Riese & Müller Multitinker Vario ja renkaanvaihto

Koska tätä kysyttiin, niin tässä vastaus kuvien kera:
Jos vaihdat Multitinker Varion takarengasta, niin hihnan kireys ja kiristysrulla saattaa estää sen, että renkaan akseli tulisi suoraan ulos hahlostaan. Koska tässä mallissa ei ole jousitettua hihnan kiristysrullaa kuten Loadissa, niin tässä mallissa (ja Multihargerissa) hihnan kireyttä säädetään kiristysruuveilla. Niillä saa myös renkaan asetettua suoraan. Eli jos ja kun hihna on tiukalla, ja akseli ei pääse ulos hahlostaan, niin löysää ensin nuo allaolevassa kuvassa näkyvät T40 ruuvit (pari kierrosta), jonka jälkeen saat siirrettyä rengasta eteenpäin kiristysruuvien avulla. Tällöin hihna löystyy, ja renkaan saa irti. Vastaavasti kun olet laittanut renkaan takaisin, niin hihna pitää taas kiristää. Hihna kireyden säätöön löytyy Gatesilta työkaluja, tai puhelimeen ladattava appi.

Jos sinulla on epävarmuutta miten tämä toimii, niin vaihdata rengas pyöräliikkeessä, tai pyydä osaava kaveri apuun. Jos olet vain paikkaamassa sisärengasta, niin katso ensin nämä ohjeet.

3mm kuusiokoloruuvi löytyy tuolta. Paikka on ahdas, mutta pitkällä kärjellä onnistuu helpoiten. Kuvan oikeassa reunassa näkyy kaksi Torx40 ruuvia, jotka tulee myös löysätä pari kierrosta, jotta säätö onnistuu. Jos sinulla ei ole tuohon sopivaa L-mallista Torx avainta, niin jalkatuki on kiinni neljällä pultilla. Jos sen löysää, niin pääsee käsiksi alempiin isoihin ruuveihin. Huomaa, että tuossa näkyy myös nuo Enviolon vaijerien päissä olevat vipu ja tynnyri. Jotta ne saa irti, niin vaihdekahvan päästä kannattaa löysätä vaijerit mahdollisimman löysälle ennen irroitusta.
Vasemmalla puolella ruuvi löytyy tuolta. Ja myös siellä on ne isot T40 ruuvit jotka pitää löysätä.
Ja kiristin näyttää läheltä tuolta. Eli kun kääntää ruuvia sisään, niin eturengas liikkuu eteenpäin, ja kun kääntää ruuvia ulos, niin rengas liikkuu taaksepäin. Kuvassa näkyy myös johdollinen nopeusanturi, jonka magneetti on tässä mallissa jarrulevyn kyljessä kiinni. Jos vaihdat jarrulevyn, niin muista siirtää magneetti uuteen levyyn!
Hihnan suora linja on tärkeää, jotta hihna pysyy paikoillaan ja on pitkäikäinen. Tähän on muutamia keinoja, mutta itse olen todennut parhaaksi ja helpoimmaksi työkaluksi Gatesin oman laser-työkalun. Siinä toiseen hinnapyörään/hihnaan asennetaan laser, joka heijastaa valoviivan kohti toista hihnapyörää.

(Lisävinkki, kuvassa näkyy myös vaihteen ulkoinen vaihdinosa, johon vaijerit kiinnittyvät. Se kannattaa pitää puhtaana, kuivana ja sen voi voidenlla vaikka silikonisprayllä. Estää vaijerien ja vaihteen jäätymistä talvella)
Laserin valolinjasta voi jo katsoa hihnalinjan suoruutta…
…ja jos laserin valo osuu toiseen hihnapyörään/hihnaan asennettuun ”tähtäimeen” keskelle, niin silloin hihnalinja on kunnossa. Tämä työkalu kalibrointikiskoineen on tarkoitettu pääosin ammattikäyttöön, ja hinta on parin sadan luokkaa. Tarvittaessa on tilattavissa meidän kauttamme.