Renkaanpaikkaus tavarafillarissa

Renkaiden paikkaus ja vaihto aiheuttaa usein ensikertalaisissa hämmästystä kun kyseessä on tavarafillari. Pyörä on iso, ja sitä ei esimerkiksi voi eikä kannata kääntää nurinpäin, kuten moni tekee mummofillarien kanssa. Mutta eipä hätää, jaan nyt lyhyesti muutaman vinkin tähän hommaan, koska sitä usein somepalstoilla kysellään.

1. Puhkeamisen välttäminen:

  • Muista pitää rengaspaineet kohdillaan niin jo se auttaa estämään rengasrikkoja. Niinsanottu snakebite syntyy, jos raskaalla pyörällä ajetaan terävän kanttikiven yli liian tyhjällä renkaalla. Tällöin kanttikivi voi iskeä vanteelle asti, ja isku voi hajottaa sisäkumin kerralla kahdesta kohtaa, ikäänkuin käärme olisi siihen puraissut kahdella hampaallaan. Yleensä siis vältettävissä kun painetta on riittävästi renkaissa. Sopiva paine lukee renkaan kyljessä. Ja jos ulkomuistista pitää paineita joskus kiireessä laitella, niin noin 4 baria on sopiva nyrkkisääntö useimpiin myymiimme tavarafillareihin, joissa on leveät noin 2″ (50mm) renkaat. Oikeilla paineilla ajaessa myös ulkokumi pysyy paremmin ehjänä. Sekä ali, että ylipaine ovat haitaksi, ja maantiepyöriin tottuneille huomio: Leveisiin renkaisiin ei saa laittaa kovin suuria (yli 5-6 bar) paineita. Hyvä painemittarilla varustettu pumppu on hyvä hankinta, ja säästää itsensä takaisin rengaskuluissa ja käyttömukavuudessa.
  • Myymissämme pyörissä on yleensä renkaat, joissa on jonkinlainen pistosuojaus. Ohuempi tai paksumpi. Jos haluat erityisen paksun pistosuojan, niin kysy vaikka Schwalben PLUS sarjan renkaita tai vastaavia. Vahvimmin suojatuista renkaista ei nastan piikkikään ylety läpi asti. Muista, että renkaat käytössä kuluvat, ja niihin tulee erityyppisiä vaurioita pintaan käytön aikana. Eli jos haluat välttää puhkeamisia, niin vaihda renkaat ajoissa ennen kuin ne ovat loppuun kuluneet.
  • Paikkanesteet: Paikkaneste saattaa olla näppärä ratkaisu moniin tilanteisiin. Nämä ovat siis litkuja, jotka laitetaan renkaan (sisäkumin) sisään ennaltaehkäisevästi. Olen itse kokeillut näitä erilaisia (Dr. Sludge, Doc Blue yms yms) jo vuosien ajan. Jos ajossa ajaa vaikka ison lasinsirun ylitse, niin parhaimmillaan olen nähnyt nesteen paikanneen liki sentin mittaisen viillon. Rengas päästi paineita ulos muutaman baarin verran, mutta vuoto pysähtyi noin 2 barin paikkeilla, joka leveässä renkaassa riittää yleensä ihan hyvin matkan jatkumiseen. Toisaalta, Joskus litkut pettävät siten, että kun tulee pyörän luokse, niin rengas on tyhjänä jos vuoto on tullut vaikka juuri ennen pysäköintiä. Paikoillaan ollessaan jotkin litkut valuvat renkaan alaosaan, eivätkä tällöin pysty paikkaamaan muualla olevaa vuotoa. Tällöin onni on se, että jos pumppaa renkaaseen ilmaa ja/tai taluttaa pyörää hetken, niin litku leviää renkaaseen ja pääsee paikkaamaan vuotokohtaa. Eli parhaimmillaan litkut paikkaavat renkaan etkä edes tiedä saaneesi rengasrikkoa. Keskimäärin ne toimivat niin hyvin, että matkaa pystyy jatkamaan viimeistään pumppaamisen jälkeen. Huonolla tuurilla litkusta ei ole apua. Valmistajat lupaavat eri tuotteille  pakkasenkestoa noin -12`…-20´C. Käyttöikää jotkin valmistajat sanovat puolisen vuotta, jotkut eivät määrittele maksimi-ikää. Eli Etelä-Suomen säähän yleensä aivan riittävän hyvin. Näitä löytyy meiltä yleensä hyllystä muutamaa eri merkkiä. Ja vielä, löytyyhän meiltä myös sisärenkaita (esim Michelin Protek MAX), joissa on litku valmiiksi sisällä ja nystyrämäinen muotoilu estämään puhkeamista.
    • Paikkaneste renkaan sisälle ennaltaehkäisee ongelmia. Tuoreet renkaat myös vastustavat terävyyksiä tehokkaammin kuin vanha ja hauras rengas.

