Y-frame trailer, tavarankuljetuskärryt

Y-Frame peräkärry

Y-frame trailer eli Y-kärry on polkupyörän tavarankuljetuskärryistä yksinkertaisin, ajattomin, kevyin ja monikäyttöisin. Se on voittanut toistaiseksi kaikki vertailut, joihin se on osallistunut. Testeissä on kehuttu muun muassa hinta-laatusuhdetta, ja kärryn sopivuutta moniin eri käyttötarkoituksiin. Kärryn lisäksi vakiotoimituksessa tulee mukana yksi vetokoukkuosa pyörään kiinnitettäväksi, hihna kuorman kiinnitykseen ja kiinnikeosat haluamaasi laatikkoa varten. Kärryjä on kahta kokoa. Pieni yleisimpiin kuljetustarpeisiin, ja iso suuria tavaroita varten. Jälkimmäisellä kuljettaa esimerkiksi tiskikoneen tai vastaavan. Kärryn vakioaisa ja pyörät ovat pikakiinnitteisiä, jolloin kärryn pakkaa noin kymmenessä sekunnissa pieneen pakettiin säilytystä varten.

Isompi Y-trailer 2.1 malli. Eroa vanhempaan malliin on uusittu pintamateriaali, kolmionmuotoiset sidontareiät jossa hihnat istuvat paremmin, ja pyöristetyt päädyt. Myös muita pieniä yksityiskohtia on paranneltu.

Kärryn lisävarusteet

Y-kärryyn on kattava valikoima eri lisävarusteita. Vakioaisan lisäksi on saatavilla kolmea erimittaista vetoaisaa jopa kuuden metrin mittaisten kuormien kuljettamiseen, taittuvia laatikoita, Ortliebin vedenpitäviä laukkuja, vetokoukkuja toisia pyöriä varten, akseleita ja adaptereita, kärryn talutuskahva ja niin edelleen. Kärryn kaikki osat ovat myös saatavilla varaosina. Joissain perheissä on jo olemassa lastenkuljetuskärry, jota varten pyörissä on valmiit kiinnikkeet. Y-traileriin on valmiina saatavilla Weber-vetoaisa. Tämä ei ole kuitenkaan Suomessa kovin yleinen, mutta suositun Chariotin kärryn kiinnike on kuulemma helppo vaihtaa Y-trailerin aisaan. Molempien kärryjen vetoaisa on hyvin samankaltainen. Toinen vaihtoehto on laittaa Y-trailerin vetokoukku pyörään toiselle puolelle kuin lastenkuljetuskärryn kiinnike, Y-trailerin vetoaisan voi vaihtaa kummalle puolelle tahansa.
Blogikirjoituksessa lisää asiaa ja kuvia!

Fr8 fillari isomman Y-kärryn lavalla. Tässä on lisävarusteista käytössä Loooong-vetoaisa, ja siitä noin kolmasosa käytössä. Tällöin saa helposti noin parimetriset kuormat kyytiin, mutta aisan voi jatkaa myös kolmemetriseksi, jolloin mukana kulkee vaikka kuuden metrin mittainen kajakki tai pitkät kakkosneloset.

Fr8 fillari isomman Y-kärryn lavalla. Tässä on lisävarusteena Loooong-vetoaisa, ja siitä noin kolmasosa käytössä. Tällöin saa helposti noin parimetriset kuormat kyytiin, mutta aisan voi jatkaa myös kolmemetriseksi, jolloin mukana kulkee vaikka kuuden metrin mittainen kajakki tai pitkät kakkosneloset.

 

Y-trailer large ja Loooong-vetoaisa. Kyydissä yli 5 m pitkiä pattinkeja. Vetopyöränä Gr8

Y-trailer large ja Loooong-vetoaisa. Kyydissä yli 5 m pitkiä pattinkeja. Vetopyöränä on Gr8.

 

Y-trailerin isomman mallin kyytiin mahtuu kokoontaittuva laatikko, jonka tilavuus on noin 170L.

Y-trailerin isomman mallin kyytiin mahtuu kokoontaittuva laatikko, jonka tilavuus on noin 170L.

