan.