Ahvenanmaa on pyöräretkikohteena erinomainen, etenkin lasten kanssa. Tämä tuli koettua kuluvan elokuun aikana kolmen sukupolven retkellä Kustavista pohjoisen saaristoreitin kautta Maarianhaminaan ja sieltä laivalla takaisin Helsinkiin.
Edellisestä Ahvenanmaan pyöräretkestäni taitaa olla kohta jo parikymmentä vuotta aikaa, joten oli mukava matkata tuonne nyt oman lapsen ja äitini kanssa. Edellisellä retkelläni muistan kuinka Ahvenanmaan kesäyössä viiletettiin pyörillä kohti seuraavaa yöpymispaikkaa ja retkikeittimen unohtuneet polttoaineet korvattiin öiseen aikaan polttoainepumpun letkusta valutetuilla ylijäämäbensoilla. Tällä kertaa meno oli hieman leppoisampaa. Nuorena suurimman säväyksen taisi tehdä harvat kovavauhtiset alamäet, mutta nyt myös nähtävyyksistä tuli nautittua enemmän.
Lähtö Kustavista
Lähdimme matkaan vanhempien mökiltä Kustavista varhain sunnuntaiaamuna. Ajoon olimme valinneet pitkän sähköavusteisen Workcyclesin Cargobiken ja Riese&Mullerin Swing-mallin, jossa oli myös sähköavustus. Tämä takasi leppoisan ja sopivan vauhdikkaan matkanteon siirtymätaipaleilla. Kustavi ja Vartsala on meille melko tuttua aluetta, joten täällä pysähdyimme vain lautalle ja Vartsalan ulkoilmamuseoon eväille. Vuosnaisten lauttarannassa pidimme lounastauon, jonka jälkeen siirryimme lautalla Varsinais-Suomesta Ahvenanmaalle Brandööseen. Tätä odotimme mielenkiinnolla, koska edellisestä käynnistä oli meillä kaikilla jo pitkä tovi.
Brändö
Vuosnaisista lauttamatka sujui mukavasti täysin vatsoin. Edellisesti käynnistä Åvan saaren pohjoispäähän oli noin yksitoista vuotta aikaa. Tuolloin olimme kaverien kanssa hiihtoretkellä Ahvenanmaalle Vartsalasta Vårdöön, johon me nyt olimme matkalla pyörillä pohjoista saaristoreittiä pitkin. Vårdö on ihastuttava saariketju, mutta yllätykseksemme hyvinkin harvaan asutettu. Matkalla kohtasimme vain yhden kahvilan. Tämän ikävä kyllä ohitimme, koska ajattelimme pysähtyä hieman myöhemmin Brändöön keskustaan. No, sieltä emme kahvilaa kuitenkaan löytäneet, joten jatkoimme matkaa sopivaan paikkaan omia eväitä syömään. Brändön eteläkärjessä sijaitseva Torsholman lauttasatama on myös hyvin karu, joten kannattaa todella ottaa hyvät eväät mukaan. Tekemistä lapsethan aina löytävät, joten se ei ole ongelma. Me aikuiset sen sijaan jännitimme mahdummeko lauttaan. Olimme saaneet ennakkoon varattua vain yhden pyöräpaikan haluamallemme lautalle. No käytännössä tämä ei ollut ongelma, koska muita pyöriä ei lautalle saapunut. Autolla ei olisi kuitenkaan enää mukaan päässyt, sillä lautan autopaikat olivat täynnä. Kuitenkin, suosittelen lasten kanssa liikkeellä oltaessa varaamaan halutut paikat hyvissä ajoin ennakkoon, varmuuden vuoksi.
Vårdö
Tällä reissulla meillä oli vain muutama päivä aikaa, joten otimme suoran pohjoisen reitin Brändön Torsholmasta Vårdön Hummelvikin lauttasatamaan. Itse lauttamatka kestää kahdesta kolmeen tuntiin lautan pysähtyessä useissa välisatamissa. Tätä väliä ajaa kaksi eri lauttaa. Meillä oli pienempi, jossa ei ole kahvilaa, mutta onneksi retkiseurueen vanhin tiesi hyvin, että lapsille ja lapsenlapsille kannattaa tehdä hyvät eväät. Lautan ikkunoista ja kannelta on mukava seurata kauniita maisemia. Illan lähestyessä saavuimme Hummelvikiin, josta oli enää lyhyt pyörämatka majapaikkaamme Bomansin B&B vierastaloon. Elokuun puolivälissä majatalossa oli jo hiljaista sunnuntai-iltana, ja saimme ison huoneen ja koko retkikeittiön omaan käyttöömme.