 

Y-trailer ja Cargobike–pyöräilyn rekkasarjaa? Tässä ollaan matkalla mehuasemalle, mukana kaksi lasta, 60 kiloa omenaa, kolme kanisteria, lasten lelut, vaihtovaatteet ja potta. Lisäksi paketti postiin toimitettavaksi. Kuormaa on noin 100 kiloa. Pyörän valmistajan antama kantavuus on 80 kiloa laatikolle, ja 25/50 kiloa tavaratelineelle. Kärryn kantavuuden laki rajoittaa 50 kiloon, vaikka valmistajan mukaan kantavuutta on 90 kiloa. Kärryssä on paikoillaan leveämpi akseli, noin 80 cm, ja lain mukaan suurin sallittu leveys on 125 senttiä.

Y-trailer ja Cargobike – pyöräilyn rekkasarjaa? Tässä ollaan matkalla mehuasemalle, mukana kaksi lasta, 60 kiloa omenaa, kolme kanisteria, lasten lelut, vaihtovaatteet ja muuta tarviketta. Lisäksi paketti postiin toimitettavaksi. Kuormaa on noin 100 kiloa.
Pyörän valmistajan antama kantavuus on 80 kiloa laatikolle, ja 25/50 kiloa tavaratelineelle. Kärryn kantavuuden laki rajoittaa 50 kiloon, vaikka valmistajan mukaan kantavuutta on 90 kiloa. Kärryssä on paikoillaan leveämpi akseli, noin 80 cm, ja lain mukaan suurin sallittu leveys on 125 senttiä. Hyvillä jarruilla varustettuna pyörää on helppo hallita, ja tässä tapauksessa sähköavustuksella kuormaa on vielä kevyt liikuttaa. Vaikka ansivaikutelma saattaa vaikuttaa isolta, on yhdistelmä autoa näppärämpi ja ketterämpi. Pituutta on noin 3,5 m, mutta leveyttä on vain noin 80 senttiä. Kärryyn on kiinnitetty lisävarusteena saatava talutuskahva. Kahvan avulla kärryn voi työntää vaikka markettiin sisälle, ja se pitää kärryn pystyssä ja paikoillaan.

Lisätietoa Y-kärrystä

Tekniset tiedot

Trailer science

Y-kärryn mainoslehtinen

Lollypop-kytkin ja vetokoukku

Kärryyn sopivien laatikoiden ja laukkujen kokotietoja

Nettikauppa  

(Vanha tilauslomake on poistumassa käytöstä)

 

 

  • Tieliikennelaki 10.8.2018/729 (Nyt 2020 voimassa oleva ns. uusi tieliikennelaki) 147 §  
  • Peräkärrylait:
    128 §: toteaa että leveys mainitaan liitteessä 7.4, jossa sanotaan: Kärryn leveys max 1,25m. Yhtä leveä saa olla myös yli kaksipyöräinen polkupyörä. Muistakaa tämä, liikennesuunnittelijat! Jotta pyörätiellä mahtuisi kohtaamaan, on väylän minimileveyden oltava 2,5m+riittävä ohitusvara. Eli käytännössä yli kolme metriä.
    153 § Toteaa että ”Polkupyörään, moottorilla varustettuun polkupyörään ja kevyeen sähköajoneuvoon saa kytkeä perävaunun, jonka kytkentämassa on enintään 50 kilogrammaa. Kytkentämassa saa kuitenkin olla tätä suurempi, jos vetoajoneuvo on tarkoitettu perävaunun vetämiseen ja perävaunu on varustettu jarruilla, joita on mahdollista käyttää ajon aikana. Tällainen perävaunu saa kuitenkin olla jarruton, jos vetoajoneuvo ja perävaunu ovat tarkoitetut toimimaan toisiinsa kytkettyinä ja ajoneuvoyhdistelmän hallittavuus sekä tehokas pysähtyminen on muuten varmistettu.”
  • Ja edellinen lakihan pohjautuu tähän asetukseen: Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen muuttamisesta, 30.12.2015 34 §:
    ” 2. Polkupyörään ja kevyeen sähköajoneuvoon saa kytkeä perävaunun, jonka leveys on enintään 1,25 metriä ja kytkentämassa enintään 50 kilogrammaa. Kytkentämassa voi olla tätä suurempi, jos vetoajoneuvo soveltuu painavamman perävaunun vetämiseen ja perävaunun hallittavuus tällä massalla on varmistettu perävaunun jarrulaittein tai perävaunun tai vetoajoneuvon valmistajan muiden erityisehtojen mukaisesti.”

