Bosch koulutus 2025

Jälleen oli aika käydä kuulemassa uusimmista uutuuksista ja niihin liittyvistä huoltoasioista. Stephanin ja Matthiaksen johdolla käytiin asioita läpi, ja tässä lyhyesti muutamat oleellisimmat uutuudeet vuodelle 2025:

  • Battery Lock -toiminto: Jo aiemmin Boschin Smartsystemiin tuli Lock -toiminto, joka ohjelmallisesti lukitsee moottorin toimimattomaksi muilta kuin omistajaltaan. Tähän on kaksi vaihtoehtoa. Avaimena voi käyttää esimerkiksi Kiox -näyttöä, tai puhelimen Flow -appia. Eli pyörän saa toimintaan vain käyttäjän omalla näytöllä, ja jatkossa (tai jo nyt) toiminnassa on myös useampien näyttöjen yhdistäminen järjestelmään esimerkiksi silloin, kun pyörällä on useita käyttäjiä ja näyttöjä. Tai sitten Flow app toimii langattomana avaimena jos se on omassa puhelimessa. Silloin riittää kun olet pyörän vieressä ja laitat sen päälle tai pois päältä niin moottorin lukitus aktivoituu tai poistuu automaattisesti. Ja nyt kaudella 2025 tämä toiminto laajenee myös Smart System akkuihin. Eli kyseistä akkua ei voi käyttää missään toisessa kuin omistajansa pyörässä. Eli akun varastaminen ei ole jatkossa kannattavaa. Tässä on tehty myös muuta lisäharmia varkaiden varalle, mutta sitä en nyt tässä julkisesti kerro. Mutta todettakoon, että Bosch Smart systemillä varustetun pyörän varastaminen on jatkossa entistäkin vaikeampaa varkaille. Kts myös seuraava kohta. Todettakoon vielä, että tämä ominaisuus on hyvä tulevaisuuden varalta. Odottelen yhä että esimerkiksi kauppakeskukset Suomessa alkavat tarjoamaan sähköpyörille latausmahdollisuutta aivan kuten sitä tarjotaan myös sähköautoille. Tällöin akun voi jättää julkiselle paikalle latauskaappiin tai lataukseen pyörässä kiinni olleessaan, eikä akkua ole kannattavaa varastaa. Lisäpalveluna Flow+ appi ilmoittaa käyttäjän puhelimeen myös sen, milloin akku on ladattu täyteen tai mikä on sen varaustaso.
  • eBike Alarm ja Connect module: eBike alarm -palvelulla saat lisäturvaa pyörälle. Reaaliaikainen GPS:ään ja matkapuhelinverkkoihin perustuva seuranta, hälytys ja pyörän jäljityspalvelu. Tämä on ollut käytössä jo kauden tai kaksi, ja sen käyttö laajenee jatkuvasti. Tämän voimme myös jälkiasentaa Smart System pyöriin, ole yhteydessä.
  • Riese&Müller RX palvelu: RX palvelu on vastaava kuin connect module, mutta se on jo valmiiksi sisäänrakennettuna tiettyihin R&M malleihin, kuten Packster2 70. Tämä on ollut jo vuosia käytössä esimerkiksi Saksassa, ja nyt kun järjestelmää on koeajettu riittävästi, niin se laajenee myös muihin maihin, kuten Suomeen.
  • Bosch eBike ABS Pro on uusin versio Boschin ABS järjestelmästä. PRO version edut tulevat lähinnä maasto- ja kilpailukäyttöön, ja nykyisin käytössä oleva ja Riese&Müllerin tiettyihin malleihin tarjoamamme ABS järjestelmä on edelleen yhtä hyvä kuin uusin PRO versio. Ero on lähinnä siinä, että PRO versiosta voi kytkeä pois turvaominaisuuksia, kuten pyörän takarenkaan nousemisen eston. Kaupunkiajossa ja perhepyörillä et halua lentää tangon ylitse (jota ABS pyrkii estämään), mutta PRO versiossa voit halutessi lentää tangon ylitse. Eli maastoajossa voi olla tarpeen saada takapyörä ilmaan vaikkapa tiukassa mutkassa. Entinen ABS versio rajoitti tuota, mutta nyt kilpa- ja kikkailukäyttöön tuon ominaisuuden saa tarvittaessa pois päältä. Ja lyhyesti: ABS jarrut tuovat lisäturvaa myös tavarapyöriin Suomen vaihtelevissa ja usein myös liukkaissa olosuhteissa. Tämä on saatavilla meiltä perhepyöriin esimerkiksi R&M Multicharger, Packster2 70 ja Load 60 & 75 -malleihin.
  • Uusia akkuja: PowerPack ja PowerTube malleihin tulee/on tullut myös uusia 800 Wh malleja.
  • Smartphone Grip: No tämähän on ollut jo kauden 2024, mutta sen suosio jatkuu. Sen vuoksi varustimme useimmat ennakkoon tilatut varastomallit kännykkätelineellä, jossa on myös latausmahdollisuus. Kätevää!
  • Dual Battery: SmartSystemin tullessa ei ollut alkuun tupla-akku -mahdollisuutta, mutta se oli jo käytössä kauden 2024. Nyt kaudelle 2025 varaudun itse myös siihen, että voisin tarvittaessa jälkiasentaa toisen akun tiettyihin tavarapyörämalleihin. Eli voi olla, että tämä onnistuu jatkossa helpommin kuin ennen. Koska ennen jouduin aika usein sanomaan että tupla-akkua ei ole mahdollista asentaa jälkeenpäin useimpiin pyöriin. Mutta todettakoon, että jos tiedät haluavasi tupla-akun, niin se on yleensä helpointa ja edullisinta ottaa heti tilauspyörään ja tehtaalla asennettuna. Täältä voi hieman tarkistaa mitkä sopivat yhteen. Tai sitten kysyt meiltä onnistuuko vai ei.
  • PowerMore 250 akusta kerroinkin jo aiemmin. Yksinkertainen tapa lisätä akkukapasiteettia.
  • Uudet moottorit: CX-sarjan moottorista on tullut jälleen uusi versio, BDU384Y tällä kertaa. Todettakoon, että CX mallimerkintä on jo aika haasteellinen, koska sillä merkinnällä on jo hyvin monta eri mallisukupolvea. Sen takia moottorit tulisikin erottaa nykyään tuolla tarkalla mallimerkinnällä jos haluaa keskustella ominaisuuksista tai varaosista tarkemmalla tasolla. Mutta yksi detalji: Uusimmissa moottoreissa on myös kiihtyvyysanturit tarkempaa sähköavustuksen hallintaa varten. Eli se tunnistaa kiihtyvyyden lisäksi myös pyörän asennon.
  • Uusi Purion 400 näyttö. On lähinnä maastopyöräkäyttöön suunnattu, mutta voin tarvittaessa jälkiasentaa sen myös tavarafillariin.
  • Uudet ajomoodit ja avustimet
    • Liikkeellelähtöavustin, hill start assist, eli mäkilähtöavustin. Aktivoidaan pitämällä jalka polkimella kevyesti painettuna ja pitämällä miinus -nappi pohjassa. Myös hill hold -toiminto eli pyörä ei lähde rullaamaan taaksepäin mäessä. Vaatii uusimman ohjelmistopäivityksen.
    • Talutusapua päivitetty, vaatii ohjelmistopäivityksen: Automaattinen nopeuden säätö kaltevuuden ja maaston mukaan.
    • Eco+ ajotila: Sopii esimerkiksi pyöräretkille. Yksinkertaistettuna: Sähkömoottori auttaa vain kiihdytystilanteessa ja tasaista vauhtia ajaessa moottorin avustus kytkeytyy pois päältä. Ei ehkä oleellinen toiminto tavarafillareissa, mutta uudet kevyet SX ja CX moottorit eivät enää vastusta ajoa ilman sähköä joten sen myötä sähköpyörät sopivat nykyään myös pitkille pyöräretkille.
