Lastenistuimet polkupyörään

Tässä alkuun lyhyesti, päivitetään myöhemmin lisää! Tuotteita löytyy myös liikkeestämme. Osa löytyy myös nettikaupan puolelta mutta kysymällä selviää yleensä heti varastotilanne. 

Polkupyörän lastenistuimien sopivuus mietityttää monia, ja mekin vastailemme usein näihin kysymyksiin. Pyrin tässä kirjoituksessa vastaamaan ainakin yleisimpiin kysymyksiin. Ja luonnollisesti me myös myymme näitä istuimia. Kysy lisää, jos ja kun et löydä kaikkea tietoa näiltä sivuilta.

Etuistuimet

  • Mini-koon kuppipenkit eteen: Nämä penkit kiinnittyvät yleensä ohjainkannattimeen polkijan ja ohjaustangon väliin. Tyypillisesti istuimet ovat 9kk-3v. ikäisille ja max 15 kg painoisille sopivia. Pyörältä vaaditaan riittävää rungon pituutta, jotta istuimelle on riittävästi tilaa. Esimerkiksi Workcycles Fr8:ssa on riittävästi tilaa, kuten myös monissa perinteisissä pyörissä joissa on pysty ajoasento ja taaksepäin kaartuva ohjaustanko. Maastopyöriin, hybrideihin ja suoratankoisiin tai kippurasarvisiin pyöriin nämä eivät yleensä sovi. Istuimet kiinnittyvät yleensä perinteiseen ohjainkannattimeen (jota voi säätää tarvittaessa ylemmäs). Lapsen matkustusmukavuutta lisää istuimen etupuolelle kiinnitettävät tuulilasit.
    • Bobike Mini
    • Qibbel Mini, tähän löytyy myös Aheadset-laakereille/ohjainkannattimille sopiva adapteri. Eli sellaiseen kannattimeen, joita käytetään yleisesti maastopyörissä.
      • Fr8:ssa minipenkki edessä ja maximallinen kuppipenkki takana.
  • Etusatulat
    • Workcycles Fr8 etusatula. Sopii tyypillesesti 3-7 vuoden ikäiselle matkustajalle. Istuin kyllä kestää vaikka aikuisen, joten käyttöiän määrittelee se, milloin lapsi kykenee istumaan penkillä tukevasti ja käyttöikä loppuu yleensä kun hän ei enää mahdu istumaan edessä tai jos polkija ei näe lapsen ylitse. Yksinkertainen, kestävä ja lapsen kanssa on helppo keskustella ajaessa. Tämä on myös erinomainen paikka lapselle opetella liikenteen sääntöjä ja ylipäätään liikkumista pyörällä.
    • Runkoon kiinnitettävät satulat. Hollannissa yleisiä, Suomessa toistaiseksi melko harvinaisia. Nämä satulat kiinnitetään yleisimmin perinteiseen teräsrakenteiseen runkoon. Miesten pyörissä satula kiinnittyy suoraan vaakaputken päälle, ja jalkatapit rungon viistoputkeen. Meiltä löytyy yleensä muutamaa eri mallia perinteiseen miestenpyörään ja ns. mummopyörään. Tukevuudeltaan eivät ole vastaavia kuin aiemmin mainittu Fr8 etusatula. Sopivat kuitenkin lyhyille matkoille ja rauhalliseen ajoon.
    • Workcycles Fr8 etusatula on erinomainen paikka kuljettaa lasta. Lapsen kanssa on helppo keskustella ja lapsi oppii lukemaan liikennettä. Satula mahdollistaa myös toisen tai kolmannen lapsen kuljettamisen pyörällä. Kuvasta kannattaa huomata myös se, että ketjulukkoa on kätevä kuljettaa etusatulan rungon ympärillä.

      Jälkiasenteinen etusatula, jolla vanhasta pyörästä voi viritellä paremmin lastenkuljetukseen sopivan. Nämä eivät kuitenkaan ole yhtä tukevia kuin Workcycles Fr8:n etusatula.

Takaistuimet

Takatavaratelineelle (tarakka, ritsi, pakkari jne..) tai kuljettajan taakse asennettavia penkkejä löytyy pääosin (ainakin) kolmea eri tyyppiä:

  • Mini-koon kuppipenkit eteen: Nämä penkit kiinnittyvät yleensä ohjainkannattimeen polkijan ja ohjaustangon väliin. Tyypillisesti istuimet ovat 9kk-3v. ikäisille ja max 15 kg painoisille sopivia. Pyörältä vaaditaan riittävää rungon pituutta, jotta istuimelle on riittävästi tilaa. Esimerkiksi Workcycles Fr8:ssa on riittävästi tilaa, kuten myös monissa perinteisissä pyörissä joissa on pysty ajoasento ja taaksepäin kaartuva ohjaustanko. Maastopyöriin, hybrideihin ja suoratankoisiin tai kippurasarvisiin pyöriin nämä eivät yleensä sovi. Istuimet kiinnittyvät yleensä perinteiseen ohjainkannattimeen (jota voi säätää tarvittaessa ylemmäs). Lapsen matkustusmukavuutta lisää istuimen etupuolelle kiinnitettävät tuulilasit.
    • Bobike Mini
    • Qibbel Mini, tähän löytyy myös Aheadset-laakereille/ohjainkannattimille sopiva adapteri. Eli sellaiseen kannattimeen, joita käytetään yleisesti maastopyörissä.
  • Maxi-koon kuppipenkit taakse: Eli tämä on se yleisin malli, jolla tyypillisesti kuljetetaan yli vuoden vanhaa lasta. Näissä penkeissä yleisin painoraja on max. 25 kg (koska testausmenetelmät määrittelevät tämän). Istuimia on kiinnitykseltään kahta päätyyppiä. Tarakkakiinnitteiset ja runkokiinnitteiset. Me suosimme tarakkakiinnitteistä aina kun se on mahdollista. Eli mahdollista se on silloin, kun tavarateline on varmasti riittävän kestävä. Esimerkiksi Fr8:n pitkälle telineelle voi huoletta jopa 50 kg kuorman, jolloin teline on riittävän tukeva ja siten turvallinen istuimen kiinnittämiseen. Kiinnitys tukevalle ja kiinteälle telineelle on yksinkertainen ja takaa parhaan ajettavuuden, koska istuin ja lapsi eivät pääse heilumaan pyörän runkoon nähden. Eli Workcyclesin pyörissä tarakat ovat riittävän kestäviä, mutta niin ei toki kaikissa pyörissä ole. Yleensä uutena tavaratelineissä on kestävyysmerkintä. Useimmiten joko 15 kg tai 25 kg. Muitakin toki löytyy. Vain 25 kg merkintä tai sitä korkeampi on riittävä. Näissä telineissä tarakkaputken paksuun on suunnilleen aikuisen sormen paksuista putkea. Jos putken tai tangon vahvuus on noin lyijykynän paksuinen tai ohuempi, niin teline ei ole riittävän kestävä lastenistuimelle. Yksi testi on myös se, että kestääkö teline aikuisen kuljettamista lyhyen matkaa? Tai jaksaako aikuinen heilutella käsivoimin telinettä sivusuunnassa? Jos teline selvästi heiluu tai joustaa, se ei ole sopiva telinekiinnitteiselle istuimelle.
    • Qibbel Rear: Isoin kuppipenkkimme. Sopii isoille/pitkille lapsille ja talvihaalareihin. Penkissä on kallistusmahdollisuus.
    • Bobike Maxi Classic: Tukeva tarakka/runkokiinnike, jota varten Workcyclesin tavaratelineissä on valmiiksi kiinnitysmahdollisuus. Jos haluat takaistuimen kanssa pyörälaukut, niin tämä istuin on valintasi. Pitkälle Fr8:n telineelle istuimen kanssa mahtuu Clarijksen L-koon pyörälaukut.
    • Bobike Maxi One: kiinnittyy suoraan telineeseen.
    • Workcycles Fr8, Bobiken Maxi-classic takaistuin ja Clarijs L-pyörälaukku. Edessä etusatula ja etutelineellä umpikori pressupeitteellä. Huomioi, että vain harvoihin pyöriin sopii yhtäaikaa telineelle sekä laukut että istuin.

  • Junior-koon penkit taakse: Isomman lapsen kuljettamiseen sopivat istuimet. Kestävyys yleensä max 35 kg. Yleensä varustettu jalkatapeille ja ohuella lantiovyöllä. Lapsen pitää osata istua hyvin, istuimeen ei voi nukahtaa, ja istuin ei tarjoa yleensä sivuttaistukea. Lantiovyö on hyvä pitää kiinni, tai toisinaan polkijan istuimen putkeen voi kiinnittää ohjaustangon takamatkustajan kiinnipitämistä varten.
    • Qibbel Junior 6+, kiinnittyy tavaratelineeseen. Tämän penkin kanssa voi käyttää Clarijs XLU pyörälaukkuja. On kuitenkin huomioitava, että pyörälaukku saattaa peittää ainakin osittain jalkatapit. Tällöin jalkoja voi pitää laukuissa jos ne ovat tyhjät, tai jos laukut ovat täynnä, niin ne tarjoavat tukea matkustajan jaloille.
    • Bobike Junior, kiinnittyy runkoon. Sopii myös pyörään jossa ei ole telinettä ollenkaan. Asennus vaatii monissa pyörissä huolellisuutta, etenkin jos takahaarukan putket ovat ohuet.
    •  Istuinpehmusteet, selkänojat ja jalkatapit: Sopivat isompien lasten kuljettamiseen. Esimerkiksi Workcyclesin pitkällä tarakalla myös iso yli 35 kiloinen lapsi voi matkustaa mukavasti paksun istuinpehmikkeen päällä. Kantavuus menee tällöin tavaratelineen mukaan.

Workcycles Fr8:n pitkälle tarakalle mahtuu kerralla istumaan jopa kaksi lasta. Huomaa myös molemmille asennetut omat jalkatapit. Pyörän värinä tässä lienee Ocean blue ja Pure orange telineet.

Workcycles Fr8 ja takana Junior-penkki, sekä sen edessä istuinpehmuste ja kaksi paria jalkatappeja. Telineelle mahtuu tarvittaessa myös kaksi junior-penkkiä. Yhden junior-penkin kanssa saa asennettua tarvittaessa Clarijksen pyörälaukun kanssa.

Workcycles Fr8, lastensatula edessä ja tuplapenkki takana.

Muuta:

  • Workcyclesin erinomainen pika-opas löytyy täältä: http://www.workcycles.com/images/stories/WorkCyclesChildSeatFittingGuide.pdf
  • Suomen tämänhetkinen laki toteaa:

    Tieliikennelaki 10.8.2018/729 (Nyt 2020 voimassa oleva ns. uusi tieliikennelaki)

    147 §

    «Henkilökuljetus» «polkupyörällä» ja kevyellä sähköajoneuvolla

    «Polkupyörällä» ja kevyellä sähköajoneuvolla ei saa kuljettaa useampia henkilöitä kuin mille se on rakennettu. Matkustajan kuljettaminen on sallittu vain, jos polkupyörässä tai kevyessä sähköajoneuvossa on matkustajalle sopiva istuin. Kuljetettaessa matkustajaa «polkupyörällä»tulee polkupyörässä olla kaksi erillistä jarrulaitetta.