2. Paikkaaminen

  • Nopein apu tien päällä löytyy paikkavaahtopullosta. Eli pienen spraypurkin näköisestä pullosta, jonka letku ruuvataan venttiiliin kiinni. Nappia painamalla rengas täyttyy ja paikkavaahto täyttää renkaan. Yleensä riittää siihen, että matkaa voi varovasti jatkaa. Eli renkaaseen ei saa kovin paljoa painetta, mutta vuoto yleensä pysähtyy. Omalla pumpulla (tai huoltoasemalla) voi varovasti lisätä painetta, jos tarpeen. Ei kannata kuitenkaan laittaa liikaa painetta, sillä liika paine voi pullauttaa muodostuneen paikan taas auki. Mutta olen tainnut joskus kokeeksi ajella tällaisella renkaalla jopa kuukausia. Parhaimmillaan toimii siis hyvin. Ja kerran todistin, kuinka maantiepyörän riekaleinenkin sisäkumiongelma voi ratketa vaahdolla siten, että se muodostaa renkaasta ikäänkuin tubeless-renkaan.
  • Päivitys 2022: Onko Rengasmiestä tai Rengasnaista hommissa tänä kesänä? Aiemmin oli, joten tässä vielä vanha teksti: Toiseksi helpoin (vai helpoin?) ratkaisu on soittaa Helsingin rengasmiehelle 040-966 8065. Hän singahtaa ainakin kesäkaudella apuusi suunnilleen kehä I sisäpuolisella alueella, päivystää Töölössä. Kuitenkin, jos joku opiskelija tms kaipaa hyvää sivutyötä, niin tällaiselle palvelulle olisi varmasti yhä kysyntää! Lupaan sponssata tarvikkeita alkua varten jos joku uusi ryhtyy tähän toimeen tänä kesänä. 🙂 Rengasmiehen sivut löytyvät yhä Facebookista, mutta onko toiminta yhä aktiivista?
  • Kun paikataan, niin hei, älä heti irroita rengasta! Tavarafillarin rengas on yleensä niin leveä, että voit pitää kiekon pyörässä kiinni. Tarkista ensin, löytyykö ulkokumista selkeä puhkeamisen syy. Jos siinä on vaikka nasta, niin tiedätkin jo mistä kohtaa etsiä vuotoa. Seuraavaksi, avaa ulkorenkaan reuna vanteelta vain toiselta puolelta ja vedä sisäkumi näkyviin vuodon kohdalta. Tätä työtä helpottaa rengasraudat. Renkaan irroittamista helpottaa yleensä se, että paina rengas valitsemaltasi puolelta (eli yleensä vasemmalta puolelta, jolloin ketjut eivät ole tiellä) kohti vanteen ketjulinjaa. Yleensä vanteissa keskikohta on matalampi, ja kun renkaan työntää sinne, niin reunanauha löystyy ja rengas on helpompi irroittaa. Yleisesti rengas kannattaa irroittaa ensin suunnilleen venttiilin lähistöltä, ja vastaavasti se kohta kannattaa laittaa viimeisena paikoilleen. Tuolloin venttiili ei jää niin helposti pinteeseen. Paikkaa rengas, aseta sisärengas takaisin ulkorenkaan sisään, asenna ulkorenkaan reuna takaisin vanteelle, pumppaa ja jatka matkaa. Helppoa kun sen on kerran tehnyt.
  • Kolmipyörän takapää on nostettu ilmaan, ja renkaan kylki avattu rengasavaimella. Hieman ilmaa renkaaseen laittamalla suhiseva reikä yleensä löytyy.