    Tähän voisin antaa omakohtaisen käyttökokemuksen: Kevyellä pyörällä kevyen kuskin kannattaa noudattaa tuota 50 kg rajaa. Sen sijaan olen usein vetänyt yli 50 kg kuormia lastatulla tavarapyörällä. Eli jos olen esimerkiksi ajanut lastatulla tavarapyörällä jonka kokonaismassa kuski mukaanlukien on 150 kg, niin hyvällä tavarapyörällä on mahdollista hallita hyvin vielä noin 75 kg lastia. Vedettävän (jarruttoman) kärryn massa ei saa kuitenkaan olla liian iso suhteessa vetävään polkupyörään, muuten kärry puskee ja ajoneuvo ei ole hallittavissa.

Huomio, sisältääkö uusi tieliikennelaki enää suurinta sallittua massaa polkupyörän ja kärryn yhdistelmälle?

Vanhempi asetus sanoo näin:

Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen muuttamisesta

Helsingissä 30 päivänä joulukuuta 2015

42 § 
Henkilökuljetus polkupyörällä ja kevyellä sähköajoneuvolla

1. Polkupyörällä tai kevyellä sähköajoneuvolla ei saa kuljettaa useampia henkilöitä kuin mille se on rakennettu. Polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon kuljettajan sekä matkustajan ja tavaran yhteenlaskettu massa ei saa ylittää 250 kilogrammaa. 


44 § 
Henkilökuljetus perävaunun tavaratilassa

3 a. Polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon perävaunulla saa viisitoista vuotta täyttänyt henkilö kuljettaa yhtä enintään kymmenvuotiasta lasta ja kahdeksantoista vuotta täyttänyt henkilö kahta enintään kuusivuotiasta lasta. Lapsen kuljettaminen perävaunussa on kuitenkin sallittu vain, jos perävaunussa on lasta varten sopiva istuin sekä tarkoituksenmukainen rakenne ja tarkoituksenmukaiset suojavarusteet estämään lapsen pääsemistä kosketukseen perävaunun liikkuvien osien ja tien kanssa. Lisäksi polkupyörässä tulee olla kaksi erillistä jarrulaitetta.

One thought on “Y-frame trailer, tavarankuljetuskärryt

  1. Matti Mauramo

    Hei,
    Olen käyttänyt isompaa Y-kärryä viikoittain nyt puolisen vuotta ja ollut siihen erittäin tyytyväinen. Kärryn kiinnitysmekanismi on yksinkertainen ja rakenne riittävän kevyt, jotta sitä on helppo säilyttää ja käyttää ahtaasta kerrostalon pyörävarastosta. Kokoontaittuva laatikko on samoin näppärä ja kompakti, joskin sen muoviset saranat tuskin kestävät kovin montaa vuotta – ainoa miinus koko kärry-laatikko-systeemissä.

    Tähän isompaan kokoon olen myös ollut tyytyväinen. Kyytiin mahtuu heittämällä lapsiperheen viikon ruokaostokset, siis kassitolkulla tavaraa. Ilman laatikkoa kärryn lavalla voisi hyvin vetää isompiakin esineitä.

    Itse olen vetänyt kärryä kaupunkikäyttöön virittämälläni sinkulalla. Usein täyden kärryn lisäksi mukana on ollut vielä laskenistuin kyytiläisineen. Kevyesti isoilla pyörillä liikkuva kärry toimii näinkin, mutta ehkäpä joku cc-tyyppinen vaihteellinen pyörä olisi parempi erityisesti liikkeelle lähdettäessä sekä ylämäessä.

Kommentointi on suljettu.