    • Limit -ajotila nopeille 45 km/h pyörille. Tämä on mielenkiintoinen. Eli ajatus on se, että ainakin tietyissä maissa pyritään siihen, että nopealle 45 km/h sähköpyörälle voi asettaa Limit -ajotilan, joka rajoittaa avustuksen maksiminopeudeksi 25 km/h. Tällöin mopoksi rekisteröity pyörä vastaa teknisesti sähköavustettua polkupyörää. Eli sillä saisi ajaa pyöräteillä. Mutta mielenkiinnolla odotan, miten asia etenee ja miten eri maiden lainsäätäjät ja valvojat tähän suhtautuvat. Lähtökohtaisesti pidän tätä hyvänä asiana.
  • eShift tuki tulee myös Shimanolle ja TRP:lle, aiemminhan se on ollut jo Rohloffille ja Enviololle.
Stephan on jo kymmenisen vuotta kiertänyt kouluttamassa. Itse olin mukana myös ensimmäisissä Boschin koulutuksissa vuosia sitten. Täytyy antaa kehut, että koulutuksen taso on noussut vuosien aikana.
Akut puhuttavat usein, ja niiden turvallisuus. Oma kokemus ja Boschin koulutus kertoo sen, että tuosta ei tarvitse olla turhaan huolissaan. Huolellisuutta käyttäjältä toki edellytetään, mutta Boshin testaus tekee akuille esimerkiksi pudotus- ja puristustestit. Mielenkiintoista on se, että testeissä ekkuja esimerkiksi puristetaan tuhansien kilojen voimalla! Mutta todettakoon, että kohtele akkuja silti varoen. Akkujen suojausmekanismissa on oikeastaan pari tasoa. Ensimmäisellä tasolla on se, että jos akkuun kohdistuu vaurioittavia voimia, niin akku voi mennä ”turvatilaan”, eli sieltä ei saa enää virtaa ulos. Eli akku on tuolloin vaihtokunnossa. Jos tuosta mennään vielä vakavampaan tilaan, niin vahva kotelointi pyrkii estämään kennojen vaurioitumisen tai jos kennot vaurioituvat, niin lisävahinkojen ja ketjureaktion alkaminen pyritään estämään. Eli lyhyesti sanottuna, käytä vain laadukkaimpia, mielellään Euroopassa suunniteltuja ja valmistettuja akkuja. Niiden (turva)ominaisuuden ovat aivan eritasolla kuin (halvempien) kaukomaiden akkujen joita pahimmillaan kasaillaan vaarallisissa hikipajoissa.
Varaosia huoltoja varten. Pyrimme pitämään hyllyssä jotta mahdolliset ongelmatilanteen saadaan ratkaistua pikaisesti.
Edellisen sukupolven moottori vs. uusin CX moottori. Olisi pitänyt laittaa mallimerkinnät mukaan samaan kuvaan, mutta jos nyt oikein muistan, niin oikealla BDU384Y, ja vasemmalla BDU37xx. Oleellisin ero käyttäjälle lienee se, että uusimmasta on pyritty tekemään täysin hiljainen. Esimerkiksi kytkin on äänetön, ja jos katsotte hammastusta, niin vasemmalla vanhassa on käytetty suoraa hammastusta joka on edullisempi/helpompi valmistaa, mutta on äänekkäämpi kuin oikeanpuolimmaisen moottorin vinohammastus. Ja on siellä nähtävillä myös hammaspyörien koko- ja materiaalieroja. Myös moottorin kiinnitysta runkoon on hieman muutettu ja paino on pudonnut.
Flow -appi ja palvelu on maksuton, mutta Flow+ tilauksella saa pientä maksua vastaan lisäetuja. Maksua voi perustella esimerkiksi sillä, että tuossa tarvitaan esimerkiksi dataliikenteen käyttöä kun pyörään otetaan etäyhteys matkapuhelinverkon ylitse.