3. Renkaan irroitustyöt

  • Jos nyt kuitenkin haluat irroittaa renkaan vaikka ulkokumin tai sisäkumin vaihtoa varten, niin ei siitäkään kannata tehdä liian vaikeaa. Tavarafillareissa on yleisesti kaksi erikoistapausta. Etumoottorillinen eturengas, vaikkapa vanhemmat Cargobiket. Sähköjohtoa ei yleensä tarvitse irroittaa. Ota välineet valmiiksi eturenkaan viereen. Irrota kiekko, mutta jätä johto kiinni jos siinä on riittävästi löysää. Vaihda rengas, laita kiekko takaisin paikoilleen. Jos nyt kuitenkin on tarve irroittaa se johtokin, niin seuraa johtoa eteenpäin. Ensimmäinen ”möykky” on mitä todennäköisimmin liitin. Saattaa olla toisinaan kätkettynä etuhaarukan putken sisään, jolloin joudut ehkä irroittamaan lokarin päästäksesi liittimeen käsiksi. Toinen poikkeustapaus on Workcyclesin pyörissä, koska niissä takarenkaan vaihtoa on helpotettu, Lue Escape Hatchistä ja sen eduista täältä. 
  • Jos pyörässä ei ole Escape Hatchiä, niin sitten joudut irroittamaan yleensä ketjut, vaihdevaijerin ja jarruvaijerin tai vaijerit. Jos pyörässä on NuVincin vaihde, niin jarruvaijerien irroittamiseen kannattaa googlata NuVinci cyclingin sivuille. Tai sitten sitten kaivat esiin pyörän mukana tulleet ohjeet. Nexuksen 8v malleihin vaijerin irroittamiseksi se vinkki, että vaijerin kiinnityskohdan vieressä on pieni reikä, johon voi laittaa pienen noin 2mm kokoisen kuusiokoloavaimen, jota vipuna käyttäen vaijerin irroitus ja kiinnitys on helpompaa.

    Reikä löytynyt. Kannattaa tarkistaa ettei vieressä ole toista, joka voi olla mahdollista jos puhkeaminen johtuu kanttikiveen ajamisesta.

  • Muista tarkistaa renkaan sisäpuoli! Tässä tapauksessa sepelin kärki oli katkennut, ja löytyi renkaan sisäpuolelta irrallisena. Ne tulee ehdottomasti poistaa, jotta eivät tee uusia reikiä. Tässä tapauksessa sepelinjyvä oli tullut koko renkaan läpi, ja oli jättänyt jälkeensä pienen reiän. Varotoimenpiteenä laitan yleensä tällaisiin kohtiin palan vahvaa ja paksua kangasteippiä, jonka tarkoitus on estää hiekanjyvien tunkeutumista reiän kautta. Vastaavasti reiän voi paikata myös sisärenkaaseen tarkoitetulla paikalla.

    Perinteiset vulkanisoitavat paikat ovat pitkäikäisiä. Yleensä laadukas paikka kestää yhtä pitkään kuin muu sisärengas.
    Tarramaisista pikapaikoista itselläni on hieman huonoja kokemuksia. Ne ovat todella nopeita laittaa esimerkiksi tien päällä, mutta niiden paikkateho tuntuu kestävän vain vuoden verran, jonka jälkeen ne rupeavat vuotamaan. Vulkanisoitava paikka on kuitenkin kuin yhtä kumia sisärenkaan kanssa.

    Ja vielä pitkäperäpyörän renkaan paikkauksesta. Kaksihaarainen seisontatuki on kätevä myös tässä tapauksessa. Jos perhepyörässäsi on yksijalkainen tuki, niin harkitse ihmeessä päivitystä kaksihaaraiseen. Meiltä löytyy.

    Apuri on kiva olla mukana. Maassa renkaan vieressä muuten erottuu siniset rengasraudat. Jos ei ole tuttuja entuudestaan, niin hanki ihmeessä. Paikallinen pyöräliike kertoo omat suosikkinsa, eikä maksa montaa euroa.

    Jos tarvitset uuden ulko-tai sisärenkaan tavarafillariin, niin kannattaa kysyä meiltä. Meillä lienee Suomen paras valikoima tavarafillareihin sopivia renkaita. Riittävän leveitä kokoja, muutamia eri värejä, vahvoja PLUS-pistosuojalla varustettuja malleja, kesärenkaita, talvi/nastarenkaita, ympärivuotiseen käyttöön sopivia karkeita renkaita ja niin edelleen. Schwalbelta mm. Big Apple musta, ruskea, creme, Big Ben, PLUS mallit, Mondial, Marathon Winter ja niin edelleen.