Kuomut, peitteet ja niiden asennus

Liikkuvan Laatikon Kr8/Cargobike ja Fr8/Gr8 varustellaan pääosin Clarijksen tuotteilla. Pienehkö hollantilaisyritys tekee peitteet, kuomut ja laukut pääosin kestävästä pressusta, samantyyppisestä kuin mitä käytetään esimerkiksi rekkojen vaunujen peitteissä. Kestää pitkään ulkokäyttöä, ei homehdu märissäkään olosuhteissa, ja on helppo pitää puhtaana jos vaikka ostokset vuotavat pyörälaukkuihin.

Kuomut ja peitteet pyrimme asentamaan asiakkaille paikoilleen, mutta seuraavassa kuomun asennusohjeet niitä varten, jotka hankkivat kuomunsa esimerkiksi jälkeenpäin toiseen kaupunkiin.

Tältä kuomu näyttää valmiina.Tältä kuomu näyttää valmiina.

1. Avaa kuomupaketti. Sisältä löytyy kaaret (latat), jotka on teipattu rullalle. Avaa teipit varovasti, koska kaaret ovat jännittyneet. Lisäksi mukana on pussi tarvikkeita.

2. Kokoa kuomu. Pitkä latta menee taakse poikittain, lyhyempi pitkittäin. Tarkista, että kaarien päissä on pienet valkoiset tulpat paikoillaan. Jos niitä ei ole, on kaaren pää turhan terävä ja se saattaa leikata kuomun tikkauksia. Jos tuollainen puuttuu, kysy meiltä tai käytä vaikkapa teippiä tai muuta luovaa ratkaisua. (Huom! Jos ja kun joskus poistat kaaret, katso että tulpat pysyvät paikoillaan. Jos eivät pysy, niin laita nuo kiinni pienellä tipalla liimaa.) 

Kun kaaret ovat paikoillaan, niin laita lopuksi paikoilleen mustat letkun pätkät poikittaisen kaaren päihin. Ne estävät kaarta sujahtamasta penkin ja laatikon väliin. Voit laittaa myös paksut kumilenkit paikoilleen kuomun purjerenkaisiin (kumilenkkejäkin saa meiltä, jos vanhat hajoavat).

Poikittainen latta saa lopuksi päihinsä kumiletkun pätkät.Poikittainen latta saa lopuksi päihinsä kumiletkun pätkät.

3. Kuomun kasaamisen jälkeen on parasta laittaa kiinni kuomun pitkittäiskaaren tukikappale. Eli se pieni puupala. Se tulee keskelle laatikon etureunaa, noin 2-3 sentin päähän laatikon yläreunasta. (Helpointahan tuo on, jos ruuvaa puupalan ruuvit muutaman millin ulkoneviksi, laittaa palikan oikeaan kohtaan, painaa lujaa kiinni, jolloin ruuvit jättävät vanerin pintaan jäljet, ottaa palikan pois, poraa pienet alkureiät, laittaa tipan liimaa koloihin, ja ruuvaa palikan kiinni. Kaikki ok?)

Pitkittäisen kaaren tukipala laatikon etuosassa.
Pitkittäisen kaaren tukipala laatikon etuosassa.

4. Kun kuomu on kasassa, ja palikka paikoillaan laatikon etuosassa, niin kuomua voi jo sovitella paikoilleen. Sitten on aika laittaa ns. sienet kiinni laatikon kylkeen. Kuomun kumilenkit kiinnittyvät noihin. Katso paikat allaolevista kuvista. Suosittelen pienen alkureiän poraamista (noin 1,5-2 mm terällä), ja liimatipan laittamista reikään ennen ruuvin ruuvaamista. Älä kierrä ruuvia liian lujaa, sillä ruuvi on melko pieni, ja vaneri ohutta. (Jos nyt kuitenkin olet kiertänyt liian kovaa, ja ruuvi ns. korkkaa kierteet, niin ota ruuvi pois, hae tulitikun pätkä, laita väliin vedenkestävää puulimaa, laita tikku reikään ja ruuvaa ruuvi taas kiinni. Anna kuivua ja kovettua seuraavaan päivään. Tämä toimii yleensä.)

Kuomun sienet laatikon etuosassa.Kuomun sienet laatikon etuosassa. Etäisyys noin 5 senttiä reunasta, ja noin 19 senttiä laatikon alaosasta.

Kuomun sienet laatikon etuosassa. Kuminauhat jokseenkin alaspäin, vähän viistosti sisään.Kuomun sienet laatikon etuosassa. Kuminauhat jokseenkin alaspäin, vähän viistosti sisään.

Kuomun sienet laatikon takaosassa.Kuomun sienet laatikon takaosassa. Tässä tatit kasvavat noin 25 sentin korkeudessa laatikon alareunasta, ja 17 sentin päässä toisistaan. Symmetrisesti keskilinjalla.

Kuomun sienet laatikon takaosassa. Kumilenkit noin 45´asteen kulmassa.

Kuomun sienet laatikon takaosassa. Kumilenkit ovat noin 45´asteen kulmassa, jolloin ne vetävät kuomun sivuja laatikkoa vasten. Tuon keskikohdanhan voi rullailla ylös, jolloin lasten kanssa on helpompi jutella ajaessa.

Valmis!! Ja eikun ajoon! Kuomu pitää lapset ja lastin kuivana myös kovimmissakin sateissa. Ainoa ongelma on kova pakkanen. Pressu kestää, mutta ikkunamuovit haurastuvat. Etenkin, jos pakkasta on yli -10´C, niin ole ikkunoille hellä, ja vältä teräviä taitoksia. Silloin saat pidemmän käyttöiän kuomullesi.

Peitteet

Jos asennat itse nepparikiinnitteisen peitteen esimerkiksi Kr8/Cargobike:en, niin nepparien toinen puoli ruuvataan kiinni laatikkoon. Jälleen pieni alkureikä ja liimatippa takaa hyvän lopputuloksen kuten kuomun kanssa. Huomaa kuitenkin, että on tärkeää että et yritä kiristää peitettä liikaa nepparien avulla. Jätä pressukangas aavistuksen löysälle, etenkin jos asennat peitteen lämpimässä. Tämä on tärkeää jotta saat nepparit helposti kiinni myös talvipakkasilla.

Kysyttävää, ongelmia? Meiltä löytyy välineet myös kuomujen takuukorjauksiin ja huoltoon. Teollisuuskoneella, sopivalla neulalla sekä langalla myös paksun kuomukankaan, pyörälaukkujen ja muiden tarvikkeiden ompelu onnistuu.

Teollisuuskoneella hommat hoituu.

Teollisuuskoneella hommat hoituvat ripeästi. Ei taida löytyä ihan jokaisesta pyöräliikkeestä, saati sitten nettikaupasta? Hyvää kannattaa korjata, huonoa ei usein edes pysty. Me emme myy kertakäyttötuotteita.