Nähtävyyksiä riittää kaikille
Yön ja varhaisen aamun aikana ukkoskuurot pyyhkäisivät saariston ylitse. Sadetutkan tietojen perusteella emme onneksi lähtenee rankkasateeseen, vaan odottelimme hetken sateen loppumista. Viimeisten pisaroiden pudottua lähdimme matkaan. Aamun ensimmäinen taival oli vajaan kymmenen kilometrin siirtymä lauttasatamaan. Lyhyen lauttamatkan jälkeen alkaakin varsinainen nähtävyyksien ähky. Aina muutaman kilometrin välein tuntuu olevan jonkinlainen nähtävyys, johon tekisi mieli pysähtyä. Me kuitenkin valitsimme nelivuotiaan juniorin suosikit: Bomarsundin ja Kastelholman linnat. Etenkin jälkimmäinen on erittäin hyvä kohde. Itse linnan lisäksi lähiympäristö tarjoaa monta nähtävyyttä, jotka ovat myös lasten mieleen. Erityisesti Jan Karlsgårdin ulkoilmamuseo lienee yksi parhaista ulkoilmamuseoista näillä seuduin. Lapset viihtyisivät tuolla jo muutoin, mutta monen retken idyllisin leikkipaikka löytynee juuri täältä.
Ulkoilmamuseon jälkeen vatsat voi täyttää läheisessä ravintolassa, josta löytyy myös oma panimo. Ja hei, panimon lisäksi ravintolan ulkoseinässä oli sopivasti sähköpistokkeet pyörien latausta varten. Kätevää, eikö?
Ja jotta nelivuotiaan päivä olisi vielä entistäkin ihanampi, oli Kastelholman linnassa sattumoisin juuri sopiva Pikkuritarikierros. Siellä pystyy auttamaan Naakkaa etsimään linnan kadonneet aarteet.
Ja mikäs sitä enemmän sytyttää pientä lasta kuin linna ja aarrearkut?
Kohti Maarianhaminaa
Onneksemme sadepilvet kiersivät meidän, mutta maakuntaan oli kuitenkin annettu kovan tuulen varoitus. Niinpä seuraavaksi etappi olisi kohti Maarianhaminaa, suoraan yli 10 m/s puhaltavaan vastatuuleen. Noh, kuomu suojaa lasta tuulelta ja sähköavustuksen tuoma tuki teki matkasta sopivan leppoisaa. Väitän myös, että tällä kokoonpanolla ja tuulella ilman sähköavustusta yli 40 km päivämatkat olisivat olleet liian raskaita. Jos ei muuten, niin ainakin äitini polvet olisivat olleet liian kovilla. Voikin todeta, että tässä tapauksessa sähköavulla voi säätää kuormitusta sopivaksi oman kunnon ja säätilan mukaan. Itse poljin ensimmäisenä päiväni pitkiä pätkiä ilman sähköapua, mutta toisena päivänä kovassa vastatuulessa avustus oli oletettavasti täysillä illan lähestyessä ja matkatessa kohti Maarianhaminaa.
Maarianhaminassa pysähdyimme vielä merikorttelissa, ennen hotellille ja iltapalalle suuntaamista. Hotelli sijaitsi hyvässä paikassa Pommernin ja merimuseon vieressä. Äitini oli jäämässä yöksi odottelemaan seuraavan päivän päivälaivaa Turkuun. Me tosin nousimme jo samana iltana yölaivaan kohti Helsinkiä, joten tämä museo kierretään sitten seuraavalla kerralla.
Lisätietoja
Lauttaaikataulut. Jos ei halua turhaan stressata, kannattaa myös pyörille varata paikat etukäteen.
http://www.alandstrafiken.ax/en/mapLauttojahan voi varata vaikka täältä. Kannatta huomioida, että Helsingistä lähtevät laivat ovat perillä Maarianhaminassa aamuyöllä, ja lähtevät takaisin puolen yön paikkeilla. Turkulaisille tarjotaan myös päivämatkoja. Siljan laivoilla pyörästä veloitetaan nykyisin 10€/kpl.http://www.tallinksilja.com/Yleistä tietoa:B&B paikkoja on Ahvenanmaalla paljon, mutta me käytimme tätä hyvän sijainnin vuoksiPyörien vuokraus Ahvenanmaalla:
http://www.visitaland.com/fi/services/ro-no-rent/Kartta: Ahvenanmaa-Åland, matkailukartta 1:150 000
Ja tietysti myös meiltä voi vuokrata pyörän tarvikkeineen. Koska Ahvenanmaa on käymisen arvoinen myös nyt loppukesästä, niin vuokralle tarjotaan pitkän viikonlopun reissuille sopiva neljän päivän paketti blogitekstissä esiintyvällä pitkällä sähköavusteisella Cargobikellä:
150€/4pvä sisältäen pyörälaukut sekä kuomut. Myös muita tarvikkeita löytyy tarvittaessa.
Päivitys 2020: Täältä löytyy toinen tarina Saariston ”keskipitkästä” Rengastiestä