  • Koska tämä liittyy aiheeseen, niin todetaan vielä:
    92 §: ”Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä suojakypärää.”
    Tämä ja seuraava 93 § pykälä ottaa kantaa myös kypärän käyttöön umpinaisissa perävaunuissa:
    ”Velvollisuus käyttää suojakypärää koskee myös 1 momentissa tarkoitettujen ajoneuvojen perävaunussa olevia matkustajia silloin, kun perävaunua ei ole varustettu umpinaisella korilla eikä suojakaarella”
    ja
    ”Suojakypärän käyttövelvollisuus ei koske: 1) umpinaisella korirakenteella varustetun ajoneuvon eikä turvavöin ja suojakaarella tai -katoksella varustetun ajoneuvon suojakaaren tai -katoksen suojassa olevaa kuljettajaa ja matkustajaa;”
    Eli tämän mukaan itse tulkitsisin, että turvakaarella varustetun perhepyörän tai polkupyörän lastenkuljetuskärryn kyydissä ei ole lain mukaan pakko pitää lapsella kypärää. Toki me sitä suosittelemme, mutta jos esimerkiksi nukkuvalta lapselta poistaa kypärän tai avaa sen kiinnitysremmin niin tällöin ei rikota lakia.
  • Ja laitetaan nyt tähän vielä nämä peräkärrylait:
    128 §: toteaa että leveys mainitaan liitteessä 7.4, jossa sanotaan: Kärryn leveys max 1,25m. Yhtä leveä saa olla myös yli kaksipyöräinen polkupyörä. Muistakaa tämä, liikennesuunnittelijat! Jotta pyörätiellä mahtuisi kohtaamaan, on väylän minimileveyden oltava 2,5m+riittävä ohitusvara. Eli käytännössä yli kolme metriä.
    153 § Toteaa että ”Polkupyörään, moottorilla varustettuun polkupyörään ja kevyeen sähköajoneuvoon saa kytkeä perävaunun, jonka kytkentämassa on enintään 50 kilogrammaa. Kytkentämassa saa kuitenkin olla tätä suurempi, jos vetoajoneuvo on tarkoitettu perävaunun vetämiseen ja perävaunu on varustettu jarruilla, joita on mahdollista käyttää ajon aikana. Tällainen perävaunu saa kuitenkin olla jarruton, jos vetoajoneuvo ja perävaunu ovat tarkoitetut toimimaan toisiinsa kytkettyinä ja ajoneuvoyhdistelmän hallittavuus sekä tehokas pysähtyminen on muuten varmistettu.”
  • Ja edellinen lakihan pohjautuu tähän asetukseen: Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen muuttamisesta, 30.12.2015 34 §:
    ” 2. Polkupyörään ja kevyeen sähköajoneuvoon saa kytkeä perävaunun, jonka leveys on enintään 1,25 metriä ja kytkentämassa enintään 50 kilogrammaa. Kytkentämassa voi olla tätä suurempi, jos vetoajoneuvo soveltuu painavamman perävaunun vetämiseen ja perävaunun hallittavuus tällä massalla on varmistettu perävaunun jarrulaittein tai perävaunun tai vetoajoneuvon valmistajan muiden erityisehtojen mukaisesti.”

    Tähän voisin antaa omakohtaisen käyttökokemuksen: Kevyellä pyörällä kevyen kuskin kannattaa noudattaa tuota 50 kg rajaa. Sen sijaan olen usein vetänyt yli 50 kg kuormia lastatulla tavarapyörällä. Eli jos olen esimerkiksi ajanut lastatulla tavarapyörällä jonka kokonaismassa kuski mukaanlukien on 150 kg, niin hyvällä tavarapyörällä on mahdollista hallita hyvin vielä noin 75 kg lastia. Vedettävän (jarruttoman) kärryn massa ei saa kuitenkaan olla liian iso suhteessa vetävään polkupyörään, muuten kärry puskee ja ajoneuvo ei ole hallittavissa.
  • Tässä vielä tiedoksi vanha, ei enää voimassa oleva laki. Uutta 2020 voimaan tullutta lakia hieman yksinkertaistettiin ja nykyisen lain mukaan esimerkiksi kaksipyöräisellä perhepyörällä saa kuljettaa useampaa kuin kahta lasta jos se on rakennettu sitä varten. Eli nyt esimerkiksi Riese&Müller Load 75, Packster 70 ja muut vastaavat pyörät joissa on paikat kolmelle tai useammalle lapselle ovat lain mukaan täysin sallittuja kun pysytään valmistajan ilmoittamien maksimipainorajojen sisällä.
    Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257 (KUMOUTUNUT VANHA LAKI)!!
    42 § 

    «Henkilökuljetus» «polkupyörällä» ja kevyellä sähköajoneuvolla (30.12.2015/1612)

    1. «Polkupyörällä» tai kevyellä sähköajoneuvolla ei saa kuljettaa useampia henkilöitä kuin mille se on rakennettu. Polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon kuljettajan sekä matkustajan ja tavaran yhteenlaskettu massa ei saa ylittää 250 kilogrammaa. (30.12.2015/1612)

    2. Kaksipyöräisellä «polkupyörällä» saa viisitoista vuotta täyttänyt henkilö kuljettaa yhtä enintään kymmenvuotiasta lasta ja kahdeksantoista vuotta täyttänyt henkilö kahta enintään kuusivuotiasta lasta. Lapsen kuljettaminen on kuitenkin sallittua vain, jos polkupyörässä on lasta varten sopiva istuin ja tarkoituksenmukaiset jalkojen suojukset. Kuljetettaessa kahta lasta tulee polkupyörässä olla kaksi erillistä jarrulaitetta.